Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Advertisements

Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Een continue verbeterende dienstverlening
Agenda – Kennismakingsrondje
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Leidinggeven en coachen
Medewerkersonderzoek
Hervorming langdurige zorg
Introductie 40 jaar werkervaring Diverse organisaties
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
COR/KNR Themadag 15 oktober 2015 Waar staan we? Yvonne van Geffen KNR Stafmedewerker Ouderenzorg Religieuzen 1.
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Arjen Edzes Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Economische Geografie, Postbus 800, 9700 AV Groningen 30 juni 2011 Armoedepact.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Evaluatieverslag coördinator ouderensteunpunten gemeente Landerd.
 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
José Schiphorst CCR Evean
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Persoonsgerichte zorg
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Samenwerken met vrijwilligers en mantelzorgers
Uitkomsten Beste Werkgevers
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
RIBW GO verandert. Op weg naar 2015 en verder
Drs. JHW (Hans) Alofs | “Hands-on” Adviseur Zorg en Innovatie | De Wever.
bij kwaliteit en outcome
KVC en naam organisatie
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Lichen Planus Vereniging Nederland,
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Begeleiden Les 7.
Bemiddelingscommissie
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Durven met Dienstverlening
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Ambulant team wijkzorg ___________
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers. Joyce Lemmens, 14 april 2014 “Effectory zet organisaties in beweging en creëert impact” Stichting Zuidwester Cliënten- en ouders/ vertegenwoordigersonderzoek

Achtergrond Cliëntervaringsonderzoek De kracht van het instrument: We willen zoveel mogelijk cliënten een stem te geven We bieden verbeterinformatie op cliëntniveau Kanttekening: Op geaggregeerde niveaus geen rapportcijfers Vergt een andere manier van interpreteren -> andere communicatie ‘naar buiten toe’

Kwantitatief onderzoek  Schriftelijk  Anoniem  Uitgevoerd onder cliënten en vertegenwoordigers  December 2013  Resultaten:  Extramuraal  Intramuraal  Ouders/ vertegenwoordigers intramuraal  Regio’s  Managers Achtergrond onderzoek Zuidwester

Doel Achterhalen ervaring dienstverlening Optimaliseren van kwaliteit van bestaan cliënt De cliënt centraal Verstevigen band met vertegenwoordigers Gedifferentieerd zorgaanbod regio’s Voldoen aan verplichting van externe partijen Tevredenheid Loyaliteit Regionale verschillen

Resultaten op hoofdlijnen

Respons Respons Benchmark = 64,5% 64% ontvangen (1157) 37,9%

Algemene tevredenheid Score = % Ja - Nee Medewerker Ouder/ vertegenwoordiger Cliënt Intramuraal 65,7 Extramuraal 80,5 79,8 58,0 79,8 Benchmark 79,8 Benchmark

79,8 Vertegenwoordigers Cliënten – intramuraal Algemene tevredenheid – regio’s Score = % Ja - Nee 65, ,8

Conclusie

Conclusie en aanbevelingen Algemene tevredenheid en loyaliteit: Hoge scores bij extramurale cliënten Vertegenwoordigers zijn kritisch; uitdaging; hoe kunnen jullie de band met de vertegenwoordigers aanhalen? Communicatie Begeleiders belangrijke rol in communicatie cliënten Positief over inzet van begeleiders Niet altijd voldoende tijd en aandacht voor cliënt Besteed aandacht aan informatievoorziening ouders/ vertegenwoordigers; blijf in contact met vertegenwoordigers Proactief; inspraak organiseren Nodig voor loyaliteit Draagvlak Besteed aandacht aan afspraken nakomen -> is houvast in tijden van verandering