Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Campus Mutsaard integrale toegankelijkheid Universal Design
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
Veengrond in Gouda Gevolgen van zetting in stedelijke omgeving
Presentatie door Gerrit van Woudenbergh
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
PGB ‘Breed’ ‘Maak gebruik van het persoonsgebonden budget;
Verkeersplan Binnenstad
digitale verkeerskrant van Rilland
Om een nieuw idee te kunnen beoordelen heb je nodig: 1De mogelijkheden Het Idee Alternatief A Alternatief B Met behulp van een tabel gaat dat heel overzichtelijk.
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Binden van Professionals? Niet doen!
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
M AMA, BUURVROUW OF CRÈCHE ? Keuzen en knelpunten in de kinderopvang.
Prof. dr. Kees Goudswaard Delta Lloyd Congres Pensioenvisie 2011 Haarlem, 13 oktober 2011 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Kunnen we verder.
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Wijkraad Pathmos Veranderingen openbare ruimte
Zorgverzekeringswet sociale verzekeringen die de risico’s van ziektekosten dekken
Briefing
Huurbeleid Woningstichting Nieuwkoop
PLAATSINGSWIJZER PROFIELEN WEG en DUBBEL ADVIES mogelijk Belangrijkste veranderingen voor het PO: - Profielen verdwijnen - Dubbel adviezen.
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Dd-mm-yyyyTMC-Nederland1 Bentley Trust Licensing Zegen of Zorg? Gerrit Jan Werler (TMC-Nederland)
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Stageproject Gemeente Sittard-Geleen 2025 Door: Laura Engels & Sander Bertrand.
Dordrecht Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Agenda Klankbordgroep Jongkindlaan Startnotitie Modernisering De Vleugels Wijkknooppunt Huidige bouwplannen Mening organisaties Conclusies.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Herontwikkeling Jan Verswollezone Peter Vuijk, projectleider 22 oktober 2008.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Op een virtuele marktplaats verkoop je je auto sneller Auto marktplaats ikwilvanmijnautoaf.nl.
PRESENTATIE ENERGIE OPSLAG René van Hartingsveldt Directeur Eurotronic B.V. Alphen aan den Rijn 27 september 2016.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
De stad verandert Blok 3.
Afspraakgericht werken Snel balie
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Advies aan gemeenteraad Bergen
V-DEMO Simon Comazuipen. Welk beleid?
Hogent Natuur en techniek
Klankbordsessie 2 december 2015
Blok 3 Zorg of bemoeizucht?
Bewonersbijeenkomst Roode Beek tracé
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Zone C
Rijopleiding in een nieuw kleedje
De collega’s heten u van harte
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Parkeervergunninghouderzone Lievekenshoek 19 maart 2018, Klavier
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
THEMA 2 Nederland is overal Les 2 – Nederland in Europa
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Toelichting RVS 81 Parkeerbelastingverordening 2017
Ism SSO_Studiedienst Stadsobservatie
Semantisatieverhaal: Weet je wat ik heel graag zou willen
De gemeente Vierweg.
Informatiebijeenkomst Lampenbroek
De diftar-paradox: een inleiding Koos van Dael
toerisme - focus MEersSEN
Semantisatieverhaal: Vorige week kwam ik ‘s avonds laat met de auto terug van een feestje. Op de autoweg waren 3 rijbanen afgesloten (klik voor eerste.
110kV hoogspanningslijn de stad uit
Transcript van de presentatie:

Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem, juni 2016

De problemen Voor Centrum In totaal 13 problemen Zone B: vergunningen + aantal onvindbare auto's (RDW) op plaatsen Duur: na Amsterdam en Utrecht Maar tegelijkertijd: Lege garages!

De problemen Voor Binnenstad Zone B Gevolgen  Rondjes rijden voor een plaatsje  Geen bezoekersregeling = schreeuwend duur  Problemen schuiven door naar omliggende wijken  Festiviteiten  boetes  Er wordt niet geleverd

De problemen >> Dus: Er is geen oplossing! Want al die Centrum-auto's kunnen onmogelijk in de garages.

