Welcome. How to Prepare, Manage and Continue a crisis Crisis Management Inge Wijnja- Fontys Hogescholen Maike Wensveen- De Haagse Hogeschool Rogier Ragetlie-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
Risico’s en gevaren van techniek
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Ervaringen Poldercrash
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Plan van aanpak asbestbrand
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Ketenregie bij Rampen en Crises
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen.
© de vries business consultancy, 2008
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Basis communicatieplan
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
6 stappen in Risico management
Wat is MultiBel? MultiBel is een alarmerings- en communicatiedienst. U bent in staat om met een paar simpele handelingen tot wel duizenden personen tegelijk.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Wat is MultiBel? MultiBel is een alarmerings- en communicatiedienst. U bent in staat om met een paar simpele handelingen tot wel duizenden personen tegelijk.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en Startbijeenkomst 2 11 december 2008 Joek Boomsma en Therese Claassen.
Sheets over SIS basisset voor presentaties Bestemd voor regionale SIS-coördinatoren en andere experts die een selectie van de sheets kunnen gebruiken voor.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Evalueren ZESC 2016 Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Afhankelijkheden van Telecom
CRM vanuit het incidenten perspectief
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Crisismanagement VNPF
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
PGS 15 in de praktijk gelijkwaardige situaties
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Risicoanalyse … waarom?
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Wat bedreigt uw zorginstelling en wat is uw taak en onze taak?
Transcript van de presentatie:

Welcome

How to Prepare, Manage and Continue a crisis Crisis Management Inge Wijnja- Fontys Hogescholen Maike Wensveen- De Haagse Hogeschool Rogier Ragetlie- Erasmus Universiteit Rotterdam Peter Wurtz- Universiteit van Amsterdam Michael Mehrow- Hogeschool Windesheim

Wat is een crisis?  A crisis (from the Greek κρίσις - krisis; [1] plural: "crises"; adjectival form: "critical") is any event that is, or is expected to lead to, an unstable and dangerous situation affecting an individual, group, community, or whole society.Greek [1]adjectival form  is een (zware) noodsituatie waarbij het functioneren van een stelsel ernstig verstoord wordt / kan worden

Voor fase Voorbereiding

Voorbereiding Crises leiden tot veel onzekerheid en elke crisis is anders, toch is generieke voorbereiding nuttig en mogelijk Voorbereiding (‘koude fase’) ontstaat uit de volgende elementen: 1.Crisisplan met uniforme procedures en uitgangspunten 2.Inventarisatie crisisscenario’s (high impact) 3.Oefenen, trainen en opleiden crisisteams en crisisfunctionarissen 4.Investeren in relaties met veiligheids- en crisispartners 5.Leren van incidenten en crises (evaluatie)

Voorbereiding: crisisplan (1) Strategisch & tactisch niveau van de crisisorganisatie (directie/ bestuur) Inhoudsopgave crisisplan: Strategische uitgangspunten voor crisismanagement Samenstelling crisisteams & taken, verantwoordelijkheden & bevoegdheden Procedures voor melding, alarmering & opschaling (criteria) Processen: crisiscommunicatie, coördinatie en besluitvorming Bijlagen: handelingskader crisisscenario’s praktische tools voor crisisteams stakeholders

Voorbereiding : inventarisatie scenario’s (2) Van generiek naar specifiek………… Op welke scenario’s wil je de instelling in het bijzonder op voorbereiden? Denken vanuit het risicoprofiel: doelgroepen, locaties, maatschappelijke ontwikkelingen, gebouwen, omgeving Vanuit daar naar crisisscenario’s met high impact Handelingskader voor het managen van impact: Welke impactgebieden? Welke kritieke momenten? Over welke issues moet een crisisteam besluiten nemen? Wie zijn je belangrijkste stakeholders?

