Modern omgaan met conflicten in het bestuursrecht André Verburg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Risico’s en gevaren van techniek
NIEUWE ZAAKSBEHANDELING Informatiebijeenkomst voor verweerders op 8 februari 2011.
Addie Stehouwer substituut ombudsman
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Normstelling bestuursrecht
Systeem rechtsbescherming
FEDERATIE BELASTINGADVISEURS PERSONENVENNOOTSCHAPPEN
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Nederlands Instituut van Schaderegelaars
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”
Aard en omvang van juridische problemen van burgers
Stappenplan Samenvatten
Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Conflictoplossers bouw, infra & vastgoed Geschil oplossen bij bouw-, infra en vastgoed gerelateerde zaken 27 mei 2014 Afdelingsvergadering Bouwend Nederland,
Hoe verloopt een rechtszaak?. Dagvaarding of verzoekschrift Dagvaarding : een brief met wie de eiser is, wat hij wil en welk bewijs hij heeft. Wanneer.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
WW en starten als Ondernemer Cornelissen en Sars Advocaten in samenwerking met PZO Mr. G.J. van Brakel, advocaat 8 oktober 2009.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Gemeentelijke voorzieningen staan op het spel! Bijeenkomst wethouders financiën “Brandbrief Gemeentefinanciën” Gouda, 28 augustus 2015 Dr. Jan M. de Laat,
Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
VERSCHUIVING VAN RECHTERLIJKE TAKEN Conferentie De responsieve rechtsstaat, Prof. dr. Leny de Groot-van Leeuwen Faculteit der rechtsgeleerdheid.
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Strafrechtketen Dit is Cesare L. Cesare L. is 68 jaar oud.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
1.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Stelselwijziging pensioen actueel
en Zijn rechtvaardigheid
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Integriteit Dilemmatraining.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Praktijk Opleiders Cursus
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Groepsdynamica Forming
Presentatie serie Teken van Leegte
Presentatie serie Vanitas
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
bezoek strafzaak voorbereiding op takenserie 3
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
Wijzer door de tijd Groep 6 Hoofdstuk 2
Rode boek h2 paragraaf 7 Blauwe boek h2 paragraaf 5
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Uitspraken in kindvriendelijke taal
Transcript van de presentatie:

Modern omgaan met conflicten in het bestuursrecht André Verburg

Nieuwe Zaaksbehandeling (NZB) I Hoofddoelen NZB maatwerk snel finale geschilbeslechting

Nieuwe Zaaksbehandeling (NZB) II Daarmee hangt samen: transparantie procedurele rechtvaardigheid "reëel gesprek", kern van de zaak ("waar gaat het u nou echt om?") conflict boven geschil..... en ondertussen moet de juridische puzzel ook nog worden opgelost

Nieuwe Zaaksbehandeling (NZB) III De rol van de rechter

Nieuwe Zaaksbehandeling (NZB) IV De actieve bestuursrechter heeft een conflicthanteringspalet schikking mediation uitleg/intrekking bewijsvervolg bestuurlijke lus "klassieke" uitspraak

Nieuwe Zaaksbehandeling (NZB) V Wat we beogen: van geschil naar conflict van conflict naar aanpak van aanpak naar beslechting

Nieuwe Zaaksbehandeling (NZB) VIa Wat betekent dit alles voor de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan (1)? ruimte voor de burger (die wil deelnemen aan zijn/haar gemeente) "reëel gesprek" = verhalen vertellen, belangen taal "precedentwerking" vs. "wij hebben nog ## van dit soort zaken op de plank liggen" met behoud van je eigen persoon, je eigen conflictvaardigheden (authenticiteit)

Nieuwe Zaaksbehandeling (NZB) VIb Wat betekent dit alles voor de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan (2)? oplossingsgerichtheid => dus stem af met primaire afdeling of neem die mee naar zitting, check omvang mandaat relatie informele aanpak in bezwaar en NZB in beroep: alles nog een keer over doen....? => "harde knip" vóór en ná de bob?

Nieuwe Zaaksbehandeling (NZB) VII Gegeven is een aantal spanningsvelden: - horizontale communicatie ("reëel gesprek")/verticaal beslissen (rechterlijke macht) => verwachtingenmanagement - de rechter regisseert, maar wel samen met partijen - de rechter is lijdelijk én actief: de zitting wordt gestructureerd door vragen van de rechter, maar de wensen van partijen zijn bepalend

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid I Inleidende vragen: Wie van u vindt dat in 90 % van de zaken die hij/zij het afgelopen jaar behandelde de burger rechtvaardig is behandeld? Wie van u is er van overtuigd dat in 80 % van de zaken die hij/zij het afgelopen jaar behandelde de burger heeft ervaren dat hij/zij rechtvaardig is behandeld?

