Presentatie Traject Toelichting mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht Vincent Meerschaert, Traject 7 maart 2016 Zwijndrecht
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 2 Our expertise ►Traffic & Mobility: consultancy – planning – management ►Respons to economical, social and sustainable criteria ►Change Management next to theoretical studies ►Urban mobility plans, company mobility plans, in house consulting, parking studies,, incidence studies… ►15 consultants, Gent & Brussels ►Board: VAB – Taxistop – Taximmo
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 3
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 4
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 5 Traject - VAB ►Onderzoek rekeningrijden ►Bike of the Year ►Onderzoek woon-werkverkeer ►Bedrijfsvervoerplan (mobiscan) VAB
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 6 Methodologie Startoverleg Analyse bereikbaarheidsprofiel Analyse mobiliteitsprofiel Opmaak ontwerp-actieplan Presentatie Mobiscan WerknemersbevragingInterne workshops Gepersonaliseerd reisadvies Mobiliteitsstands ?
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 7 Aanleiding mobiliteitsstudie ►VAB heeft een voorbeeldfunctie en wil zich als multimodale mobiliteitsclub in de markt zetten ►VAB wil werknemers sensibiliseren i.v.m. thuiswerk, glijdende werkuren… ►Huidig bedrijfsvervoerplan dateert van 2008
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 8 Conclusies bereikbaarheidsprofiel Vervoermiddel Te voet Zebrapad vlakbij ingang Niet overal voetpaden aanwezig & kwaliteit beperkt Fiets Meestal fietspaden aanwezig Degelijke fietsenstalling en faciliteiten voor werknemers Kwaliteit fietspaden beperkt Geen degelijke fietsenstalling voor bezoekers & jobstudenten Bus/tram Bushalte vlakbij Tramhalte op 1,2 km Beperkt busaanbod Trein Treinstation op 600m Beperkte bediening aan station Zwijndrecht Auto Gratis parkeeraanbod op terrein en in onmiddellijke omgeving Oplaadpalen voor elektrische wagens Onvoldoende parkeercapaciteit Congestiegevoelig (E17)
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 9
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 10
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 11 Conclusies mobiliteitsprofiel ►275-tal vaste werknemers ►Veel verschillende uurroosters ►70% werkt overdag: aankomstpiek rond 9u - vertrekpiek rond 17u15 ►Vnl. lokale rekrutering ►Bijna de helft woont in Antwerpen, Beveren of Zwijndrecht ►Modal split ►Bijna 80% komt met de wagen (ook kortere afstanden) ►1 op 6 fietst (ook langere afstanden) ►90% maakt nooit dienstverplaatsingen
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 12 Mogelijke modal shift ►Grootste potentieel ►Fiets (+ e-fiets), trein & carpool
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 13 Theoretisch potentieel ►Fietspotentieel ►Alle autogebruikers binnen een straal van 10km van de site ►86 medewerkers: 70 met eigen wagen + 16 met bedrijfswagen Woon-werkafstand: 35 <5km gewone fiets + 51 <5-10km e-fiets ►Bus-/trampotentieel ►Autogebruikers <500m van bus/tram met rechtstreekse verbinding naar de site (bus 87 en tram 3) ►16 medewerkers: met eigen wagen ►Treinpotentieel ►Autogebruikers <3km van station rechtstreekse naar station Zwijndrecht ►54 medewerkers: 39 met eigen wagen + 15 met bedrijfswagen ►Carpoolpotentieel ►Alle autogebruikers op minimum 10km van de site ►Rekening houdend met de woonplaats + reisweg Hoe langer de afstand, hoe groter de bereidheid om omwegen te maken
Enkele opvallende resultaten uit de personeelsbevraging Mobiliteitsenquête 2016
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 15 62% respons (gemiddeld)
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 16 Verplaatsing naar het werk ►95% komt bijna dagelijks naar de werklocatie ►Meer dan 1 op 3 combineert nooit met privé-verplaatsing ►Meer dan 3 op 4 maakt zelden dienstverplaatsingen
