Visitatie Functioneel Beheer Toelichting op het proces door Financial Audit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Visitatiecommissie Waterketen
PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
Menno Karres Lead Auditor
Risicomanagement met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte
De levenscyclus van een informatiesysteem
Workshopronde Woensdag 18 april
Records management en informatie-architectuur
The CAF Procedure voor externe feedback
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Business concept SMART-consultants
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Facility management en inkoop
Governance van de informatievoorziening
Forum Visitatorum ser peters
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Deze demo geeft u een kijkje in het zelfdiagnose-instrument voor de jeugdzorg. Een zelfdiagnose-instrument wordt op maat gemaakt voor de betreffende sector.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Programma Verbetering Bedrijfsvoering
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Atelier I & A Bijeenkomst met medewerkers I & A op dinsdag 3 juli 2007.
© de vries business consultancy, 2008
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Van ‘’blind’’ vertrouwen naar ‘’ziend’’ vertrouwen Sandra de Bont Directeur Votob 15 mei 2014.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Governance van de informatievoorziening
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Update Implementatie en beheer
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.

Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
WALCHEREN VOOR ELKAAR DE IMPLEMENTATIEBIJEENKOMST AMBULANT EN DAGBESTEDING Vrijdag 4 maart 2016 Tijd: van 9.00 tot uur Locatie: Raadszaal in Gemeentehuis.
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
DOELSTELLING Gericht op integrale aanpak voor ontwikkeling van sportbeleid door samenwerking tussen de gemeente, de georganiseerde sport en de plaatselijke.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
De sociale wijkteams in Leiden
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Agenda Inleiding / praktische mededelingen Scope Programma van eisen
Visitatie Functioneel Beheer
Werkgroep Sturing en Borging Visitatie CVA ketens
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Meldingen registratie business information management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Functioneel beheer middag
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

Visitatie Functioneel Beheer Toelichting op het proces door Financial Audit

Achtergrond visitaties ondersteunende dienst(-verlening) Op basis van de aanbevelingen van de Commissie Berger zijn periodieke visitaties van de ondersteunende dienst(-verlening) ingesteld. Tot dusver zijn reeds visitaties uitgevoerd bij:  ICTS (2010)  Bibliotheek & Archief (2011)  Facilitair Bedrijf (2013)  Marketing & Communicatie (2013)  Human Resources (2014) Toelichting op het visitatieproces door Financial Audit

Doelstelling visitaties algemeen Het visiteren van ondersteunende dienst(-verlening) heeft als doel de kwaliteit van de dienstverlening, in relatie tot de kosten ervan op een structurele basis te toetsen en te verbeteren. Frequentie : n.a.v. evaluatie in visitatie dienst(-verlening) per jaar. Visitatie is geen controle-instrument, maar een hulpmiddel voor de gevisiteerde eenheid om de kwaliteit, effectiviteit en efficiency te verbeteren. Voor dienstverlening die niet alleen vanuit een centrale eenheid wordt verleend maar ook vanuit afdelingen behorende bij de decentrale eenheden, wordt de volledige kolom gevisiteerd. Toelichting op het visitatieproces door Financial Audit

Visitatiecommissie Functioneel Beheer Opdrachtgever: Secretaris van de universiteit, namens het CvB. Benoeming visitatiecommissie door de Secretaris, bestaat uit: Centraal staan: onafhankelijkheid, kwaliteit en expertise. Toelichting op het visitatieproces door Financial Audit NaamFunctie commissieFunctie Drs. E. Jungerius (Erik)VoorzitterProvincie Overijssel E. Greven RA MSc (Evelien)Secretaris Intern Accountant afdeling Financial Audit Drs. R.J.G.M. de Boer- Oosterkamp RA (Renata) CommissielidHoofd afdeling Financial Audit De heer ir. S.J. Maathuis (Stephan) CommissielidDirecteur bedrijfsvoering EWI De heer Prof.dr.ir. MR. van Steen (Maarten) CommissielidWetenschappelijk directeur CTIT Mevrouw drs. E. Pot (Liesbeth) CommissielidDirecteur ICT Services TU Eindhoven

