Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Nature & nurture’ van conceptcartoons in genetica
Advertisements

Welkom bij de 4e workshop over:
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
VOORLICHTING VWO-5 STUDIEKEUZE STUDIEKEUZE De juiste student op de juiste plek.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
POP Minor Ondernemen 2e semester NHL Hogeschool Leeuwarden 5 maart 2015.
met studievaardigheden
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Welkom in L23 ! SLB 2 L23 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Studieloopbaancoaching
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
NLT in de opleiding een palet aan mogelijkheden Werkgroep Opleiding & Professionalisering NLT-docenten Jaco Scheer (LCP-NLT/ APS) Elise Quant (TU Eindhoven)
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Ondernemingsplan.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Loopbaancompetenties
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Docentvaardigheden ICT
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Ondernemingsvormen.
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Toetsen? Doe het zelf!.
Laaggeletterdheid en de BPV
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Les 1: Introductie Marketing
Onderwerpen van deze les
Welkom instructeurs!.
Diversiteit en integratie
Verschillen tussen leerlingen en differentiatie in de les
Kennisclip Web toepassingen
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Spel en beweging in het onderwijs
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
nibi conferentie 2019 Annnemieke Gemmink, CLV
Nijntje en de fotosynthese
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Bronnenonderzoek.
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012

De auteurs van Vdkennisbasis Biologie Marnix van Meer Stefan Bosmans Teresa Pedro Gomes De interactieve VDkennisbasis biologie

Kwaliteitsborging Curriculum Professionalisering van de docenten Leerdoelen voor de studenten Vakdidactische kennisbasis biologie

Een plek krijgen in de opleiding De volgende Stap

Gezamenlijk ideeën genereren voor de toepassing van de vakdidactische kennisbasis binnen de opleiding. Doel van de workshop

In groepjes van 4 personen brainstormen. “Op welke manier kunnen we de vakdidactische kennisbasis inzetten in de opleiding”? Schrijf de ideeën op een kaart en onderstreep de kernwoorden. Je hebt voor dit deel van de opdracht 15 min de tijd. Opdracht Deel 1

Neem je kaart mee naar de volgende groepssamenstelling. Ga in overleg met de collega's van de groep. Wissel de ideeën uit. Kies het beste idee en schrijf dat op een flap-over. Je hebt 10 min de tijd voor dit deel van de opdracht. Opdracht Deel 2

Presenteer per groep het beste idee. Je hebt 2 min de tijd per groep om je idee te presenteren. Opdracht Deel 3

Een samenvatting van vandaag komt op Neem de ideeën mee naar je opleiding. Ga met de collega's in gesprek. Wat gebeurt er met alle ideeën?

Zorg dat de vakdidactische kennisbasis een levend document wordt binnen je opleiding voor studenten en opleiders! Implementatie van de vakdidactische kennisbasis

Studenten aan de slag Met collega’s aan de slag Aan de slag mbv

Windesheim heeft een checklist gemaakt en deze voorgelegd aan de studenten. De checklist en de feedback hierop worden uitgereikt. Checklist

Stefan Bosmans Marnix van Meer Roon Bakels Alice Veldkamp Teresa Pedro Gomes Bedankt