Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structuurplannen Rienk Jonker
Advertisements

Het programma In voor zorg
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Implementatie van de UNCO-MOB
Digitaal Depot. Waarom een Digitaal Depot •Overheden en particulieren werken steeds meer en soms alleen nog maar digitaal; •Gebruikers verwachten digitaal.
Interactieve Bodemkwaliteitskaart en
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje:
Een korte blik op het E-depot
Overdracht aan het e-depot Hoe gaat dat in zijn werk
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
ICTB/NB Projectmanagement.
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Informatieplattegrond
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Implementatie Normblad 8002
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Geschikt wonen voor iedereen (GWI) Mw. M.P. Heerkens Wethouder Sociale Zaken, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Grondbeleid 14 oktober 2009 Woonzorgzones.
Enterprise Document Management Fase
Bewustwording informatiebeveiliging
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Presentatie projectplan werkgroepen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Metagegevens voor records management | 13 juni 2012 Metagegevens voor records management DIV-bijeenkomst BHIC Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
Naar digitale duurzaamheid voor miniorganisaties Stuurgroep 18 april 2011.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Individueel Keuzebudget
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Theo Weusten Gemeente Maastricht. Het implementeren van een eenduidige werkwijze, zowel archief- als procestechnisch (wasstraat), om zaken snel en eenvoudig.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
1 Presentatie 18 juli 2012 Aanpak sanering geluid wegverkeer 1.Aanleiding 2.Stand van zaken 3.Aanpak 1 Inhoud presentatie.
DIGITALE BESTEMMINGSPLANNEN GEMEENTE EINDHOVEN. INTRODUCTIE - Wie zijn wij - Doel / Inhoud presentatie - Stand van zaken gemeente Eindhoven.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
13 december Implementatie op hoofdlijnen 2.Uitwerking programmering Monitoring Aanwijzen en afvoeren Voorlichting en informatiesysteem 3.Wat kunt.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
Openbaar Lichaam Bonaire
De stand van het archief
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Q1 Q2 Q3 Q4 FINANCIËN & ICT Vaststellen lumpsumbedragen 2017
3x3 in Alkmaar: hoe staat het er nu mee? Werksessie 21 jan 2016
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Naar een lokale strategie voor de energietransitie
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Het E-depot van Rotterdam
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Contracten versus Risico’s Kabels & Leidingen
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
| 2 januari 2019 | Risicoanalyses informatiebeheer bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch – aanpak, resultaten, wensen Interne titel Marieke Klomp, adviseur.
Cursus Interne auditor
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Informatie bijeenkomst
Presentatie Open Huis Gemeenteraad Bunnik
RAAMOVEREENKOMST PRESTATIEAFSPRAKEN
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016

Agenda 1. Achtergrond project 2. Werkwijze project 3. Stand van zaken 4. Doorkijk volgende fasen

1. Achtergrond De doelstelling van het project is het verkrijgen van duidelijkheid over de stand van zaken bij de gemeenten, de eisen en wensen en uitvoerbare oplossingen die er zijn om digitale informatie duurzaam te kunnen bewaren en beheren 14 oktober 2015 bijeenkomst voor bestuurders Uitleg over project Ondertekenen convenant 18 van de 22 gemeenten doen mee. Leveren bijdrage in de vorm van : Geld Tijd/capaciteit Kennis

2. Werkwijze project Fase 1: Voorbereiding Onderzoek naar  IST situatie  SOLL situatie  Eisen en wensen t.a.v. duurzame bewaring  Scenario’s duurzame bewaring Invulformulier Organisatie Invulformulier Informatie Interview Projectgroep

Organisatie Informatie Is er (actueel) beleid rond digitaal informatiebeheer? Zijn er regelingen, procedures of procesbeschrijvingen vastgesteld? Zijn er beheer- instrumenten en – plannen vastgesteld? Wat is de kwantiteit van de formatie informatievoorziening ? Welke te bewaren informatie is er binnen de organisatie? Hoe wordt deze informatie opgeslagen (digitaal)? Zijn er metadata vastgelegd? Wat is de omvang van de informatie in Gb/Tb? Invulformulieren

Invulformulier Informatie

3. Stand van zaken Bevindingen gemeenten 7 Lastige en tijdrovende klus om informatie te achterhalen Andere mensen nodig:  Applicatiebeheerders, functionele beheerders, proceseigenaren Nuttige exercitie Confronterend! Veel informatie was/is niet in beeld en/of wordt niet beheerd Meeste gemeenten gaan door met de exercitie

3. Stand van zaken Bevindingen project 8 In de meeste gemeenten geen actueel beleid op gebied van digitaal informatiebeheer Meeste gemeenten doen nog aan papieren dossiervorming; lastig de scheidslijn aan te brengen tussen papieren en digitale dossiervorming Te bewaren informatie vaker niet in beeld dan wel in beeld Hetzelfde geldt voor het beheer van deze informatie De personeelsformatie voor de informatievoorziening verschilt sterk per gemeente: qua aantal medewerkers, maar ook qua kennis- en opleidingsniveau Slechts 2 gemeenten hebben inventarisatie voor 100% gedaan en dan nog alleen voor het DMS Alleen DIV weet (ongeveer) hoe het zit….. Goed geweest voor de bewustwording, heeft eea in gang gezet

4. Doorkijk naar volgende fasen e kwartaal 2016 Voorbereiding gemeentes Inventariseren, selecteren en aanleveren Metadata Regelen vervanging Opschonen/kwaliteitsverbetering Maken beleid en afspraken 4 e kwartaal e kwartaal e kwartaal 2016 Voorbereiding onderzoek Onderzoek en rapportage Presentatie resultaten onderzoek Onderzoek scenario’s edepots Onderzoek mogelijkheden edepots

4. Doorkijk naar volgende fasen Voorbereiding gemeentes Inventariseren, selecteren en aanleveren Metadata Regelen vervanging Opschonen/kwaliteits-verbetering Maken beleid en afspraken Fase 2: Pilots ingest Fase 3: Implementatie Regelen opname en beheer Keuze voor e- depot Fase 4: Implementatie Regelen preservering en toegang Operationeel e-depot

Tot slot 11