Amsterdam, 16 November 2006 Compliance en Audit Actieve samenwerking of Concurrentiestrijd? Frank Schröder en Bert Ide
1 Doel van de Workshop Discussie over de twee functies –recente ontwikkelingen –de overeenkomsten –de verschillen –de overlaps en gaps –conclusie Geen panklare oplossingen en definitieve antwoorden!
2 Recente ontwikkelingen Compliance –Wordt als functie steeds volwassener. –Wordt meer en meer als zelfstandige, specialistische functie onderdeel van het governance/ riskmanagement gebouw –Steeds hogere verwachtingen vanuit toezichthouders Audit –Krijgt binnen de functie steeds meer specialismen –Gaat als functie meer terug naar zijn oorspronkelijke taak: Het verschaffen van zekerheid aan het management en andere stakeholders. –Steeds hogere verwachtingen vanuit toezichthouders Overlaps/ gaps –Kans op overlaps neemt toe. –Kans op gaps blijft bestaan
3 Compliance en Audit De overeenkomsten (!/?) – Onderdeel van het risk management framework; – Betrokken bij risico’s en controls op gebied van regulatory risk; – Contacten toezichthouders; – Adviseur van de business; – Verantwoordelijk voor escalatie van compliance issues en voor adequaat follow-up proces;
4 Compliance en Audit De verschillen (!/?) – Monitoring versus compliance audits – Controleur en gecontroleerde – Policy maker/ adviseur versus “independent tester” – Verschillende scope van relevante regelgeving – Betrokkenheid bij operationele processen (bijv. Transaction filtering)
5 Monitoring Wat verstaan we onder compliance monitoring? Wat is het verschil met een compliance audit? –Frequentie –Diepgang –Kennis –Mate van zekerheid Is compliance monitoring verenigbaar met de adviesfunctie van compliance? Is compliance auditing verenigbaar met de adviesfunctie van audit?
6 Contacten Toezichthouders Welke functie is leidend bij de contacten met toezichthouders? Verschilt dit nog per toezichthouder of onderwerp? Wat verwachten regelgevers en toezichthouders?
7 Conclusie –De ontwikkelingen maken het belangrijk om via heldere taakopdrachten en actieve samenwerking te zorgen dat “gaps en overlaps” vermeden worden zodat de organisatie toegevoegde waarde en efficiency geleverd krijgt vanuit beide disciplines.