Water 2 Achtergrond De meeste mensen hebben een passie, hobby of interesse. Over elk onderwerp wordt geschreven en zijn er boeken voorhanden. Doel: mensen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 6 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
C3 en het Jaar van de Chemie! Over C3, het Jaar van de Chemie … & social media!
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
Moeders Informeren Moeders
“Zonder taal geen verhaal” .
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Maatschappelijke participatie
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Allochtonen in het hoger onderwijs
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Wat gaan we leren in groep 5
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
Tweede wereldoorlog.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit Plaats hier ter afsluiting Bijvoorbeeld een uitnodigende Tekst voor de lezer! Gebruik deze tekst voor.
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
(Voor)lezen is leuk!.
De vrijwilliger-loze maatschappij Presentatie Vrijwilligersmarkt 10 oktober 2015 Karel Loohuis, Burgemeester gemeente Hoogeveen.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Samen goed voor later! Een democratische oefenplaats, daar horen ook ouders bij; een good practice.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
DE BIBLIOTHEEK EN DE KRACHT VAN LADY GAGA. BIBLIOTHEEK EN VMBO BIBLIOTHEEK ZWAKKE LEZERS 12 TOT 15 SAMENWERKING COLLECTIE PROGRAMMA´S 4you! Dick van der.
Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
Wijkjournalistiek en de bibliotheek
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Bespreker: Roald van Elswijk
Luisteren en begrijpen
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Levensboek Format.
Radicalisering onder jongeren
Voorlezen in de kinderopvang
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Armoede: een stem, een beeld.
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Social media voor statenleden/politici
MEEDOEN IN OSSENDRECHT EN CALFVEN
Een lerende en adaptieve organisatie
Het is belangrijk om u hierover goed te laten informeren.
Bereslim verbinden aan boeken
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Water 2

Achtergrond De meeste mensen hebben een passie, hobby of interesse. Over elk onderwerp wordt geschreven en zijn er boeken voorhanden. Doel: mensen samenbrengen én het lezen stimuleren. 3

De Lonkende Leestafel 4

Iedereen kan eraan plaatsnemen. Lezen en ontmoeten Alles kan aanleiding zijn om verhalen te vertellen en te lezen. Metafoor. 5

Leesmatrix Lezers zijn er in alle vormen en maten. Van veellezer tot niet-lezer Van kundig lezer tot laaggeletterde De leesmatrix: leesvaardigheid - leesfrequentie. 6

Leesmatrix 7

De Leesmus 8

Kenmerken: –Leest en komt ook in de bibliotheek –Heeft wel moeite met lezen Wie –Ouderen –Mensen met Nederlands als tweede taal –Laagopgeleiden 9

De Bezige Bij 10

De Bezige Bij Kenmerken: –Leesvaardig –Gebrek aan tijd en soms aan interesse Wie –Ouders met kinderen en drukke banen –Mannen met hobby’s 11

De Boekenwurm 12

De Boekenwurm Kenmerken: –Leest veel, graag en goed. –Leest alles –Is expert Wie –Hoogopgeleiden –Vrouwen 13

De Vrije Vogel 14

De Vrije Vogel Kenmerken: –Leest niet en is niet leesvaardig. –Heeft behoefte aan ontmoeting Wie –Laaggeletterden –Jongeren die dreigen te ontsporen –Mensen in een sociaal isolement –Kwetsbare groep 15

De Lonkende Leestafel 16

Ideeën ………….. 17

Ideeën 18 De Ronkende Racetafel Leesclub rond een thema, zoals motoren. Bijeenkomsten rond en met motoren, met sprekers. Doelgroep: mannen met hobby’s.

Ideeën 19 De Lerende Leestafel Samenbrengen van experts en nieuwsgierigen. Samen een activiteit doen. De Leesexpert stimuleert. Doelgroep: Vrouwen met passie / Vrije Vogels.

Vanmiddag Ideeën verzamelen en uitwisselen Kort omschrijven. Inspiratie vanuit de matrix en de leesbeesten. Iedereen gaat naar huis met nieuwe ideeën 20

En verder Wij gaan de ideeën met ons allen uitvoeren. Vier bibliotheken (NZH) krijgen hierin rechtstreeks ondersteuning van ProBiblio. Uitvoering en inspiratie met elkaar delen: –Updates vanuit ProBiblio –Bijeenkomsten in bibliotheken –Grote bijeenkomst ProBiblio in februari 2017 –Sociale media – 21