Presentatie Traject Toelichting mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht Vincent Meerschaert, Traject 7 maart 2016 Zwijndrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voor- en nadelen vervoermiddelen
Advertisements

De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Carpooling Hoe stimuleer en onderhoud je als bedrijf een succesvolle carpoolcultuur?
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Mobiliteitsbudget werkt! Pilootbedrijf BOSS paints getuigt.
Juridisch en financieel kader Rony Baert (Partena)
Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 2 Oplossingen van Mobiliteitsproviders.
Bedrijfsvervoerplan Drongen I 1ste Mobiliteitsweek
Gedelegeerd bestuurder
Bijeenkomst Stichting SBHG te Gadering Hoogvliet
DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
TE NEMEN MAATREGELEN In functie van: 1. Locatie bedrijf : Verhuis  drastisch maar efficiënt Centrum : openbaar vervoer Rand : carpooling, bedrijfsbus,…
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Gezond roosteren in een ziekenhuis : Hoezo complex ?!
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Breakfast seminarie IFMA directeur-generaal De Lijn 20 september 2012.
17/01/2011 De trein en de elektrische wagen: nieuwe mobiliteitsconcepten in de 21ste eeuw Koen Van De Putte – Change en Corporate office NMBS-Holding.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
CARPOOLPLAZA Carpool voor bedrijven In samenwerking met
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Woensdag 2 november 2011 bromfietsrijbewijs: drempels helpen Gedragsbeïnvloeding door invoering praktijkexamen Willem Vermeulen, Dienst Verkeer en Scheepvaart,
CARPOOLEN Met Taxistop & Carpoolplaza De wet van de grote getallen op een bedrijvenzone.
Wie is klaar voor flexibele mobiliteit? Kathelijne Verboomen (SD Worx)
VMC Werkgroepvergadering ‘Bedrijvenclusters en Mobiliteit’ – Brussel 30/06/ MILIEU Mobiliteitssamenwerking op het Skaldenpark (Gentse haven)
Bijeenkomst Stichting SPBS te Spijkenisse 21 september 2011.
Centraal Station ROTTERDAM Het Centraal Station is bijna afgebouwd, er is negen jaar aan gewerkt.
Informatiedag POC BOC 01 Jun 11.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
11) Die toonde dat Gent Sint-Pieters, als drukst bezochte station in heel Vlaanderen in feite moeilijk bereikbaar is met de wagen. FOTO STAPEL STUDIES.
Hospitalisatieverzekering Contacten Afdeling Belonen
Verkeersveilige Schoolomgeving
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet op het zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
MVO Qlip: Fietsstimulering
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
The Future of Carsharing Welkom Filip Watteeuw Schepen van mobiliteit Gent.
Mobiliteitsbudget & bedrijfswagens EEN LIBERAAL VOORSTEL VAN AANPAK.
Doe mee met Mijn korte ritten Marjan Frederix & Sarah Martens.
Christophe Vanderschueren Head Communication HR FOD Financiën.
Gebiedsanalyse de Run 25 juni Doelstelling: Realiseren van 200 autospitsmijdingen per dag medewerkers op de Run 70% voert dagarbeid uit en.
Vervoermiddelen - Met de/het … /// Op de/het … - Te … Met/Op de fiets fietsen 1) Wat is dit? 2) Hoe spel je dat? 3) Hoe kom je naar de universiteit? 4)
Pendelfondsdossier: hefboom voor meer werknemers op de fiets Fietscultuur, uw bedrijfscultuur 9 juni 2016.
Green deal Gedeelde mobiliteit
THE URBAN MOBILITY NETWORK
Puberrally I - Plzen.
Afscherming west address adres by bus.
Quickscan Clubcircuit 5. Democrazy – Gent (zaal Minus One – Gent)
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Meer dan zomaar mensen vervoeren
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Gedeelde mobiliteit Overzicht en opportuniteiten 26/09/2017
Webinar Spits mijden in Arnhem
Resultaten ICT monitor 2002
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
Personenverkeer werkgever
Quickscan Clubcircuit 2. 4AD - Diksmuide
Brussel stad met meeste files ter wereld
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
WERKTAFELS Combimobiliteit in je bedrijf (Pianozaal)
Meer dan zomaar mensen vervoeren
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
Duurzame mobiliteit in landelijk gebied
Doe ik het goed?.
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Daag uw werknemers uit om op 6 april naar hun werk te lopen!
Transcript van de presentatie:

