Dirk JACOBS Hoogleraar sociologie ULB « Laat ons dat even onderzoeken » 2 Juni 2016, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Praktijkgericht Onderzoek Expertisenetwerk School of Education
Samenwerken binnen netwerken:
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Risico’s en gevaren van techniek
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Verstehende of interpretatieve benadering
FUNDAMENTEEL ONDERZOEK
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Sociologie als wetenschap
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Top redenen voor het falen van DMS-implementaties!
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Soorten en typen onderzoek
Reflexivity.
Onthaal en service.
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Flexible Learning in European Retail Presentatie 5 de Meeting in Ceske Budejovice.
Criteria voor een goed “onderzoek”
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
OPEN brainstorm.
23 juni 2017.
Broederschool Roeselare
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Kan je zien of iemand holebi is?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Laagveengebied Groningen
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
1. Kan je objectief kijken?
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Zonder context geen bewijs
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Sint-Jozefsinstituut
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Dirk JACOBS Hoogleraar sociologie ULB « Laat ons dat even onderzoeken » 2 Juni 2016, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke innovatie (AKMI), Hogeschool van Amsterdam

“The way people live in the West and how Muslims live don’t go together” (EURISLAM Survey, data collection 2011)

“It makes no difference whether you are a Muslim or a non-Muslim, in times of crisis everyone should stick together” (EURISLAM Survey, data collection 2011, )

“Our society would do better if Muslims and non-Muslims took more action together” (EURISLAM Survey, data collection 2011)

-Er is geen glasheldere opdeling tussen fundamenteel onderzoek, beleidsondersteunend onderzoek en praktijkgericht onderzoek, het is eerder een continuum -De gemeenschappelijke basis voor een wetenschappelijke (‘objectieve’) benadering wordt gevormd door methodologische procedures die zo veel mogelijk validiteit en betrouwbaarheid moeten garanderen -King, Keohane & Verba: -> De taak is « reductie van complexiteit van de realiteit » -> Het doel is inferentie (geldige uitspraken kunnen doen over ongeobseerveerde fenomenen aan de hand van geobserveerde fenomenen) -> methoden net zo belangrijk als resultaten The noties van bias, fouten en onzekerheid wordt omarmt in de onderzoekspraktijk, en dat valt vaak moeilijk bij opdrachtgevers en stakeholders Stakeholders betrekken in een gezamenlijk (leer)proces aangaande de optimale benadering

Praktijkkennis is grotendeels Wetenschappelijke kennis is grotendeels  Vervat in het handelen, praktisch, bruikbaar, nuttig  Impliciet (verborgen, onbewust)  Subjectief (onlosmakelijk verbonden met het subject)  ‘Snelle’, parate, automatische kennis  Contextafhankelijk, -specifiek, particulier (hier en nu)  En leidt tot Ja of Nee beslissingen  Los van het handelen, theoretisch  Expliciet  Objectief  ‘Trage kennis’, goed doordacht  Contextonafhankelijk, veralgemeenbaar  Genuanceerd, gemiddeld V ERGELIJKING KENMERKEN PRAKTIJKKENNIS EN WETENSCHAPPELIJKE KENNIS Gebaseerd op: McIntyre, D. (2005). Bridging the gap between research and practice. Cambridge Journal of Education, 35 (3),

Bron: Frederik Maes (KULeuven)

De olifant in de kamer  een puur technocratische, procedurele oefening?  onderzoek kan op een neutrale, objectieve en ongecontesteerde wijze  er komt geen politiek bij kijken  er komt geen machtsstrijd bij kijken  « onderzoek » is een puur technische aangelegenheid DAT IS EEN FOUTE VISIE  we kunnen objectief zijn, door data en observaties niet te verstoren of te vertekenen  maar we zijn nooit betrokken in een neutrale, belangenloze en conflictvrije oefening  neutraliteit en consistent conflict vermijden is onmogelijk  we kunnen objectief zijn maar nooit neutraal BIJ (PRAKTIJKGERICHT) ONDERZOEK MOETEN WE DEZE VERVELENDE GEDACHTE OMARMEN. WE MOETEN NIET STREVEN NAAR NEUTRALITEIT EN HET VERMIJDEN VAN CONFLICT, MAAR OBJECTIVITEIT, VALIDITEIT EN BETROUWBAARHEID NASTREVEN, nadruk op METHODOLOGIE

Is het doel van ons onderzoek duidelijk? -Is de expliciete en impliciete finaliteit van onze vraagstelling duidelijk? -Welke (politieke) keuze zit erin verweven? -Welke tegenreacties mogen we verwachten? -Welke verschillende doelen proberen we te combineren? -Is er een impliciete prioriteitskeuze? Wat gebeurt in de operationaliseringsfase? Validiteit : meten we echt wat we willen meten? - is er impliciete prioriteit voor bepaalde dimensies? -In welke mate hebben pragmatische overwegingen en data beschikbaarheid een impact? Betrouwbaarheid : in geval van een ‘stabiele’ realiteit, leidt het gebruik van andere meetinstrumenten en onderzoeksstragieën dan tot dezelfde resultaten? –> notie van intercodeur betrouwbaarheid en intersubjectiviteit –> triangulatie van methoden

Inspectie- en evaluatie- onderzoek als component in een leerproces Inspectie en evaluatie is ideaal een leerervaring Er zijn echter limieten aan leren en geduld, dus er is ook controle en sanctionering nodig Een sleutelelement is legitimiteit van de « assessment » Wat we willen vermijden: – bureaucratisering – window dressing – een eindeloze machtsstrijd Mentaliteits wijziging: Zwakte toegeven is geen falen, maar een mogelijke sterkte (SWOT!) Berusting en fatalisme is echter geen valabele optie Data geletterdheid, onderzoekgeletterheid Data-verzameling is geen deel op zich, maar een middel Data verzameling zonder finaliteit is verspilling van energie Meer nadruk nodig op het COLLECTIEVE aspect van kennisverwerving

Indice socioéconomique moyen des écoles en Belgique et performances moyennes en lecture par école (PISA 2009)

Discussiepunten - Praktijkgericht onderzoek is het kneusje, maar veel te vaak ook Calimero - Vermijden het warm water opnieuw uit te vinden -Niet elk onderzoek is de moeite om uitgevoerd te worden (te weinig geld, te weinig tijd, tegenstrijdige doelen stakeholders) -Vertaalslag van beschikbare kennis, creatie van gemeenschap van onderzoekers en stakeholders van cruciaal belang -> DIT GEBEURT VEEL TE WEINIG – institutionele barrières creëren enorme inertie, naast hyperindividualisering -Stakeholder engagement, deliberatieve democratie interessante nieuwe ontwikkelen