Voorbereiding : OTO (3) Crisisteams oefenen met crisisscenario’s Leden trainen op vaardigheden Kennis overbrengen crisismanagementprocedures (intern & overheid)

Voorbereiding : investeer in netwerk (4) Wie zijn je belangrijkste stakeholders? Ken ze en investeer in de relatie… Extern Veiligheid: politie, justitie, gemeenten, veiligheidsregio’s, brandweer Bedrijven (inhuur en omgeving) Verzekeringen, experts Onderwijsinstellingen binnen- en buitenland & koepels……….. Intern Studentenvertegenwoordiging Studie- en studentenverenigingen Diensten Onderwijs & onderzoek

Voorbereiding : leren van incidenten (5) (Bijna) incidenten en crisissituaties Met interne en externe stakeholders Onderwijs en diensten Crisisteams en ‘reguliere’ (lijn)organisatie Vertaal de lessen naar (nieuwe/ aangepaste) procedures en afspraken Gebruik als input voor oefenen

Crisisscenario’s

Vragen casuistiek 1.Calamiteit in het buitenland 2.Grootschalige tentamenfraude/ diefstal 3.(Dreiging) schoolshooting Hoe op voorbereid? Wie alarmeer je/ betrek je? Hoe handelen tijdens? (welke kritieke momenten en besluiten)? Welke aandachtsgebieden voor de nafase?

Een crisis ?!

Tijdens fase Alarmeren: Wie alarmeert? Welk(e) team(s) worden gealarmeerd? In welke situaties wordt gealarmeerd? Opschalen Welke criteria spelen een rol Organisatorische, financiële, communicatieve, etc.) Vergadermethodiek: BOB procedure; - Beeldvorming - Oordeelsvorming - Besluitvorming Afschalen

Beeldvorming Situatie-analyse. Beeldvorming begint met het achterhalen van de feiten. Wat is er aan de hand, wat is de situatie? Wat is de bron, wat zijn de effecten, wat is het impactgebied? Hoe raakt het de veiligheid, continuïteit en reputatie van de organisatie? Wat is de oorzaak, en gaat de oorzaak nog invloed hebben op de rest van het incident? Is je organisatie alleen slachtoffer, of ben je wellicht ook dader? Beperk de analyse over de oorzaak in het begin tot de relevante elementen voor het bezweren van de acute crisis, anders kost het je te veel kostbare tijd voor de volgende stappen.

Beeldvorming Scenario-analyse. De tweede stap in beeldvorming is het inschatten van de incidentontwikkeling. Waar gaat de crisis waarschijnlijk heen? Welke scenario’s zijn er mogelijk nog meer te verwachten? Kijk daarbij niet alleen naar waarschijnlijkheid, maar ook naar onwenselijkheid: wat moet absoluut voorkomen worden? Scenario-analyse kan er dus toe leiden dat je meerdere crises tegelijkertijd gaat managen: de reële crisis zoals die zich nu al voordoet, en de ongewenste crises die koste wat kost voorkomen moeten worden, hoe klein de kans ook is.

Oordeelsvorming Optie-analyse. Als de situatie en de scenario’s duidelijk zijn, start je de oordeelsvorming met het inventariseren van de opties. Wat kan je allemaal doen? Wat is je handelingsperspectief ? Wat zijn korte termijn opties en welke acties gelden voor een iets langere termijn? Breek de optie-analyse niet te snel af. De verleiding is groot om direct naar een vertrouwde respons te grijpen, maar vergeet niet dat dit een vette crisis is. Gun jezelf dus de tijd, en zet de actiestand nog even op de rem. Maar blijf wel opletten en als je echt snel moet handelen doe dat dan ook. En keer dan later weer terug bij deze stap van de optie-analyse.

Oordeelsvorming Consequentie-analyse. De tweede stap in de oordeelsvorming is het wegen van de consequenties die uit de optie-analyse komen. Wat betekent elke separate optie voor de veiligheid, continuïteit en reputatie van je organisatie? Besef ook dat consequenties zelf vaak ook weer consequenties hebben. Blijf je afvragen ‘wat betekent dat’ tot je niet verder meer kan.

Besluitvorming Doelstelling. Als het goed is heb je nu voldoende informatie om besluiten te nemen. Bepaal je doel. Wat wil je bereiken en wanneer? Wat moet je daar voor doen en wie gaat het doen? Maak je besluiten expliciet en je doelen SMART. Acties. De laatste stap is het uitzetten van acties en het monitoren van de voortgang van het crisismanagement. Dan sluit je weer aan op stap 1 in de cyclus, beeldvorming. Verandert de situatie? Lopen je scenario’s nog zoals verwacht? Zijn er nieuwe opties of vallen er af? Wat betekent dat? Haal je dan je doel nog op tijd? Enzovoorts. Tot je klaar bent.

