MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Verborgen vormen van pesten
Week 7 > weer thuis weer thuis 7.  zingen  bidden  terugblik: feest van genade  vooruitblik  groepjes week 7 > weer thuis.
Lotgenotencontact.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
die niet om jou zou huilen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Welkom Thuis Karpos Leerhuis.
Workshop Knallende ruzie
Ho 6: Motivatie.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Liefde is... Liefde is... Liefde is... Liefde is...
Klik met de muis.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Active ageing.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Een haperend geheugen.
Hoe ondersteun je je kind “De Musical gaat niet door” >>
PAD Mindfulness en Yoga
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gedragsveranderingen bij dementie
De glimlach van een kind
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Om soms eens dieper over na te denken
De glimlach van een kind De glimlach van een kind
Groepsdynamica & Interactief communiceren
De Bijbel, het meest verkochte boek….
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Reflecteren.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Welkom op onze thema-avond
IN DEZE KLAS……….. FOTO'S EN POWERPOINT GEMAAKT DOOR JASPER BLOEMSMA.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De bijbel van boven.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
De therapeutische relatie in actie
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Welkom kinder- dienst Biddag 2017 Bidden tot de ONBEKENDE GOD X.
Stort je hart uit voor de HEER
Maatschappelijke zorg 2
Alcohol en grenzen Plaatje.
‘Tucht’? 1.
LOB zeven stappen naar succes
Prediker 9: 7-9 Geniet van het leven! Geniet van wat je eet
Matteüs 5:1-16 Jezus zag heel veel mensen naar hem toe komen.
Vertrouwen zoals David
Nee Zeggen!.
ZEG HET MET EMOTIES.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Mogelijke Jezusbeelden
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Wat doe jij?.
Oudejaarsavond In emotie terugkijken (vers 2 en 3)
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
Geluid aan.
Creëer je zelf!.
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Motivatie en puberbrein
Creëer je zelf!.
Transcript van de presentatie:

MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen

Inleiding Wie ben ik? Mijn ervaring  Werk  Tienerkamp  Betrokkenheid geeft emotie

Inleiding Cijfers en achtergronden (HBSC studie, 2013):  6,9% ervaart te worden gepest  50% ervaart psychosomatische klachten  37% vindt zichzelf te dik, 10% is dat ook  20% ervaart emotionele problemen  13,3% ervaart gedragsproblemen  27,3% ervaart hyperactiviteit  12,7% ervaart problemen met leeftijdsgenoten  4% rookt, 27% drinkt, 15% dronken geweest, 9% blowt Bron:

Inhoud Hoe komt het dat we zo geraakt worden?  Jij en de tiener  De context Wat te doen in moeilijke situaties? Wat niet te doen? Afsluiting

Hoe komt het dat we zo geraakt worden? Op kamp gaan vraagt betrokkenheid Betrokkenheid geeft emotie  Blij  Boos  Bang  Verdrietig  Walging/afkeer Geraakt worden is vaak goed, emotie geeft richting De meeste situaties en emoties glijden van je af, maar soms is het lastiger  Wat raakt jou?

Jij en de tiener Persoonlijkheid Geschiedenis Overtuigingen, normen en waarden Motivatie om mee op kamp te gaan Beleving van de kampweek Relatie tussen jou en de tiener

De context De context vraagt iets van je en doet iets met je Jij functioneert in die context en geeft iets aan de context Context speelt mee in geraakt worden Contexten op kamp:  Kamp versus thuis  Team  Koninkrijk van God

Wat te doen? Reflecteer Zoek rust en zoek God in die rust Kijk naar jezelf, de tiener en jullie relatie in de context Ga na: wat raakt me? Wat maakt dat dit me raakt? Zijn dit mijn emoties? Of die van een ander? Daag storende gedachten uit. Wees mild voor jezelf en voor de ander. Wat is je neiging tot handelen? Is die neiging ook effectief? Deel je bevindingen met een teamlid

Wat te doen? Durf kwetsbaar te zijn

Wat te doen? Help elkaar

Wat te doen? Micha 6:8

Wat te doen? Vertrouw op God

Wat te doen? Laat los

Wat niet te doen? Jezelf overschreeuwen Doen alsof er niets aan de hand is Je kampweek laten overheersen door de moeiten De tieners vergeten die het wel leuk hebben en zich goed gedragen In je team roddelen over tieners Problemen bij jezelf houden  Niet overdragen  In jezelf keren Ontkennen dat je een fout hebt gemaakt of jezelf hebt laten meeslepen

Afsluiting