Succesvol ondernemerschap in een veranderende financiële wereld door Mathieu W.M. Fluit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
MCD Gebiedsontwikkeling anno 2013 en….
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
STRATEGISCHE PLANNING
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Bedrijfspresentatie Promavise
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Aanzet tot strategisch denken
“HDN en de zorgplicht in de keten”
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
DAG PROVISIE, HALLO KLANTBELONING Het genereren van een bedrijfsmodel voor de massamarkt Robert Witteveen Ramón Wernsen.
Nationaal Innovatie Event
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Zorgorganisaties & vastgoed
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
Ondernemingsplan.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Dorst! Hoe de woningmarkt een rol kan spelen in de verzorgingsstaat dr. Janneke Toussaint, AFM Prof. dr. ir. Marja Elsinga, TU Delft.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Kennismaken met SynCount. Programma 1.Over SynCount 2.Onze werkwijze 3.Synergie van specialismen 4.Duurzaamheid 5.De toegevoegde waarde van SynCount.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
MoneyView Het Nieuwe Adviseren / JBo. Introductie Jos.P.M. Borsboom –Trainer, Coach MoneyView –Banken & Verzekeraars –Intermediair Sinds 1993.
Bos Incasso & LAVG ALV Vereniging SZS 11 november 2010 Hans Meijers.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
50.
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Verschillende rollen en stijlen
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Trendfollowing methodiek
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Begroten & Budgetteren
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
Groei dossiers/ lokale opleg
Presentatie van ondernemingsplan
Internationale handel
Beleid en regelgeving Les 1.
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Succesvol ondernemerschap in een veranderende financiële wereld door Mathieu W.M. Fluit

Een andere wereld! Financieel advies in tijden van crisis en de wetgever!

Adviseurs anno 2010! Yes we can!!

Wat kwam er allemaal op ons af de afgelopen jaren! Financiele markten Economische.cri sis bankencrisis Stagnerende woningmarkt DSB/IcesaveDexia/legioPalminvestEasy LifeGoodwoodbonussen hypotheekrentea ftrek Kassa/radarRapporten AFMwoekerpoliseffectenbeurs

De basis van financieel advies is vertrouwen. Bij de markt, marktpartijen en de consument! Vertrouwen is omgeslagen naar wantrouwen Argwaan Negatief imago Behoefte aan transparantie

Ingrijpen wetgever Politiek bemoeit zich met beloning Kwaliteit Zorgplicht Passend advies Adviesverantwoordelijkheid Vergunningplicht Uurtarief Kritische consument Passende beloning intermediair AFMWFTBGFOBasel1GHFoverkreditering dossiervormin g Transparantie- plicht inducementbonusverbod Beperking contractstermij nen CAR Ingrepen micro

Van onbezorgd ondernemerschap naar een gevangene in wet- en regelgeving…

Waar stonden wij als bedrijf in 2007? * snel en sterk groeiend intermediairbedrijf * focus op hypotheken * voornamelijk afsluitprovisie (kwetsbaarheid) * snelle groei in personeel en kosten * enigszins nonchalante bedrijfseconomische benadering * beperkte managementinformatie * geen tot beperkte visie op korte en langere termijn

In 2007 ontstond bewustwording van een snelle(re) veranderende markt door: * Volgen politieke discussie * Publicaties vakliteratuur * Maatschappelijke discussie (Kassa / Radar) * Onderzoeken AFM (kwaliteit hypotheekadvies) * Volgen van seminars * Volgen van discussies binnen belangenorganisaties * Media * Standpunten van banken en verzekeraars * actieve deelname aan diverse discussiefora * Invoering BGFO en WFT

Conclusie Versneld anticiperen op ons bedrijfs- en verdienmodel door van een provisiegericht bedrijf over te schakelen naar een intermediairbedrijf met voornamelijk doorlopende inkomsten Survival of the fittest. Wens om te overleven! Behoefte aan een planmatige aanpak Bewustwording van onze kwetsbaarheid Bereidheid tot investeringen Vertrouwen op autonome groei Nieuwe organisatiestructuur Behoefte aan sterkte & zwakte analyses

