Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Advertisements

Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Dilemma Situatie waarbij waarden en normen in het geding zijn en waarbij een keuze moet worden gemaakt uit meerdere alternatieven, terwijl voor elk van.
MVO en analyse van dilemma’s
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Mogen we mensen wel of niet buiten onze samenleving sluiten? Zo ja, op basis waarvan doen we dat? Mogen we mensen de mogelijkheid ontnemen een toekomst.
Wat is het goede om te doen?
Deel anders, mijn organisatie
Morele ontwikkeling en opvoeding
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Ethiek.
Leren van lastige kwesties
Aanvaarding en tolerantie
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Ontwikkeling en de basisschool
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling en de basisschool
Ethiek Normatieve professionalisering Introductie van de module
Vrijheid en determinisme
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Ethiek ,zorg en technologie
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Identiteit en Zelfregie
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Inzicht krijgen in Ethiek
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Aanspreken op verontrusting
4 Richtlijnen ter inspiratie
Leven krijg je.
LOB zeven stappen naar succes
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Onderzoek Morele kwesties
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Ethiek in de branche social work
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Zonder context geen bewijs
Presentatie: Gender en seksualisering
Patiëntenparticipatie
Begeleiden Les 7.
Onderzoek Morele kwesties
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
E health, Domotica en E-learning
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren

Moreel redeneren | 30 maart 2016 Wat is een moreel dilemma? Een óf/óf situatie Waarin je knel zit Je moet “kiezen tussen 2 kwaden” “Mag ik…Moet ik…Kan ik…?” Niets doen is óók een keuze! Oorzaak: botsende waarden en normen. Edit the title via View –> Presentation Views –> Slide Master

Moreel redeneren | 30 maart 2016 Voorbeelden (abstract) Als ik nu ingrijp, ontneem ik de patiënt zijn autonomie; als ik hem zijn gang laat gaan, zal hij daar later spijt van krijgen. Als ik de theorie (of: de richtlijn) volg, moet ik iets doen wat deze patiënt nu niet aankan; als ik rekening houd met de toestand van de patiënt wordt de zorg misschien niet vergoed.

Moreel redeneren | 30 maart 2016 Bronnen van moraal Persoonlijke moraal (individuele ethiek) →eigen overtuigingen, ontwikkeld tijdens opvoeding, scholing, in familie en peergroup. Professionele moraal (beroepsethiek) →gedeelde opvattingen binnen de beroepsgroep, vaak vastgelegd in beroepscode. Publieke moraal (sociale ethiek) →maatschappelijke normen; waarover men het eens is in de openbaarheid van een samenleving/cultuur.

Moreel redeneren | 30 maart 2016 Hoe kom je eruit? Je zit in de knoop! Wat nu? Eerst: de knoop ontwarren (beeldvorming) Dan: aanknopingspunten zoeken → waarden en normen, overeenkomsten en verschillen Verplaats je in de anderen, bekijk het probleem vanuit hun perspectief. Vaak zie je dan een uitweg.

Moreel redeneren | 30 maart 2016 Dilemmamethode 1.Wat is het dilemma? 2.Waarden en normen van betrokkenen in kaart brengen. 3.Alternatieve handelingsmogelijkheden. 4.Afweging en keuze.

Moreel redeneren | 30 maart 2016 Waarden en normen: toelichting Waarden Waarom? “Wat is belangrijk?” Richtingaanwijzers, abstract Motiveert en inspireert (“drijfveren”) Normen Wat en hoe? “Hoe moet ik in deze situatie handelen?” “wat is normaal?!” Verkeersborden, concreet → houvast Regels (geschreven en ongeschreven)

Moreel redeneren | 30 maart 2016 Handelingsalternatieven Zijn er handelingsalternatieven (kun je ook nog iets anders doen om uit het dilemma te komen)? Wees creatief, probeer ‘out of the box’ te denken. Hebben andere betrokkenen misschien andere ideeën dan jij?

Moreel redeneren | 30 maart 2016 Maak een afweging en kies Wat zou jij doen wanneer je in de schoenen van de voorbeeldgever stond? Welke waarden en normen wegen het zwaarst? Verwoording = verantwoording!

Moreel redeneren | 30 maart 2016 Wat levert het op? (I) M.b.t. persoonlijke identiteit: empowerment → Doordat je inzicht krijgt in je eigen opvattingen kun je je keuze onderbouwen en verantwoorden. Uitbreiding en versteviging van de eigen kennisbasis Duidelijkheid voor betrokkenen Minder last van je ‘geweten’

Moreel redeneren | 30 maart 2016 Wat levert het op? (II) M.b.t. professionele identiteit: zicht op/bewustwording van/inzicht in→ - Persoonlijke waarden en normen (van jezelf, cliënten, collega’s en andere betrokkenen) - Professionele waarden en –normen - Publieke (maatschappelijke, politieke) waarden en normen. Daardoor: - Verantwoording en verantwoordelijkheid. - Betere kwaliteit van zorg, werk en samenwerking.