Presentatie Traject Toelichting mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht Vincent Meerschaert, Traject 7 maart 2016 Zwijndrecht

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 2 Our expertise ►Traffic & Mobility: consultancy – planning – management ►Respons to economical, social and sustainable criteria ►Change Management next to theoretical studies ►Urban mobility plans, company mobility plans, in house consulting, parking studies,, incidence studies… ►15 consultants, Gent & Brussels ►Board: VAB – Taxistop – Taximmo

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 3

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 4

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 5 Traject - VAB ►Onderzoek rekeningrijden ►Bike of the Year ►Onderzoek woon-werkverkeer ►Bedrijfsvervoerplan (mobiscan) VAB

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 6 Methodologie Startoverleg Analyse bereikbaarheidsprofiel Analyse mobiliteitsprofiel Opmaak ontwerp-actieplan Presentatie Mobiscan WerknemersbevragingInterne workshops Gepersonaliseerd reisadvies Mobiliteitsstands ?

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 7 Aanleiding mobiliteitsstudie ►VAB heeft een voorbeeldfunctie en wil zich als multimodale mobiliteitsclub in de markt zetten ►VAB wil werknemers sensibiliseren i.v.m. thuiswerk, glijdende werkuren… ►Huidig bedrijfsvervoerplan dateert van 2008

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 8 Conclusies bereikbaarheidsprofiel Vervoermiddel Te voet  Zebrapad vlakbij ingang  Niet overal voetpaden aanwezig & kwaliteit beperkt Fiets  Meestal fietspaden aanwezig  Degelijke fietsenstalling en faciliteiten voor werknemers  Kwaliteit fietspaden beperkt  Geen degelijke fietsenstalling voor bezoekers & jobstudenten Bus/tram  Bushalte vlakbij  Tramhalte op 1,2 km  Beperkt busaanbod Trein  Treinstation op 600m  Beperkte bediening aan station Zwijndrecht Auto  Gratis parkeeraanbod op terrein en in onmiddellijke omgeving  Oplaadpalen voor elektrische wagens  Onvoldoende parkeercapaciteit  Congestiegevoelig (E17)

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 9

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 10

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 11 Conclusies mobiliteitsprofiel ►275-tal vaste werknemers ►Veel verschillende uurroosters ►70% werkt overdag: aankomstpiek rond 9u - vertrekpiek rond 17u15 ►Vnl. lokale rekrutering ►Bijna de helft woont in Antwerpen, Beveren of Zwijndrecht ►Modal split ►Bijna 80% komt met de wagen (ook kortere afstanden) ►1 op 6 fietst (ook langere afstanden) ►90% maakt nooit dienstverplaatsingen

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 12 Mogelijke modal shift ►Grootste potentieel ►Fiets (+ e-fiets), trein & carpool

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 13 Theoretisch potentieel ►Fietspotentieel ►Alle autogebruikers binnen een straal van 10km van de site ►86 medewerkers: 70 met eigen wagen + 16 met bedrijfswagen  Woon-werkafstand: 35 <5km  gewone fiets + 51 <5-10km  e-fiets ►Bus-/trampotentieel ►Autogebruikers <500m van bus/tram met rechtstreekse verbinding naar de site (bus 87 en tram 3) ►16 medewerkers: met eigen wagen ►Treinpotentieel ►Autogebruikers <3km van station rechtstreekse naar station Zwijndrecht ►54 medewerkers: 39 met eigen wagen + 15 met bedrijfswagen ►Carpoolpotentieel ►Alle autogebruikers op minimum 10km van de site ►Rekening houdend met de woonplaats + reisweg  Hoe langer de afstand, hoe groter de bereidheid om omwegen te maken

Enkele opvallende resultaten uit de personeelsbevraging Mobiliteitsenquête 2016

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 15 62% respons (gemiddeld)

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 16 Verplaatsing naar het werk ►95% komt bijna dagelijks naar de werklocatie ►Meer dan 1 op 3 combineert nooit met privé-verplaatsing ►Meer dan 3 op 4 maakt zelden dienstverplaatsingen