Hoe? Opstellen strategisch plan (marktanalyse) Sterkte & zwakte analyse maken Marktvisie ontwikkelen Beleidsplan maken Begroting, prognoses (financieel plan) Nieuwe verdienmodellen doorrekenen (uurtarief?) Marketingplan Personeelsplan Opleidingsplan

Strategisch plan / Beleidsplan Markt Organisatie Product Plaats

Begroting (meerjaren) Prognoses Liquiditeitsbegroting Financieringsbehoefte Managementinformatie

Verdienmodellen Kostprijsberekening Uurtarieven Tijdsmeting Beloningsmodellen: fixed fee, uurtarief, provisie en combinatie Met als vraag: wat willen onze bestaande cliënten, en wat willen onze nieuwe cliënten?

Marketingplan Optimaliseren relatiemarketing Inzetten op naamsbekendheid (sportmarketing, bioscoopreclame, sponsoring e.d.) MVO Hoge klanttevredenheid, klant centraal stellen Netwerken Gunfactor i.p.v. prijs Gebruikmaken van moderne communicatiemiddelen (digitale nieuwsbrief)

Personeelsplan Opleidingsprogramma Kwaliteitseisen Beloningsmodel Commitment Doelstellingen formuleren Functie- en taakomschrijvingen Productverantwoordelijkheid geven Durven delegeren

Een aantal punten nader toegelicht Speerpunten benoemen Verhogen kwaliteit Verbreding assortiment en productaanbod door eigen assurantieafdeling en opstarten vermogensbeheer Relatiemarketing optimaliseren Netwerken optimaliseren Focussen op een deel van de markt Vooruitlopen op wet- en regelgeving Kostenbewustwording en -beheersing Innovatie Financiering Nieuwe huisstijl Anticyclisch durven te gaan Commitment vragen personeel Klant centraal stellen Open communicatie

Onderscheidend adviseren Durf af te wijken van bestaande adviesstructuren Laat cliënten zelf keuzes en afwegingen maken Het advies moet toegevoegde waarde hebben Durf nee te verkopen Pro actief adviseren en cliënten wijzen op latente behoeften Afstappen van bel en piep- systeem

Kwaliteit hypotheekadvies afgezet tegen enige kerngegevens: Gemiddelde looptijd van een hypotheek is 7 tot 9 jaar Gemiddelde relatie duurt in Nederland niet langer dan 15 jaar Aantal echtscheidingen 1 op de 2 Inflatie (vergelijk huren met kopen over dertig jaar) Fiscaliteit Ontwikkeling netto living Gezinssamenstelling Productvoorwaarden Vermogenspositie op termijn Een voorbeeld

Vraag: “Waarom is nagenoeg al het advies nog steeds gericht op dertig jarige oplossingen?” Misschien toch provisiebelangen bij aanbieders?

Een opmerking over beperking hypotheekrenteaftrek

Wordt er bij het advies rekening gehouden met: Pensioenrechten Veranderende maatschappelijke opvattingen Demografische ontwikkelingen Fiscaliteit Eigen/gewijzigde verdiencapaciteit Vermogenspositie Gezinssamenstelling Elders verzekerde rechten Nog een voorbeeld: risicoanalyse

Ontwikkelingen 2010 Cliënt bereid vooraf te betalen voor financieel advies? Verdere regelgeving overheid Toetsing Kwaliteit dienstverlening Verdergaande transparantie Teruglopende marges Inducement toets Vanaf 2013 wettelijk verbod op provisies bij adviesgevoelige producten

Samenvatting Van in 2007 forse winst naar breakeven in 2008 en verwacht verlies in 2009 Veranderingsmaatregelen beogen een winst pas in 2012 Anno 2010 een kleine winst Vanaf 2011 verwachting verdere winstgroei

Durf op tijd te veranderen Anticipeer snel en adequaat op veranderingen Ontwikkel je eigen visie Kostenbeheersing in plaats van kostenbesparing Blijf en durf te investeren Geloof in eigen kunnen en kracht Elke verandering is een kans en geen bedreiging Maak je personeel deelgenoot Teambuilding Openheid en transparantie Duidelijke organisatiestructuur Laat werkplezier niet omslaan in werkstress

Vragen?

Bedankt voor uw aandacht!