Ervaringsbewijs onderhoudstechnicus elektromechanische installaties Het assessmentinstrument.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Masterclass SIEMENS 1 Industriële bussen, netwerken
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
3. Torrance Test of Creative Thinking 4. Blokkades 5. IG-Nobelprijzen
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
EVC ACV seminarie Brugge
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Het bemiddelingsproces
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Neighbourhood skills audit Justien Jonckheere – Mentor vzw SUCCES MC 8 – April 4th 2012.
De evaluatie van een project
Functiegesprekken in de praktijk.
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
WEB vzw - Steenweg Op Tielen Turnhout - www. webwerkt
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Workshop “Beoordelen”
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Lesprogramma Theorie --> soorten druk
Centraal examen en Instellingsexamens
Is onderhoud uitvoeren nuttig ?. TEST UITGEVOERD IN gestopt met reinigen elektrische motor van pomp tempereertoestel 06 maart 2011 magneetkoppeling.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Er was eens… een klas vol techniek.  Eeuwenoud  Mondeling overgedragen  Nadien neergeschreven  Traditie  Bij ons maar ook wereldwijd  Elk land heeft.
Kijken naar Kinderen Week 4
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Presenteren en Etaleren
Met wie app jij? Mediabegrip week
Vervolgtraining masters 2017
FLEPOS modernisering bestek AIV-FLEPOS/2016/0801
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Na deze les kun je: Uitleggen wat er in een receptuur moet staan
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflector Big Five Personality
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Lancering campagne #YouLoveTech
De pompunit.
Vervolgtraining masters 2018
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Transcript van de presentatie:

Ervaringsbewijs onderhoudstechnicus elektromechanische installaties Het assessmentinstrument

Wat of wie is BEMAS?

Member of the European Federation of National Maintenance Societies

Als alles goed gaat, dan weet niemand dat er onderhoud gebeurt. Als onderhoud (teveel) geld kost, dan is het “niet meer nodig”. Maar als er geen onderhoud is, dan is iedereen het eens dat er onderhoud zou moeten gebeuren… Want zonder onderhoud, draait er niets… 1.Wat is onderhoud?.

2. The value of maintenance

INVEST in Reliability

3.2 Cost Control Predictive and Proactive Maintenance

TREND 1: Focus op Reliability

8. Conclusion

1. What is maintenance

Waarom dit ervaringsbewijs?

“ Les délocalisations systématiques sont devenues insupportables aux Français… “You've got to have an economy which is built on a sturdy, stable manufacturing base” Le but est-il donc que toutes nos usines s’en aillent ? Le but est-il qu’il n’y ait plus d’ouvriers dans notre pays ? Je ne veux pas m’y résigner, parce que ce serait absolument suicidaire. ”

Headcount vs. Automation P Degree of automation

Inschatting BEMAS Onderhoudsmensen in de industrie in Vlaanderen Uitstroom door pensionering in 2011 om te groeien naar per jaar vanaf 2015 Opleiding in Vlaanderen (cijfers 2009) 221 gevormd in onderhoud in 2009 in +/- 20 instituten (BSO, 7BSO,TSO, Se-n-Se) daarnaast: 518 elektromechanica in TSO in 103 scholen 305 elektromechanica in professionele bachelor (waarvan naar schatting 65 in onderhoud)

Waarom dit ervaringsbewijs? Onderhoud wordt steeds belangrijker Een steeds groter wordend tekort aan onderhoudstechnici door – Vergrijzing – Weinig instroom vanuit onderwijs Daarom nood aan erkenning van mensen die het in de praktijk hebben geleerd Daarom nood aan stimulans tot bijscholing van actieve beroepsuitoefenaars

Wie werkte mee aan de ontwikkeling? BEMAS Syntra West: Instructeur onderhoud Hendrik Lefebvre, auteur van verschillende cursussen (lagers, riemen, kettingen, koppelingen, reducties, toegepaste fysica, tekenen, pneumatica, hydraulica, pompen, ventilatoren, enz…) en 38 jaar ervaring in techniek in de industrie waarvan 4 jaar als onderhoudsverantwoordelijke. Festo : Training consultant Aldo Zottos, met 20 jaar ervaring in het geven van technische opleidingen, en 2 jaar in comptetentiebeheer in onderhoud. VDAB: 2 instructeurs onderhoudsmechanica, 2 instructeurs onderhoudselektriciteit