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 17 Hoofdvervoermiddel naar het werk en voor dienstverplaatsingen ►Verschillende werknemers carpoolen ►3 werknemers komen met een elektrische fiets Hoofdvervoermiddel#% Eigen wagen (alleen)6340,9% Eigen wagen (gezin)63,9% Eigen wagen (carpool)63,9% Bedrijfswagen (alleen)4428,6% Bedrijfswagen (gezin)0 Bedrijfswagen (carpool)10,6% Trein74,5% Personeelsvervoer10,6% Bus, metro, tram53,2% Motorfiets21,3% Bromfiets0 E-fiets31,9% Fiets159,7% Te voet10,6% Andere0 Totaal154100,0% (n=154)

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 18 2 de hoofdvervoermiddel ►40% gebruikt soms een ander vervoermiddel ►Vnl. de fiets en openbaar vervoer (n=148) (n=154)

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 19 Mobiliteitshouding/-gedrag ►50% van de werknemers staat niet open voor lager autogebruik ►20%-35% overweegt om auto minder te gebruiken (n=145)

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 20 Stadia in gedragsverandering 50% 16% 9%9% 6% 2% 17%

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 21 Mening over openbaar vervoer ►Belangrijkste maatregel(en) om OV (vaker) te gebruiken ►Goede verbinding ►Ook interesse in gratis abonnement of pendelfiets (n=96-118)

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 22 Mening over de fiets ►Belangrijkste maatregel(en) om (vaker) naar het werk te fietsen ►Gratis (elektrische) fiets ter beschikking krijgen ►Extra dag verlof of fietsvergoeding van €0,22/km (n=92-102)

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 23 Mening over carpooling ►Belangrijkste maatregel(en) om (vaker) te carpoolen ►Carpoolmatching ►Fiscale vrijstelling toekennen aan carpoolers ►Omnium autoverzekering voor woon-werkverplaatsing (n=87-107)

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 24 Concepten “anders werken” ►De meeste werknemers staan open voor glijdende uren & thuiswerk ►Reden: Minder tijdverlies, efficiënter kunnen werken & balans privé-werk ►85% zou het kunnen plaatsen dat slechts sommige collega’s/ afdelingen de mogelijkheid krijgen voor glijdende uren of thuiswerk en anderen niet (n=144) (n=147)

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 25 Ander vervoermiddel & anders werken ►Medewerkers staan het meest open voor modal shift richting de fiets ►Medewerkers staan nog meer open voor concepten “anders werken”

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 26 Wist je dat…? ►8 op 10 wil meer weten over de “gegarandeerde thuisrit” ►7 op 10 heeft interesse in het “herstelmateriaal voor de fiets” ►1 op 2 heeft interesse in “’beperkte aanpassing werkuren” ►4 op 10 heeft interesse in “een extra verlofdag voor ov-gebruikers” (n= )

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 27 Conclusies ►Verplaatsingsgedrag ►95% komt bijna dagelijks naar de werklocatie  >1 op 3 combineert nooit met privé-verplaatsing  >3 op 4 maakt zelden dienstverplaatsingen ►70% komt alleen met de wagen (& 30% parkeert niet op parking VAB) ►20%-35% overweegt om auto minder te gebruiken ►Maatregelen voor een modal shift ►Openbaar vervoer: gratis abonnement + pendelfiets ►Fiets: e-fiets + dag verlof + fietsvergoeding €0,22/km + fietsbijstand ►Carpooling: carpoolmatching + fiscale vrijstelling + Omnium verzekering ►56-70% staat open voor glijdende uren & thuiswerk ►80% kan het plaatsen dat dit niet voor iedereen mogelijk zou zijn

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 28 Ontwerp-actieplan o Promotie bestaande diensten o Opmaak bereikbaarheidsinfo o Carpoolmatching o Fiscaal voordeel voor carpoolers o Cursus defensief en milieuvriendelijk rijden Quick wins realiseren o Aanstellen mobiliteitscoördinator / contactpersoon mobiliteit o Bedrijfsfietsen ter beschikking stellen o Fietsvergoeding verhogen tot €0,22/km Basismaatregelen invoeren o Sensibiliserings- campagne o Fietsaccessoires aanbieden o Flexibele terugbetaling openbaar vervoer o Derdebetalerssysteem Flankerende maatregelen o Invoeren thuiswerk (& glijdende uren) o Combinatie vergoedingen mogelijk maken (ook voor bedrijfswagen) o Extra dag verlof voor fietsers & carpoolers? o Omniumverzekering voor carpoolers o Green car policy Verder uitwerken, onderzoeken op lange(re) termijn

Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 29 Maria Hendrikaplein 65CTheresianenstraat Gent1000 Brussel