Aandachtsgebieden visitatie Functioneel Beheer  In hoeverre is functioneel beheer van kritieke systemen adequaat aangesloten op de business enerzijds en op het applicatie- en technisch beheer anderzijds (in zowel kwalitatieve als in kwantitatieve zin)?  Welke rolopvatting/takenpakket verwacht de UT dat functioneel beheer vervult, bezien vanuit de gebruikers en het applicatie- en technisch beheer van de informatiesystemen?  Hoe zijn de verschillende rollen en taken omtrent functioneel beheer belegd binnen de UT en hoe werken zijn onderling samen (in concreto: functioneel beheer / UIM / applicatie- en technisch beheer)?  In het integrale jaarplan 2016 bedrijfsvoering is een visie op kwalitatief hoogwaardige dienstverlening geformuleerd? Wordt door functioneel beheer voldaan aan deze gemeenschappelijke visie? Toelichting op het visitatieproces door Operational Audit

Proces visitatie algemeen De visitatie Functioneel Beheer door de commissie omvat vier stappen: 1.Opstellen beoordelingskader; 2.Visitatiebezoek / site-visit; 3.Externe benchmark; 4.Visitatie-rapport. Toelichting op het visitatieproces door Financial Audit

Specifieke aandachtspunten worden door de commissie / opdrachtgever vastgesteld. Hieraan voorafgaand in Q interviewronde met dienstdirecteuren t.b.v. formulering onderzoeksvraag. Er wordt een beoordelingskader opgesteld met criteria/kengetallen waarop de dienstverlening Functioneel Beheer wordt beoordeeld en een vergelijking kan plaatsvinden met vergelijkbare eenheden/dienstverlening van andere organisaties (waaronder BiSL). Op basis van het totale toetsingskader wordt een gerichte vragenlijst opgesteld. Deze wordt ingevuld door de directeuren van de dienst(- verlening). Ad 1. Opstellen beoordelingskader Toelichting op het visitatieproces door Financial Audit

Ad 2. Visitatiebezoek / site-visit  Gerichte interviewronde op basis van de ingevulde vragenlijst met nader te bepalen medewerkers van de gevisiteerde dienst(-verlening);  Daarnaast aantal interviews met ‘klanten’ Functioneel Beheer. Toelichting op het visitatieproces door Financial Audit

Ad 3. Externe benchmark Ten einde een oordeel te kunnen vellen over de relatieve prestatie wordt de kwaliteit van de dienstverlening beoordeeld aan de hand van de vergelijkbare dienst(-verlening), op basis van openbare rapportages en aanvullend gerichte interviews met het management van deze vergelijkbare dienst(-verlening). Toelichting op het visitatieproces door Financial Audit

Ad 4. Visitatierapport Vastlegging van het visitatiebezoek en de externe benchmark in een visitatierapport. In het rapport worden aanbevelingen gedaan om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Het rapport wordt verzonden aan:  Directeuren van de eenheden;  Secretaris van de universiteit. Het rapport wordt besproken in het UCB, waarna het rapport met het UCB- advies wordt besproken in het CvB. Doorlooptijd van de totale visitatie: circa 3 maanden. Start Q Toelichting op het visitatieproces door Financial Audit

Follow-up visitatie  De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de adviezen van de commissie ligt primair bij de directeuren.  Na bespreking in het CvB dient de directeur(en) een concept- verbeterplan op te stellen met concrete verbeteracties (doorlooptijd circa 1 maand).  Bespreking van conceptplan met Secretaris, deze ziet toe op naleving van de uitvoering van het verbeterplan via reguliere werkoverleggen. Rapportering voortgang door Secretaris aan CvB. Toelichting op het visitatieproces door Financial Audit