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid II Nog meer inleidende vragen: Wie van u vindt het belangrijk thuis over een goede computer te beschikken? Wie van u heeft daarvoor ook een behoorlijke hoeveelheid geld over als die vervangen moet worden? Wie van u weet heel veel van computertechniek?

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid III Bedenk dat dat de positie is van bijna elke burger die de (hoor)zitting binnenkomt (en eigenlijk ook van veel professionals): Het is iets belangrijks. Er is doorgaans ook een behoorlijk bedrag mee gemoeid. Maar de techniek (in ons geval de juridische techniek) waarmee wordt bepaald of iemand recht heeft op die vergunning, subsidie of uitkering, is een black box.

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid IV Waar let u op in die PC-winkel? Cues, aanwijzingen; die hebben niet veel te maken met goede PC's; niet anders voor de burger in de hoorzitting Sense-making: burger probeert situatie te begrijpen

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid V Sense-making? Hoe veel procent van de mensen vertrouwt de overheid? Hoe veel procent van de mensen wantrouwt de overheid?

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid VI Onderscheid: - Procedurele rechtvaardigheid (waar we het nu over hebben) -Verdelende of distributieve rechtvaardigheid (waar ongeveer de hele studie rechten over gaat; waar de jurist als eerste aan denkt bij "rechtvaardigheid")

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid VII Factoren die van invloed zijn: na afloop van de behandeling kunnen partijen zeggen: ik ben met respect behandeld ("respect"), ik kon zeggen wat ik van belang vond en de ambtenaar schonk daar gepaste aandacht aan ("voice" en "due consideration"), mij was duidelijk hoe de procedure zou verlopen en wat er in het kader van deze procedure mogelijk was ("explanation"), ik had direct contact met de ambtenaar("interpersonal contact").

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid VIII Herstel van vertrouwen als doel (= bezwaar of klacht is signaal dat het even niet goed zit met vertrouwen in "mijn" overheid) Wat doe je hiermee als ambtenaar (bestuurlijke procedure)? Wat doe je hiermee als het een rechtszaak is geworden (rechterlijke procedure)?

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid IX Belangrijk punt om te onthouden: het gaat niet tot de bodem.... Ambtenaren trainen om veel aandacht te geven aan procedurele rechtvaardigheid, prima En toch.... morgen kom je in de situatie waarbij dat allemaal niet meer helpt (de anarchist, de overheidshater, de chaoticus, noem het maar); dan sterke knieën & periscope down

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid X Het gaat dus om: de burger ruimte geven om te participeren én kaders stellen

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid XI Wat neem je mee naar huis? Impliciet, maar dat maken we nu expliciet. Onderscheid vier gespreksvelden: I. de gesteldheid waarmee iemand binnenkomt II. de beleving van de interactie met de ambtenaar III. de evaluatie daarvan als "eerlijk"/"rechtvaardig" IV. de resultaten

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid XII Wat neem je mee naar huis? I. de gesteldheid waarmee iemand binnenkomt  onzekerheid, onveiligheid: leidt tot extra gevoeligheid voor "eerlijk" behandeld worden

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid XIII Wat neem je mee naar huis? II. de beleving van de interactie met de ambtenaar  wordt in hoge mate bepaald door genoemde factoren (respect, voice, due consideration, explanation, interpersonal contact), maar niet keurig op een rijtje  kern: word ik serieus genomen of ben ik maar een nummer?

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid XIV Wat neem je mee naar huis? III. de evaluatie daarvan als "eerlijk"/"rechtvaardig"  Let op: dit is niet al te rationeel, maar een hot cognition

Uitwerking procedurele rechtvaardigheid XV Wat neem je mee naar huis? IV. de resultaten  mensen zullen tevredener zijn over de interactie met de ambtenaar, zullen zich coöperatiever in de procedure opstellen, zullen meer vertrouwen in ambtenaar hebben en meer bereid zijn haar/zijn beslissing te aanvaarden (en dus bijv. minder geneigd beroep in te stellen) en er naar te leven; zullen het gezag/de gezaghebbendheid van die ambtenaar hoger achten

EINDE Deze presentatie werd met plezier verzorgd door André Verburg rechtbank Midden-Nederland Universiteit Utrecht