Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

SG-LVB Behandeling EFP, Den Dolder Teunis van den Hazel
Gedragsproblemen
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Hogescholen in Dialoog
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Doorgaande zorg na de Jeugdzorg Rietveld-van Wingerden, M. (2005),Jeugdzorg.Protestant.nu.
Welkom bij de mastervoorlichting van Forensische orthopedagogiek
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Professionele ontwikkeling
Begeleiding door de SPV
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Doorgaande zorg na jeugdzorg
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Netwerk Effectieve Jeugdzorg Amsterdam
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Succesvolle implementatie: tips en tools
Eerstejaarsproblemen
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling van het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Groepsdynamiek 1.
Kind en omgeving Het individu in de context

Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Keuzethema: differentiatie
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Presentatie Forensisch Centrum Teylingereind 9 juli 2014.
Presentatie Wilster 2012 Onderzoek gesloten Zorg Behandelmilieu/leefklimaat : leefklimaat in ontwikkeling Hogeschool Leiden & UvA prof.Dr. Geert-
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Innovatie in de Jeugdreclassering
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Forensische Sociotherapie. Literatuur: Leefklimaat in de klinische forensische zorg – Peer van der Helm e.a. (SWP, 2013)
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
NICIS Actieonderzoek Veelplegers Botsende logica’s van zorg en justitie Joost Vos 30 mei 2012.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Forensische Psychopathologie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Waarom straffen we”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Thema groepsdynamica deel 1
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
Lespakket Opleidingen
Agressie op de werkvloer
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
JEUGDzorg - voor wie?.
ASS en seksualiteit Dorinda Altena Behandelzaken 15 februari 2019.
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Transcript van de presentatie:

Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6

Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen Deze les: Je kent de What Works beginselen in hun samenhang. Dat blijkt uit het feit dat je na de les in staat bent om de juiste interventie(s) per persoon te selecteren.

What Works-beginselen 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren ) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-integriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit (opleiding, training, inter- en supervisie) RNR-Model, Risks, Needs Responsivity Assessement Interventie(s)

Een interventie is plaatsing in een JJI of gesloten jeugdinrichting Jongeren ervaren dit als een grote straf, en we weten: aansluiten bij mogelijkheden vaardigheden en motivatie (responsiviteit beginsel) is belangrijk. Vraag voor ons gaat maar over een deel van het doel van straffen

Strafrechtelijke paradox Vergelden – herstel morele breuk met samenleving Proportioneel Verdiend Schuldvereffening Voorkomen – Instrumenteel gebruik strafrecht Afschrikken Behandeling

Stanford Prison Experiment, Zimbardo 1971 side effecten opsluiting beperken ons resultaat

Invloedrijk onderzoek toont aan dat effect toeneemt met afname van dwang Parhar et al., 2008

Leefklimaat en Coping “Good is Stronger than Bad” Actieve Coping Passieve Coping Repressief Klimaat Open Klimaat Behandel- Motivatie

Open Leefklimaat in de Gesloten Jeugdzorg, Relatie en Motivatie (Relatie) Responsiviteit (Relatie) Responsiviteit Behandelmotivatie (Relatie) Responsiviteit Behandelmotivatie Open Klimaat + + T1 T2T3 Van der Helm,

“Jongeren kunnen door hun ervaringen, problemen en/of stoornis vaak niet adequaat reageren op een interventie. Een jongere met beperkte leercapaciteiten dwingen in plaats van ondersteunen zal frustratie en agressie tot gevolg hebben. Behandelmotivatie gevoed door een gevoel van ertoe doen, erbij horen, gezien worden (Van der Helm, Wissink, de Jongh, & Stams, 2012) zijn belangrijke voorwaarden voor opvoeding, behandeling, oftewel, om te leren. Met andere woorden, contact (je openstellen voor de ander), gaat vooraf aan interactie (je aanpassen en invloed uitoefenen). Behandelmotivatie kan bij geïnterneerde jongeren niet worden afgedwongen (Deci & Ryan, 2007), maar zal moeten worden verworven, stapje voor stapje vooruit en regelmatig met een stapje terug. Dit kan alleen in een goed klimaat of milieu dat intrinsieke motivatie stimuleert (Van der Helm, 2009).” Bron: De invloed van het orthopedagogisch klimaat in de residentiële justitiële jeugdzorg: recidivevermindering door opvoeding,behandeling en scholing. Een wetenschappelijke onderbouwing.Dr. G.H.P. van der Helm, hogeschool Leiden, Nico van Tol, Bsc, hogeschool Leiden, Prof. dr G.J.J. Stams, Universiteit van Amsterdam (april 2013).

Welke interventies voldoen aan WW- normen? Wie kent interventies? Hoe verhoudt dat voorbeeld zich tot WW? We gaan naar het NJI: De databank effectieve interventies van het NJIDe databank effectieve interventies van het NJI Wat zou jij aan Faizal waarom bieden

Casus Evt Faizel Boender 2b