TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres 22-23 maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013
Universal Design for Learning
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Workshop Onderzoeksontwerp
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Belangenbehartiging door de VELON
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Training examencommissies
Coachen Maandag 14 juni 2006.
MedMec01-2 Les schema per week
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
“Help mij het zelf te doen”
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Functiebeperking of Talent? Workshop
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Meer innovatieve professionals
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Pemprl.
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Een goede toetsvraag, dat doe je niet 1,2,3!
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Denken als een computer
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
What is the meaning of? Student centered learning
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Kennis delen.
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Les 6: non-verbale communicatie
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)

MET WIE ZITTEN WE HIER EIGENLIJK ?

Plaatje professor + dieren met opm professor: for a fair selection everybody has to take the same exam: Please climb that three.

HOE DAARMEE OM TE GAAN? Diversiteit is de norm, laten we daar ook het onderwijs op inrichten!

UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING ✓ Iets ontwerpen dat bruikbaar is voor zo’n groot mogelijk groep. ✓ Toegespitst op onderwijs.

UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING = ✓ Grondige kennis hebben van het onderwerp waarin je lesgeeft; ✓ En dat onderwerp vervolgens op verschillende manieren presenteren; ✓ Terwijl je tegelijkertijd de betrokkenheid van je studenten vergroot; ✓ En hen aanmoedigt om hun kennis en vaardigheden m.b.t. het onderwerp op verschillende manieren aan te tonen. (Bron: Katie Novak – UDL NOW!)

HET UDL FRAMEWORK Bron: Cast UDL Nederland |2016

INGEZOOMD OP TOETSING Richtlijn 8 van Principe Actie & Expressie: Bied opties voor expressie en communicatie. Checkpoints 8.1: Sta verschillellende middelen voor communicatie en expressie toe (ook m.b.t. toetsing) en 8.4: Zorg voor variatie en opties in toetsing.

Hét UDL FUNDAMENT: FIRM GOALS, FLEXIBLE MEANS

ONZE ERVARINGEN: ✓ HEEL VEEL ENTHOUSIASME ✓ MAAR ZODRA OVER TOETSING GAAT….. ✓ JA MAAR… ✓ KAN NIET, MAG NIET… ✓ ALLES LIGT VAST... ✓ NVAO …

NVAO: (Paul Zevenbergen, h+s congres 2014) “De NVAO schrijft bij dit onderwerp (toetsing & examinering) in principe weinig voor, alleen dat: 1. Een toets valide en betrouwbaar moet zijn, 2. Een toets voldoende variatie moet kennen; 3. De leerdoelen worden getoetst.”

NVAO: (Paul Zevenbergen, h+s congres 2014) “Instellingen bepalen zélf het eindniveau en daarmee hoe de toetsing eruit ziet. Het onderbouwen en documenteren hiervan is belangrijk, maar de NVAO biedt dus volop ruimte voor flexibiliteit.”

CASUISTIEK! AAN DE SLAG! Actie: Noteer je eigen vragen over toetsing, borging & variatie.

CASUS 1 Ingebracht door docent / lid curriculumcommissie “Wij schrijven studenten altijd voor wat voor product ze moeten inleveren en hoeveel punten ze precies per onderdeel kunnen halen. Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat studenten zelf kunnen bepalen wat voor soort product ze maken en dat tegelijkertijd niets wordt afgedaan aan de kwaliteit van de toetsing. Hoe kan ik dat precies organiseren?”

Onderzoeker & docent evolutiebiologie & plantbiologie Maastricht Science Programme ROY ERKENS

INTERVIEW ROY ERKENS over variatie in toetsen (video) - Totale vrijheid gegeven - Zelf hun beoordelingsformulier laten maken - Contract getekend - Leuker, minder werk - Intrinsieke motivatie - Studenten leggen lat hoog - Producten o.a.: kalender, expositie museum

HOE KUN JE DE KWALITEIT BORGEN? Actie: Bespreek in twee- of drietallen.

REACTIE PAUL ZEVENBERGEN 1. Overleg met je peers. Het liefst ook uit een ander vakgebied. → “NVAO heeft niet de vakkennis op het terrein van…. en gaat daarom af op de beoordeling door peers” 1. Hoe vrijer de opdracht, hoe meer ogen nodig. → Zo minder kans op ‘mono’visie en zorg je voor kallibratie.

REACTIE PAUL ZEVENBERGEN 3. Zorg voor checks & balances. → Daarmee verhoog je je eigen kritische vermogen. 3. Maak het navolgbaar (hoeft niet meetbaar, maar navolgbaar) → Wat doe je nou precies & waarom? Leg uit! 3. Betrek de examencommissie! → Die kan rekenschap geven en eventueel meekijken.

TOETSPROCE S → BORGING Bron: CITO (Kwaliteit van examineren borgen in 4 stappen)

TOETSCYCLU S

CASUS 2 Vanuit onze trainingen “Er zijn studenten die echt duidelijk voldoen aan het hbo-niveau van de opleiding, maar toch vastlopen of afhaken tijdens het afstuderen. Ze zijn al in de praktijk aan het werk of hebben een goedlopend eigen bedrijf. Ze lopen vast op het schrijven van die scriptie. (Hoe) Kunnen we meer variatie bieden? En wel NVAO proof?”

HOE KUN JE MEER VARIATIE BIEDEN? NVAO PROOF… Actie: Bespreek in twee- of drietallen.

OOK KLEINE STAPJES MAKEN EEN VERSCHIL. DENK AAN: ✓ Keuze tussen 2 opties. ✓ Afhankelijk van doel: eigen inbreng in onderwerp of vorm.

KIJK NOG EENS NAAR JE EIGEN VRAGEN. LOSSE EINDJES? ONDUIDELIJKHEID? VRAGEN?

MEER WETEN? UDL ALGEMEEN ✓ Wat is UDL? ✓ Voorbeelden en onderzoek: ✓ Video UDL conference: Dr. David Rose (grondlegger UDL) : Universal to Personal: Teaching with universal design for learning in heart & mind. ✓ CAST ✓ SIHO TOETSING & BORGING ✓ Beoordelen is mensenwerk - Daan Andriessen e.a., 2014 (Expertgroep Protocol i.o. van de Vereniging Hogescholen) Beoordelen is mensenwerk ✓ Ieder zijn eigen toets? UDL als oplossing voor studeren met een functiebeperking, – A. van Boxtel, J. Jansen, L. Jansen & J. ter Burg Ieder zijn eigen toets? UDL als oplossing voor studeren met een functiebeperking ✓ Kwaliteit van examinering borgen in 4 stappen – CITO Kwaliteit van examinering borgen in 4 stappen ✓ Universal Design for Learning, Onderzoek naar toetsing in het hoger beroepsonderwijs (work in progress) – Mieke Cardol & Bertine van Hillo-Visser. Universal Design for Learning, Onderzoek naar toetsing in het hoger beroepsonderwijs (work in progress)

& PLAK ZE OP DE AANGEGEVEN PLEK. EVALUATIE: NOTEER JE TIP(S) & TOP(S)

Diversiteit is de norm, laten we daar ook het onderwijs op inrichten!