Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem, juni 2016
De problemen Voor Centrum In totaal 13 problemen Zone B: vergunningen + aantal onvindbare auto's (RDW) op plaatsen Duur: na Amsterdam en Utrecht Maar tegelijkertijd: Lege garages!
De problemen Voor Binnenstad Zone B Gevolgen Rondjes rijden voor een plaatsje Geen bezoekersregeling = schreeuwend duur Problemen schuiven door naar omliggende wijken Festiviteiten boetes Er wordt niet geleverd
De problemen >> Dus: Er is geen oplossing! Want al die Centrum-auto's kunnen onmogelijk in de garages.
De problemen Er is geen oplossing! Tenzij…..
Compartimenteren.
Binnenstad bestaat uit 2 heel verschillende gebieden: A: Zone BB 1. Intensieve bewinkeling: 1. Binnen de paaltjes 2. De 17 winkelstraten 2. + ca. 36 nauwe straatjes Daar mag of kun je nu helemaal niet parkeren; zij parkeren dus buiten hun eigen gebied.
Compartimenteren Het 2e gebied van de Binnenstad: B: Zone B -/- BB Woonstraten en pleinen, redelijk ruim Daar kun je makkelijk parkeren, als de auto's van Zone BB er niet stonden.
Compartimenteren Conclusie: splits oude Zone B op in: 1. Kleine Zone BB (circa vergunningen) 2. Rest Zone B (circa vergunningen) Plus 10% potentiele 2e vergunningen! En maak dan 2 regelingen: 1. Zone BB in alle garages, weg van straat 2. Zone B op straat, en mogelijkheid van enkele “lege” garages.
Alternatieven Er moeten circa auto's van straat naar de garages: 1. Vrijwillige regeling uitkomst onzeker, bij welk tarief gaan de bewoners? 2. Regeling voor Zone B veel te veel. 3. Regeling voor Zone BB, omdat die sowieso niet voor hun huis terecht kunnen meest logisch, beperkt aantal, juridisch eenvoudig, 4. Loting 5. Leeftijd 6. Meer suggesties?
Oplossing 1 Zone BB verplicht van straat Vrije keuze van garage EUR 150 duurder (204 350) Bezoekersregeling 2e vergunning voor EUR 725 in garages
Grote bezwaren tegen verplichtingen voor Zone BB Combinatie van verhoging van 204 350 en Verplicht naar de garages ligt zwaar voor wijkraad, ook al lost dit alle problemen op en is het financieel haalbaar. Alternatief: Vrije keuze, lost echter niet structureel drukte op Er ontstaat evenwicht bij “vol” i.p.v. bij “ruimte over” Dilemma: Plan Wethouder of deze verplichting? Of nog iets beters?
Oplossing verplichting Voordelen: Eenduidig en logisch Juridisch eenvoudig Circa 350? bewoners met garage abonnement gaan (veel) minder betalen Alle problemen binnen de eigen Zone opgelost Je krijgt bijna altijd wat je afgenomen/betaald hebt Nadelen: EUR 150 extra na 7 jaar is voor sommigen wel veel geld Ouderen moeten verder/trap lopen Verplicht veranderen is vervelend….
Oplossing: overgangsregeling Overgang in 7 jaar Oude regeling wordt EUR 30 per jaar duurder Nieuwe regeling blijft nog 2 jaar oud tarief en stijgt dan in 5 jaar naar EUR 350. Nieuwe regeling krijgt dus 5 jaar EUR 60 korting per jaar en geeft direct bezoekersregeling Na 7 jaar is oud en nieuw EUR 350 en is overstap verplicht
Oplossing: knelpunten Verzachtingen Lager tarief: onlogisch in relatie tot kosten van garages en leidt tot tekort 65+ lost niet alle problemen op Medische indicatie? Gehandicapte kaart: mag altijd. Meer Suggesties?
Oplossing Zone B rest Praktisch geen verandering in regels Vrije keuze om in Cronjé/Kamp/ Dreef/Houtplein te staan of op straat. Bezoekersregeling Ook 2e vergunning Er is bijna altijd plek
Leefbaarheid Er verdwijnen – 350 = 650 auto's van straat Er komen 200 2e auto's van Zone B voor terug. Netto verdwijnen dus 450 auto's Dat is op circa plaatsen heel veel Dus: legere straten, behalve als er veel stadsbezoekers zijn (zaterdag middag…) Geen rondjes rijden Geen stoepparkeren Minder overlast omliggende Zone C wijken Mooier straatbeeld
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen