Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Workshop Handelingsgericht werken
Introductiebijeenkomst
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Logeerhuis SVRZ ´Een schot in de roos´.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Iedereen coach naar Jef Clement.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Handboek voor mantelzorgers
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
De Wet maatschappelijke ondersteuning
De Waerden op Texel.
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Veranderingen in de zorg
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
De Wet maatschappelijke ondersteuning. Waar gaan wij u over informeren Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning? Hoe werkt het wanneer u zich aanmeldt.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Methodiek: Plancyclus
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Week 1, les 3.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Persoonlijk Leiderschap
Commissie voor vrijwilligerswerk
Voorlichting: Jonge Mantelzorgers
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen
Begeleiden Les 5.
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Kamertraining Gezinshuis Terug naar de Toekomst
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Dienstverlening Krikke Consult
5 valkuilen & Tips.
Inspelen op innovaties
ADL Les 1.
SEL Les 2: normen en waarden.
ADL Les 1.
[powerpoint openen, openen]
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Procedures aan begin van het jaar
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen

Leerdoelen Je benoemt dat mantelzorgers samenwerkingspartners zijn. Je benadert mantelzorgers als samenwerkingspartners. Je stemt de taakverdeling in de dagelijkse praktijk af met mantelzorgers. Je stelt op verschillende belangrijke momenten samen met mantelzorgers een plan van aanpak op. Je benadert mantelzorgers als experts en benut hun kennis.

Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen Het Sofa-model Het zorgleef-/ondersteuningsplan Afsprakenformulier Aandachtspunten voor de praktijk Privacy Communicatiemiddelen

Informeren en afstemmen Definities Informeren is: Elkaar op de hoogte brengen, inlichten. Afstemmen is: Overleggen en afspraken met elkaar maken, zodat jullie op één lijn komen.

Informeren en afstemmen Vragen: Vind je het belangrijk om de mantelzorger te informeren en met de mantelzorger af te stemmen? Waarom? In welke situaties?

Sofa-model Rollen van de mantelzorgerWat vraagt dat? Partner in de zorg/medehulpverlener Samenwerken HulpvragerOndersteunen Persoonlijk betrokkeneFaciliteren ExpertAfstemmen

Sofa-model Mantelzorger als partner in de zorg en expert: ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder.’ ‘Je bent toch een team, samen zorgen we ervoor dat mijn zus thuis kan blijven wonen.’ ‘ Je kunt wel allerlei afspraken met mijn vader maken over wie wat doet, maar ik ben toch degene die dit op moet pakken. Dus overleg met mij, stem met mij af.‘ ‘Het werkt alleen als je weet wat er speelt en samen bekijkt hoe je hier het beste mee om kunt gaan.’ ‘Door de jaren heen ben ik erachter gekomen hoe ik hem het beste moet benaderen, wat voor hem werkt.’

Zorgleef-/ondersteuningsplan Afstemmen en informeren begint bij het opstellen van het zorgleefplan/ondersteuningsplan. Aandacht voor mantelzorg is verplicht in het kader van de Wet langdurige zorg.

Zorgleef-/ondersteuningsplan Vragen: Hoe worden mantelzorgers op jouw werk/stage betrokken bij het opstellen van het plan? Wat zie jij in de plannen vermeld staan over mantelzorg?

Zorgleef-/ondersteuningsplan Input van de mantelzorger over de situatie, wensen en behoeften van de cliënt Afstemming over de taken Evaluatie over de geboden zorg en ondersteuning

Zorgleef-/ondersteuningsplan Wanneer de cliënt zelf niet kan verwoorden wat hij belangrijk vindt: Hoe gaat het met u? U hebt zorgen over uw … Waar maakt u zich zorgen over? Kunt u uit eigen ervaring vertellen wat voor uw … belangrijk is in de dagelijkse zorg/ondersteuning? Wat vindt u belangrijk dat wij overnemen van uw houding naar en uw bejegening van uw …? Wat wilt u zelf (blijven) doen? Wat zijn uw verwachtingen ten aanzien van de zorgverlening/ondersteuning? Wij zouden het prettig vinden als u met ons meedenkt over hoe we het beste uw … kunnen benaderen/ondersteunen. Voorbeeldvragen voor een eerste gesprek

Zorgleef-/ondersteuningsplan Wanneer de cliënt zelf kan aangeven wat hij belangrijk vindt Vraag aan de cliënt: Hoe wilt u uw leven inrichten? Wat zijn uw wensen/mogelijkheden? Vraag aan de mantelzorger: U kent uw … goed. Heeft u hier aanvullingen op? Vraag aan beide: Kunt u uit ervaring aangeven wat voor u/uw … belangrijk is bij de dagelijkse zorg/ondersteuning? Vraag aan beide: welke zorg wilt u blijven geven/ontvangen en van welke zorg/ondersteuning wilt u graag dat wij het overnemen? Weet u wat u van ons kunt verwachten? Vraag aan de mantelzorger: Lang zorgen kan zwaar zijn. Hoe gaat het met u? Kunnen we iets voor u betekenen? Voorbeeldvragen voor een eerste gesprek

Afsprakenformulier TakenMantelzorger of vrijwilliger Persoonlijke verzorging -Wassen -Aankleden -Uitkleden -Helpen met eten en drinken Zorgdragen voor aanschaf kleding Begeleiding/welzijn -Wandelen -Aandacht, tijd, dagbesteding -Begeleiding: ziekenhuis, therapie -Begeleiding: familiebezoek, bezoek kerk/moskee,... -Afhandelen van post, administratie, geldzaken Huishoudelijke activiteiten -Licht huishoudelijk werk (zoals afwassen) -Wassen en verstellen van kleding -Verzorgen van huisdieren -Verzorgen van planten -Helpen tijdens de broodmaaltijd -Helpen tijdens de warme maaltijd -Boodschappen doen

Aandachtspunten voor de praktijk Geef altijd bij de cliënt aan dat de mantelzorger mee kan komen naar een gesprek. Wees flexibel. Besteed in het overleg aandacht aan de vier rollen van de mantelzorger. Maak afspraken over het overleg en leg deze vast.

Aandachtspunten voor de praktijk Vragen: Wanneer neem jij contact op met mantelzorgers? In welke situaties nemen zij contact met jou op?

Aandachtspunten voor de praktijk Film ‘Goed in Gesprek: Sta jij open voor de ander?’

Privacy Toestemming cliënt is nodig voor het delen van informatie met de mantelzorger. Vraag dus toestemming! Leg afspraken vast in het zorgleef- /ondersteuningsplan.

Communicatiemiddelen