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 17 Hoofdvervoermiddel naar het werk en voor dienstverplaatsingen ►Verschillende werknemers carpoolen ►3 werknemers komen met een elektrische fiets Hoofdvervoermiddel#% Eigen wagen (alleen)6340,9% Eigen wagen (gezin)63,9% Eigen wagen (carpool)63,9% Bedrijfswagen (alleen)4428,6% Bedrijfswagen (gezin)0 Bedrijfswagen (carpool)10,6% Trein74,5% Personeelsvervoer10,6% Bus, metro, tram53,2% Motorfiets21,3% Bromfiets0 E-fiets31,9% Fiets159,7% Te voet10,6% Andere0 Totaal154100,0% (n=154)
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 18 2 de hoofdvervoermiddel ►40% gebruikt soms een ander vervoermiddel ►Vnl. de fiets en openbaar vervoer (n=148) (n=154)
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 19 Mobiliteitshouding/-gedrag ►50% van de werknemers staat niet open voor lager autogebruik ►20%-35% overweegt om auto minder te gebruiken (n=145)
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 20 Stadia in gedragsverandering 50% 16% 9%9% 6% 2% 17%
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 21 Mening over openbaar vervoer ►Belangrijkste maatregel(en) om OV (vaker) te gebruiken ►Goede verbinding ►Ook interesse in gratis abonnement of pendelfiets (n=96-118)
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 22 Mening over de fiets ►Belangrijkste maatregel(en) om (vaker) naar het werk te fietsen ►Gratis (elektrische) fiets ter beschikking krijgen ►Extra dag verlof of fietsvergoeding van €0,22/km (n=92-102)
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 23 Mening over carpooling ►Belangrijkste maatregel(en) om (vaker) te carpoolen ►Carpoolmatching ►Fiscale vrijstelling toekennen aan carpoolers ►Omnium autoverzekering voor woon-werkverplaatsing (n=87-107)
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 24 Concepten “anders werken” ►De meeste werknemers staan open voor glijdende uren & thuiswerk ►Reden: Minder tijdverlies, efficiënter kunnen werken & balans privé-werk ►85% zou het kunnen plaatsen dat slechts sommige collega’s/ afdelingen de mogelijkheid krijgen voor glijdende uren of thuiswerk en anderen niet (n=144) (n=147)
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 25 Ander vervoermiddel & anders werken ►Medewerkers staan het meest open voor modal shift richting de fiets ►Medewerkers staan nog meer open voor concepten “anders werken”
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 26 Wist je dat…? ►8 op 10 wil meer weten over de “gegarandeerde thuisrit” ►7 op 10 heeft interesse in het “herstelmateriaal voor de fiets” ►1 op 2 heeft interesse in “’beperkte aanpassing werkuren” ►4 op 10 heeft interesse in “een extra verlofdag voor ov-gebruikers” (n= )
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 27 Conclusies ►Verplaatsingsgedrag ►95% komt bijna dagelijks naar de werklocatie >1 op 3 combineert nooit met privé-verplaatsing >3 op 4 maakt zelden dienstverplaatsingen ►70% komt alleen met de wagen (& 30% parkeert niet op parking VAB) ►20%-35% overweegt om auto minder te gebruiken ►Maatregelen voor een modal shift ►Openbaar vervoer: gratis abonnement + pendelfiets ►Fiets: e-fiets + dag verlof + fietsvergoeding €0,22/km + fietsbijstand ►Carpooling: carpoolmatching + fiscale vrijstelling + Omnium verzekering ►56-70% staat open voor glijdende uren & thuiswerk ►80% kan het plaatsen dat dit niet voor iedereen mogelijk zou zijn
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 28 Ontwerp-actieplan o Promotie bestaande diensten o Opmaak bereikbaarheidsinfo o Carpoolmatching o Fiscaal voordeel voor carpoolers o Cursus defensief en milieuvriendelijk rijden Quick wins realiseren o Aanstellen mobiliteitscoördinator / contactpersoon mobiliteit o Bedrijfsfietsen ter beschikking stellen o Fietsvergoeding verhogen tot €0,22/km Basismaatregelen invoeren o Sensibiliserings- campagne o Fietsaccessoires aanbieden o Flexibele terugbetaling openbaar vervoer o Derdebetalerssysteem Flankerende maatregelen o Invoeren thuiswerk (& glijdende uren) o Combinatie vergoedingen mogelijk maken (ook voor bedrijfswagen) o Extra dag verlof voor fietsers & carpoolers? o Omniumverzekering voor carpoolers o Green car policy Verder uitwerken, onderzoeken op lange(re) termijn
Mobiliteitsstudie VAB Zwijndrecht | 06/11/2015 | page 29 Maria Hendrikaplein 65CTheresianenstraat Gent1000 Brussel