Wie werkte mee aan de ontwikkeling? BEMAS – Wim Vancauwenberghe Competentieprofielen Validmaint Frequente contacten met industrie – Opvolgcomité met ArcelorMittal Gent BASF Antwerpen Electrabel Eternit nv Fabricom LU General Biscuits België Maintenance Partners SPE-Luminus Umicore

Draaiboek Praktijkproef -Schematisch overzicht van kerncompetenties en opdrachten uit te voeren om kerncompetenties te bewijzen: uitgewerkt om minstens 2 X dezelfde succescriterium te beoordelen -Verloop van de testdag en beschrijving van de globale opdracht: info voor de kandidaten -Verloop testdag en lijst van hulpmiddelen en materiaal: info voor de beoordelaars -Instructies voor beoordelaars over observatie en beoordeling -Beoordelingsdocumenten: beschrijving proef, te observeren succescriteria, scores, ruimte voor observaties en documenten voor eindbeoordeling en feedback naar de kandidaten -Info over nodig materiaal om test te kunnen opbouwen in een gesimuleerde situatie

De meting versus de standaard -Sommige succescriteria wordt 2 keer gemeten. Dit is het geval voor: -Lijnt componenten uit zodat ze zowel in het axiaal als het radiaal vlak in één lijn staan (bij kerncompetentie “mechanische componenten positioneren” - Gebruikt voor motor als bord zelfde draadkleur (bij kerncompetentie “elektrische motoren aansluiten” - De succescriteria bij de kerncompetentie “elektrische storingen herstellen” -Overige succescriteria worden drie maal, vier maal of vijf maal gemeten. -Er worden verschillende beoordelingsmethodes gebruikt: directe observatie, criteriumgericht interview, fotoreeks voor het herkennen van onveilige situaties

Kennistest over onveilige situaties -Betrouwbaarheid: door te werken met afbeeldingen en het gewenste antwoord is er geen interpretatiemogelijkheid van de antwoorden en schrijfvaardigheid van kandidaat wordt uitgeschakeld als beoordeingscriterium steeds mondeling overlopen zelfde beoordeling over verschillende testmomenten door unieke sleutel van de gewenste antwoorden -Validiteit: per onveilige situatie zijn meerdere afbeeldingen voorzien (volgens standaard)

Praktijkproeven - Opdrachten zijn gebaseerd op kerncompetenties, succescriteria en richtlijnen van de SERV – standaard -Opdrachten zijn opgedeeld om de uitvoering van de succescriteria minimum tweemaal te kunnen beoordelen, meestal zijn er drie of vier beoordelingsmomenten -Voor het bouwen van de links- rechts schakeling, de ster- driehoek schakeling en het foutzoeken hierop worden de elektrische schema’s mét beschrijving van de fout geleverd. -Elke kandidaat begint aan een andere opdracht (zodanig dat ze niet beïnvloed/geholpen worden door de gelijkaardige handelingen van de andere kandidaten) en heeft een eigen, duidelijk afgebakende locatie om zijn/haar rapport te schrijven en zijn gesprek met de beoordelaar te doen. -Beoordeling volgens WAKKER-methodiek (waarnemen, aantekeningen maken, klassificeren, kwalificeren, evalueren, rapporteren). Beoordelaar koppelt aantekeningen per opdracht aan succescriteria Per deelopdracht en per kandidaat is er een beoordelingsformulier

Beoordeling - Gebruik 3-puntenschaal: 0, 1, 2 (naar doelgroep duidelijker) -Duidelijke omschrijving van puntenschaal. Waar nodig werden de succescriteria van de beroepsstandaard verder verduidelijtk/ gedetailleerd i.f.v. van een objectieve beoordeling door alle beoordelaars -Score per succescriterium, nadien per kerncompetentie, per deelopdracht: OK of NOK. Waar nodig (bouw en foutzoeken van elektrische schakelingen) werd de globale opdracht uitgesplitst in deelopdrachten. -Eindscore per beoordelaar, per kerncompetentie a.d.h.v. verschillende momenten (opdrachten) in de proef en de aantekeningen daarvan -Eindbeoordeling kandidaat in samenspraak door de 2 beoordelaars, met motivatie op eindformulier: Bij verdeeldheid wordt teruggegrepen naar de aantekeningen -Feedback op eindresultaat naar kandidaat op de dag zelf: de gestelde handelingen van de kandidaat zitten dan nog vers in ieders geheugen (beoordelaars en kandidaat zelf)

Praktijkproef Verfijning van de proef : -gebaseerd op ervaring opgedaan door de samenstellers (opleiders in het vakgebied) -uitgeschreven naar de beoordelaars en de kandidaten toe in praktische taal