Na fase

Nafase- diagnose: maak een overzicht van benodigde acties en intensiteit. Denk hierbij aan acties in de volgende categorieën: 1.Organisatie en communicatie 2.Onderzoek en verantwoording 3.Herstel en nazorg 4.Financiële voorzieningen 5.Bedrijfscontinuiteit Leg vooraf contacten, maak je interne en externe netwerk compleet en stel eventueel waakvlam-contracten op met externe deskundige partijen.

Recovery : organisatie en communicatie 1.Organisatie en communicatie Optimaal verloop en aansluiting tussen processen, behoud van overzicht, toezicht, betrokkenen partijen informeren over risico’s en verwachtingen ten aanzien van gevolgen en (on)wenselijk handelen Voorbeelden: Coördinatie en organisatie Informatievoorziening Externe voorlichting Toezicht Registreren en volgen slachtoffers

Recovery : onderzoek en verantwoording 2. Onderzoek en verantwoording verkrijgen van duidelijkheid over gevolgen (ernst en omvang schade) en oorzaken, wat kan resulteren in leren, straffen en verantwoording afleggen Voorbeelden: Damage assessment Monitoren natuur-, milieu- en landschapschade (Evaluatie)onderzoek en leren Onderzoek verzekering Strafrechtelijk onderzoek Afleggen verantwoording

Recovery : herstel en nazorg / financieel 3. Herstel en nazorg Uitvoeren van activiteiten gericht op herstel en nazorg ten aanzien van mens, leefmilieu en samenleving. Voorbeelden: Reconstructie Psychosociale opvang en verzorging Uitvaart en herdenkingen Belangenvereniging en zelforganisatie slachtoffers Stimuleren sociale cohesie onderwijsinstelling 4. Financiële voorzieningen Voorbeelden: Schade Benodigde financiële middelen

Recovery : bedrijfscontinuïteit 5. Bedrijfscontinuiteit Waarborgen functioneren vitale infrastructuur en doorgang onderwijs. Continuïteit en herstel van: Huisvesting Energie Telecommunicatievoorzieningen/ICT Drinkwater Financieel Orde en veiligheid binnen de instelling

Crisis Communicatie

Voorbereiding Crisiscommunicatie Doelgroepen Identificeer potentiele doelgroepen, bepaal per doelgroep de informatiebehoefte en stel vast wie binnen de instelling het best in staat is te communiceren per doelgroep. Boodschappen Oogmerk: zo snel mogelijk van reactief naar een communicatiestrategie Doel: borgen van consistentie in berichtgeving (deels) voorbereide boodschappen > vooraf besproken met (crisis) management team Middelen Beschikbaar op de primaire locatie (maatregelen om dezelfde middelen op een alternatieve locatie te kunnen gebruiken)

Crisiscommunicatie  Spin in het web van doelgroepen inkomendvragen en informatieverzoeken intern procesinformatie verzamelen en uitwisselen uitgaand antwoorden en informatie > afgestemd op de doelgroep Students & Parents StudentAffairs Contact & Informatie Centrum(s)

Middelen Crisiscommunicatie Telefoons met aparte lijnen voor inkmende en uitgaande gesprekken Toegang tot een (electronisch) notificatiesysteem om medewerkers te informeren (met toegang to de inbox en de mogelijkheid om hieruit berichten te sturen) Fax (1 voor ontvangen en 1 voor verzenden) Webmaster toegang tot de instellingswebsite om updates te plaatsen Toegang tot social media accounts Toegang tot het network (LAN-Access), secure remote server, message template library en printers Papieren versies van calamiteitenplan, bedrijfscontinuiteitsplan, crisiscommunicatieplan etc Tekeningen en plattegronden etc Kopieerapparaten Registratieformulieren/logboeken om gebeurtenissen en besluiten vast te leggen Message boards (flipcharts, white boards, etc.) Pen, potlood en papier, opladers, etc

Inge Wijnja Maike Wensveen Rogier Ragetlie Peter Wurtz Michael Mehrow