Natuurlijk, een netwerkcoach! Hanny van der Meer & Francien Bekius Steunpunt Mantelzorg Dokkumer-Wâlden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concept, niet verspreiden
Advertisements

Persoonlijke Toekomstplanning
Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
MEE maakt meedoen mogelijk Leerpunten EKc bij MEE 24 maart 2013.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
WMO en de kerken.
Oplossingsgericht coachen
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Positieve psychologie
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
POP inleiding: definitie, uitvoering en effecten
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Oudere werknemers; winst voor iedereen
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Dementie Zorg voor later, nu Joan Veldhuizen Hein van der Reijden.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Competentiemanagement in de techniek
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Burgerinitiatieven.
Workshop verandering 12 juni 2014 Inzicht in proces ontdekken wat werkt theoretisch kader Workshop onbeperkt sportief, 12 juni
IPC Nederland.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Maatschappelijke participatie samenwerking gemeente - Welstad Toelichting: Jaap Boer (coördinator vrijwilligerswerk/buurtwerker)
STAPPENPLAN ABB 1. WORKSHOP ABB Affectief bewuste benadering (ABB) Stappenplan: 1.Kennismaken met cliënt en zijn netwerk 2.Beeldvorming 3.Ondersteuningsbehoefte.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Toelichting proces: verkenningsfase Tussenrapportage Cultuurvisie Bronnen En Garde Startnotitie Cultuurbeleid Gesprekken gemeente Bronnen En Garde Startnotitie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Human capital in beeld FNV 9 april 2014 Dr. Leni Beukema.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Resultaat in de Raad basispresentatie
Anders kijken, anders doen
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Het loopbaangesprek.
Beeldcommunicatie in de GGZ
LOB zeven stappen naar succes
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
bij kwaliteit en outcome
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Coaching.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Netwerk Mantelzorg
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Waarden.
Merkbare vaardigheden
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Coaching.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Natuurlijk, een netwerkcoach! Hanny van der Meer & Francien Bekius Steunpunt Mantelzorg Dokkumer-Wâlden

10-stappenplan - Methodiek bestaat uit 10 stappenplan - Vrijwillige netwerkcoach doorloopt 10 stappen plan met cliënt. - Stappen komen tijdens diverse contactmomenten aan bod. Er kunnen meer dan 10 contactmomenten zijn. - Uitgangspunt - Bij elke stap horen werkbladen met eenvoudige opdrachten

TO GROW coachingmodel Stap 1: accent op toekomstbeeld dat de cliënt zich voorstelt Stap 2: in beeld brengen realiteit Stap 3: voortbouwen op stap 2 Stap 4, 5, 6: opties in beeld brengen Stap 7, 8, 9, 10: aansturen op acties en resultaten

3 basisregels Basisvaardigheden netwerkcoach (VAC) Gesprekstechniek netwerkcoach (OMA thuislaten en LSD meenemen)

Stap 1 - Kennismaken en perspectief (toekomstbeeld van cliënt) Resultaat: - Meer helderheid over motivatie cliënt - Meer bewustzijn bij cliënt over huidige en gewenste situatie - Meer duidelijkheid over rol coach en cliënt

Stap 2 - Netwerk in beeld (in beeld brengen realiteit) Resultaat: - Huidige netwerk is in beeld

Stap 3 - Waarde van netwerk (verdieping stap 2) Resultaat: - Cliënt beseft waarde van huidige netwerk

Stap 4 - Sociale verkeersplein (in beeld brengen opties) Resultaat: - Meer bekendheid met buurt, wijk of gemeente - Meer aandacht van cliënt voor buitenwereld - Beter besef van waarde sociale vaardigheden - Beter besef van potentiële bronnen van contact

Stap 5 - Rondje positief (in beeld brengen opties) Resultaat: - Meer interesses en kwaliteiten van cliënt in beeld brengen - Meer aangrijpingspunten voor contact met anderen - Meer positieve zelfkennis bij cliënt - Meer inzicht bij cliënt in manieren waarop mensen zichzelf en anderen bekijken - Een andere blik van cliënt op zichzelf

Stap 6 - Team-up (in beeld brengen opties) Resultaat: - Meer mensen die actief met cliënt meedenken over een wens - Meer ideeën voor realisatie wens - Meer waardevolle contacten - Begin van een supportcirkel

Stap 7 - Kiezen voor top 3 (aansturen op acties/resultaten) Resultaat: - Meer overzicht van wat er allemaal mogelijk is - Focus op een top 3 van acties

Stap 8 - Persoonlijk actieplan (aansturen op acties/resultaten) Resultaat: - Haalbare plannen - Makkelijk te zetten stappen - Meer duidelijkheid over de gewenste assistentie bij de uitvoering van een voornemen - Meer zicht op hulpbronnen voor de uitvoering van een voornemen

Stap 9 - Plan uitvoeren (aansturen op acties/resultaten) Resultaat: - Contactpogingen, tussenresultaten en levenslessen - Meer kennis van persoonlijke remmende en helpende gedachten - Meer mensen die met de cliënt meedenken en meedoen - Meer geslaagde contacten

Stap 10 - Leren van ervaringen (aansturen op acties/resultaten) Resultaat: - Duidelijkheid over het vervolg na de netwerkcoaching - Leren van fouten en successen - Meer zelfsturing door het stellen van nieuwe doelen - Meer mogelijkheden om terugval te vermijden