De problemen Er is geen oplossing! Tenzij…..

Compartimenteren.

Binnenstad bestaat uit 2 heel verschillende gebieden: A: Zone BB 1. Intensieve bewinkeling: 1. Binnen de paaltjes 2. De 17 winkelstraten 2. + ca. 36 nauwe straatjes Daar mag of kun je nu helemaal niet parkeren; zij parkeren dus buiten hun eigen gebied.

Compartimenteren Het 2e gebied van de Binnenstad: B: Zone B -/- BB Woonstraten en pleinen, redelijk ruim Daar kun je makkelijk parkeren, als de auto's van Zone BB er niet stonden.

Compartimenteren Conclusie: splits oude Zone B op in: 1. Kleine Zone BB (circa vergunningen) 2. Rest Zone B (circa vergunningen) Plus 10% potentiele 2e vergunningen! En maak dan 2 regelingen: 1. Zone BB in alle garages, weg van straat 2. Zone B op straat, en mogelijkheid van enkele “lege” garages.

Alternatieven Er moeten circa auto's van straat naar de garages: 1. Vrijwillige regeling  uitkomst onzeker, bij welk tarief gaan de bewoners? 2. Regeling voor Zone B  veel te veel. 3. Regeling voor Zone BB, omdat die sowieso niet voor hun huis terecht kunnen  meest logisch, beperkt aantal, juridisch eenvoudig, 4. Loting 5. Leeftijd 6. Meer suggesties?

Oplossing 1 Zone BB verplicht van straat Vrije keuze van garage EUR 150 duurder (204  350) Bezoekersregeling 2e vergunning voor EUR 725 in garages

Grote bezwaren tegen verplichtingen voor Zone BB Combinatie van verhoging van 204  350 en Verplicht naar de garages ligt zwaar voor wijkraad, ook al lost dit alle problemen op en is het financieel haalbaar. Alternatief: Vrije keuze, lost echter niet structureel drukte op Er ontstaat evenwicht bij “vol” i.p.v. bij “ruimte over” Dilemma: Plan Wethouder of deze verplichting? Of nog iets beters?

Oplossing verplichting Voordelen: Eenduidig en logisch Juridisch eenvoudig Circa 350? bewoners met garage abonnement gaan (veel) minder betalen Alle problemen binnen de eigen Zone opgelost Je krijgt bijna altijd wat je afgenomen/betaald hebt Nadelen: EUR 150 extra na 7 jaar is voor sommigen wel veel geld Ouderen moeten verder/trap lopen Verplicht veranderen is vervelend….

Oplossing: overgangsregeling Overgang in 7 jaar Oude regeling wordt EUR 30 per jaar duurder Nieuwe regeling blijft nog 2 jaar oud tarief en stijgt dan in 5 jaar naar EUR 350. Nieuwe regeling krijgt dus 5 jaar EUR 60 korting per jaar en geeft direct bezoekersregeling Na 7 jaar is oud en nieuw EUR 350 en is overstap verplicht

Oplossing: knelpunten Verzachtingen Lager tarief: onlogisch in relatie tot kosten van garages en leidt tot tekort 65+ lost niet alle problemen op Medische indicatie? Gehandicapte kaart: mag altijd. Meer Suggesties?

Oplossing Zone B rest Praktisch geen verandering in regels Vrije keuze om in Cronjé/Kamp/ Dreef/Houtplein te staan of op straat. Bezoekersregeling Ook 2e vergunning Er is bijna altijd plek

Leefbaarheid Er verdwijnen – 350 = 650 auto's van straat Er komen 200 2e auto's van Zone B voor terug. Netto verdwijnen dus 450 auto's Dat is op circa plaatsen heel veel Dus: legere straten, behalve als er veel stadsbezoekers zijn (zaterdag middag…) Geen rondjes rijden Geen stoepparkeren Minder overlast omliggende Zone C wijken Mooier straatbeeld

Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen