GG6 2.0: een integraal behandelprogramma voor lvb plegers van seksueel grensoverschrijdend gedrag Van pionieren naar bewezen effectief. P. Spee & A.M.L.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Basistraining groepsmaatschappelijk werk
SG-LVB Behandeling EFP, Den Dolder Teunis van den Hazel
Maayke van Suijlekom.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Vrouwen-autonomie en Sonnehaert: gesneden koek of gekruide kurabiye?
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
JEUGDIGE ZEDENDELINQUENTEN: BEHANDELEN OF NIET?
Workshop Leefstijlinterventies
Samen Werken aan een (Brand)Veilig Leven
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Presentatie TOM-INF Modules 1 t/m 4 2. Programma  Algemeen deel: Rom Langerak (+/- 5 min.)  Academische vaardigheden: Anne Remke (+/- 5 min)  Module.
Herfst 2010 basisschool Jacinta
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Welkom NAH in het gezin Nonja van Grinsven & Pauline Okkerse
Benzies & Batchies Interactief lesprogramma voor en door jongeren met theatervoorstelling en weerbaarheidstraining Gaby de Lijster.
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
het risk - needs - responsivity principe
Best practice Doel: voorlichting team
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
18 november 2011.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Autismespectrumstoornis
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
OGW op de Firtel.
motiverende gespreksvoering
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
Zedendelin quenten: Een klasse apart?. -Behandeling SGLVG clienten - TBS, overig strafrechterlijk kader, AWBZ -Verdeeld in FPC de beuken en OBC ‘t Wold.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Motiverende Gespreksvoering Bij ongezonde leefgewoonten Centrale opleidersdagen Doorn 2011.
Clip Ambulante ecologische plegerbehandeling Tjallingahiem Alexandra Breedveld psycholoog behandelaar poli.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Welkom Lokale ondersteuningsstructuur huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met lokale sociale teams en veilig thuis.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
PAS op de Grens.
Inspiratiesessie privacy in het sociale domein Welkom namens:
en palliatieve terminale zorg
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
De olifant en de porceleinkast… mentaliseren bij LVB
Veiligheid en (cyber)pesten In het onderwijs Woensdag 6 december 2017, Universiteit Maastricht Debijeplein 1, B0.126 Korte introductie. Kleinschalig.
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
De spagaat van herstelgericht werken met forensische cliënten
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Methodisch werken in de dagelijkse werking
Begeleiden Les 5.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Energieverdeling.
OP PAD MET INTEGRATIE SOLENTRA voor OCMW Voorstelling van Solentra.
Suïcidepreventie Amsterdam
Begeleiden Les 7.
OP PAD MET INTEGRATIE SOLENTRA voor OCMW Voorstelling van Solentra.
Gesprekstechnieken Les 6.
Van Dwang en Drang naar HIC
Intensieve begeleiding
Ambulant team wijkzorg ___________
Transcript van de presentatie:

GG6 2.0: een integraal behandelprogramma voor lvb plegers van seksueel grensoverschrijdend gedrag Van pionieren naar bewezen effectief. P. Spee & A.M.L. Collot d’Escury Van pionieren naar bewezen effectief. P. Spee & A.M.L. Collot d’Escury

Programma Theoretisch kader Behandeling op maat Fasering en thema’s Kracht van het programma What’s New? Onderzoek en resultaten Theoretisch kader Behandeling op maat Fasering en thema’s Kracht van het programma What’s New? Onderzoek en resultaten

Theoretisch kader

Bio-psycho-sociaal-model (Marshall & Barberee) Good lives model (Ward) Zelfregulatie model (Ward & Hudson / Beek & Mulder vert.) Rehabilitatieprogramma (Appelo) NLP; hulpbronnen (Grinder & Bandler) Succes-identitiet (Haaven) Oplossingsgerichte therapie (de Shazer & Berg) Motiverende gespreksvoering (Miller & Rollnick) Delictanalyse (van Beek) Bio-psycho-sociaal-model (Marshall & Barberee) Good lives model (Ward) Zelfregulatie model (Ward & Hudson / Beek & Mulder vert.) Rehabilitatieprogramma (Appelo) NLP; hulpbronnen (Grinder & Bandler) Succes-identitiet (Haaven) Oplossingsgerichte therapie (de Shazer & Berg) Motiverende gespreksvoering (Miller & Rollnick) Delictanalyse (van Beek)

Behandeling op maat

Hypothesen vanuit achtergrond cliënt Hypothesen vanuit contexten cliënt Hypothesen vanuit verschijningsvorm delict(en) Overleg cliënt/systeem omtrent herkenning Therapeutische observatie Vertaling naar behandelprogramma Hypothesen vanuit achtergrond cliënt Hypothesen vanuit contexten cliënt Hypothesen vanuit verschijningsvorm delict(en) Overleg cliënt/systeem omtrent herkenning Therapeutische observatie Vertaling naar behandelprogramma

Fasering + thema’s

1. Kennismaking, diagnostiek, beeldvorming Diagnostiek Intake Dossieronderzoek Therapeutische observatie Verschijningsvorm delict Risicotaxatie  Systeemcontact Diagnostiek Intake Dossieronderzoek Therapeutische observatie Verschijningsvorm delict Risicotaxatie  Systeemcontact

2. Vertrouwen en confrontatie Veiligheid Zelfbeeld Competenties Grenzen Eigen trauma Veiligheid Zelfbeeld Competenties Grenzen Eigen trauma Verantwoordelijkheid Delictbespreking Beslissingsmatrix Delictanalyse Opstellen RVC’s  Afstemming systeem

3. Competentievergroting vaardigheden en gevoelens Sociale vaardigheden Gevoelens exploreren Macht & onmacht Grenzen (eigen en de ander) Gevoelens herkennen (eigen en de ander) +Module (gezonde seks, agressie, weba, etc.) + Evaluatie RVC’s  Systeembegeleiding Sociale vaardigheden Gevoelens exploreren Macht & onmacht Grenzen (eigen en de ander) Gevoelens herkennen (eigen en de ander) +Module (gezonde seks, agressie, weba, etc.) + Evaluatie RVC’s  Systeembegeleiding

4. Bewustwording en voorkomen van herhaling Oefenen en presentatie Delictscenario Terugvalpreventie Slachtofferempathie Beslissingsmatrix Denkfouten ombuigen + Nieuwe risicotaxatie  Systeembegeleiding Oefenen en presentatie Delictscenario Terugvalpreventie Slachtofferempathie Beslissingsmatrix Denkfouten ombuigen + Nieuwe risicotaxatie  Systeembegeleiding

5. Toepassing in het dagelijks leven Herordening RVC’s Oefenen in: - leefgroep - werk/school - vrije tijd =Uitbreiden van experimenteerruimte  Oefenen in sociaal steunend netwerk Herordening RVC’s Oefenen in: - leefgroep - werk/school - vrije tijd =Uitbreiden van experimenteerruimte  Oefenen in sociaal steunend netwerk

6. Evaluatie en nazorg Evaluatie RVC’s Nazorg (gem. 8 contacten in 2 jaar)  Nazorg systeem Evaluatie RVC’s Nazorg (gem. 8 contacten in 2 jaar)  Nazorg systeem

Kracht van het programma

Individueel bepaald behandeltraject Geïntegreerde behandeling Balans non-verbale-, lichaams- en ervaringsgerichte insteek en cognitief gedragsmatige insteek (eclectisch) Visualiseren/imaginatie Modules op maat Systeeminterventies Toekomstgericht RVC’s Individueel bepaald behandeltraject Geïntegreerde behandeling Balans non-verbale-, lichaams- en ervaringsgerichte insteek en cognitief gedragsmatige insteek (eclectisch) Visualiseren/imaginatie Modules op maat Systeeminterventies Toekomstgericht RVC’s

What’s New?

Automatische leerprocessen Mentaliseren Succes-identiteit Young me –> New me (Re)priming Steunogram Sportpsychologie (Gedragsverandering = Topsport) Automatische leerprocessen Mentaliseren Succes-identiteit Young me –> New me (Re)priming Steunogram Sportpsychologie (Gedragsverandering = Topsport)

Maar werkt het? Onderzoek en resultaten Maar werkt het? Onderzoek en resultaten