Amsterdam, 16 November 2006 Compliance en Audit Actieve samenwerking of Concurrentiestrijd? Frank Schröder en Bert Ide.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Beheer(s) je milieutaken Milieuzorgsysteem als tool! 19 november 2012.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
“HDN en de zorgplicht in de keten”
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Klantgericht werken, Kanalen in balans
1 Solvency II “Beyond the waves” DNB Solvency II Seminar Gerard van Olphen 10 December 2009.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Prince2 Componenten.
Het toepassen van bruin papier voor procesbeschrijvingen in workshops
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Return to Sender Retourneren bij verkopen via internet vanuit technisch bedrijfskundig oogpunt Annella Slob Faculteit IE&IS Technische Bedrijfskunde Annella.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
IT-audit in de praktijk
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Basis Risicomanagement (BRM) Module: Operational Risk Management (ORM)
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Klein Lef en IB Bart de Jongh & Carel Aalbers SO RvIG.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Y q q Ernst & Young Security & Integrity Services 16 november Compliance is topsport! Timothy Beck & Sylvie Bleker-van Eyk.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
BCBG Workshop Corporate Governance en Compliance Door Jean Frijns.
InspirerenIntermediërenOrganiserenVerbeeldenAfstemmenStructurerenOnderbouwenBorgenBeleggen Informatiemanagement Architectuur Governance.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming en Maatschappij: dilemma’s.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Beloningsbeleid 2012 Presentatie Danny van Dijk – AFM | 6 maart 2012.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
PwC De essentie van horizontaal toezicht = coöperatieve regelnaleving De basis van coöperatieve regelnaleving is (gerechtvaardigd) vertrouwen en transparantie.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
10 jaar VCO Cor Jan Dasselaar - voorzitter VCO. Trust is a Must 10 jaar VCO Ontwikkeling Compliance functie Belastingbetalers houden financiële instellingen.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Participerend Leiderschap
Financiële rechtmatigheid
Dimpact 17 november 2016 Informatie gestuurd beleid
Weg met de vinkcultuur! Ed Vosselman 19 januari 2017.
Ondernemende Netwerken
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
De PRA is dood! Leve de PRA!
Cursus Interne auditor
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch stakeholder management in toezicht: voorbij de usual suspects Dr. C. Braun en Dr. B. Fraussen, Instituut Bestuurskunde, Universiteit Leiden.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Amsterdam, 16 November 2006 Compliance en Audit Actieve samenwerking of Concurrentiestrijd? Frank Schröder en Bert Ide

1 Doel van de Workshop Discussie over de twee functies –recente ontwikkelingen –de overeenkomsten –de verschillen –de overlaps en gaps –conclusie Geen panklare oplossingen en definitieve antwoorden!

2 Recente ontwikkelingen Compliance –Wordt als functie steeds volwassener. –Wordt meer en meer als zelfstandige, specialistische functie onderdeel van het governance/ riskmanagement gebouw –Steeds hogere verwachtingen vanuit toezichthouders Audit –Krijgt binnen de functie steeds meer specialismen –Gaat als functie meer terug naar zijn oorspronkelijke taak: Het verschaffen van zekerheid aan het management en andere stakeholders. –Steeds hogere verwachtingen vanuit toezichthouders Overlaps/ gaps –Kans op overlaps neemt toe. –Kans op gaps blijft bestaan

3 Compliance en Audit De overeenkomsten (!/?) – Onderdeel van het risk management framework; – Betrokken bij risico’s en controls op gebied van regulatory risk; – Contacten toezichthouders; – Adviseur van de business; – Verantwoordelijk voor escalatie van compliance issues en voor adequaat follow-up proces;

4 Compliance en Audit De verschillen (!/?) – Monitoring versus compliance audits – Controleur en gecontroleerde – Policy maker/ adviseur versus “independent tester” – Verschillende scope van relevante regelgeving – Betrokkenheid bij operationele processen (bijv. Transaction filtering)

5 Monitoring Wat verstaan we onder compliance monitoring? Wat is het verschil met een compliance audit? –Frequentie –Diepgang –Kennis –Mate van zekerheid Is compliance monitoring verenigbaar met de adviesfunctie van compliance? Is compliance auditing verenigbaar met de adviesfunctie van audit?

6 Contacten Toezichthouders Welke functie is leidend bij de contacten met toezichthouders? Verschilt dit nog per toezichthouder of onderwerp? Wat verwachten regelgevers en toezichthouders?

7 Conclusie –De ontwikkelingen maken het belangrijk om via heldere taakopdrachten en actieve samenwerking te zorgen dat “gaps en overlaps” vermeden worden zodat de organisatie toegevoegde waarde en efficiency geleverd krijgt vanuit beide disciplines.