Burgerkracht begint bij taal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Afspraken en regels.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
4.1: Het parlement is baas boven baas
CO 2 -opslag in Barendrecht perceptie, feiten, dilemma’s Anne-Marie van het Erve.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Waarom zou ik naar de gaan? Om uw eigen baksel misschien bekroond te zien? Om de gezelligheid/ontmoeting? Om koopjes? Om te scoren bij het geweldige.
Informatieavond Groep 7-8
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Welkom op onze informatieavond !
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
PRIMO Opleiding Taalexpert
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Pourquoi apprendre le français?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Lezen: doe het goed voor
Pemprl.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
INFORMATIEAVOND VOORKOM WONINGINBRAAK/BABBELTRUC Maandag 7 april 2014.
Informatie avond Groep 6 Nellie van Dongen
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
SCHIJN EN WERKELIJKHEID ZIJN DROMEN BEDROG?. INTRO
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Record aantal vluchtelingen
Een beoordeling schrijven
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Op de vlucht Nog nooit waren er zoveel vluchtelingen volgens de VN. Meer dan 65 miljoen mensen zijn wereldwijd op de vlucht. Deze mensen zijn alles kwijt.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Beste Havo 4..
Volop keus, durf te kiezen
Wedstrijdanalyse formulier
Onderhouden met Werktuigen en machines
Record aantal vluchtelingen
Gebruik digitaal schoolbord om lessen te presenteren
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Keuzedeel internationalisering
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Digi(bord)boek project <titel project>
Welkom in gemeente Rotterdam-Noord
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd. Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd.
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Welkom!.
Burgerschap Thema: politiek
Meetkunde Verzamelingen Klas 8.
Kennismakingsavond Compaen VMBO.
Transcript van de presentatie:

Burgerkracht begint bij taal 20 juni

Opzet workshop Wat kunt u vanmiddag verwachten? Interactief: Meedoen in de samenleving is… Activiteiten ter bevordering van taalvaardigheid Welke kennis is daarvoor nodig: Enkele feiten en cijfers over taalverwerving & hoe verloopt taalverwerving Hoe kunnen we ons gezamenlijk inzetten: welke verbanden met andere partijen in de samenleving moeten gecreëerd worden? Krachtenveldanalyse Dit zijn de 5 elementen in de workshop, die we interactief met de deelnemers onder de loep willen nemen. Er is geen agenda, maar uit deze onderdelen hebben wij dit uur opgebouwd. Aan het einde van deze workshop weet u meer over het belang van taalverwerving voor de participatie in de samenleving. Ook vertellen wij u graag over het proces hiervan, en de partijen die daarbij een belangrijke rol spelen.

Wat komt er bij kijken om mee te kunnen doen in de samenleving? Wat is typisch Nederlands? Basisvaardigheden zijn… Een leefbare samenleving is…. In onze samenleving doe je écht mee als je… Petra: Op 4 grote flaps aan de muur: Wat is typisch Nederlands? Basisvaardigheden zijn… Een leefbare samenleving is…. In onze samenleving doe je écht mee als je Mensen lopen rond en schrijven met dikke stift hun opmerkingen op. Na 8 minuten ongeveer even korte blik op de papieren, wat valt op?

Taal is de toegangskaart tot de Nederlandse samenleving. De en Vluchteling Taal is de toegangskaart tot de Nederlandse samenleving. Karien: Het begint bij taal Wij geloven dat de essentie van een leefbare samenleving is dat burgers kunnen meedoen in de samenleving. We zijn ervan overtuigd dat goed geïnformeerd zijn, beschikken over basisvaardigheden essentieel zijn om verbinding te zijn én te blijven met de samenleving.  Om zelfstandig te kunnen functioneren in de maatschappij moet je goed kunnen lezen, schrijven, rekenen en ook digitaal je weg weten. Toch zijn deze basisvaardigheden geen vanzelfsprekendheid voor een groot deel van de bevolking. Verschillende lokale en regionale instellingen op gebied van onderwijs, werk, zorg en welzijn werken samen aan (digitale) geletterdheid. Doel: beter kunnen meedoen door mensen en kennis te verbinden. Dat geldt ook voor vluchtelingen. Taal en inburgering zijn hiervoor de sleutel tot integratie, zo bevestigde minister Asscher de afgelopen maanden keer op keer in de media.

Alexander Pechtold, fractievoorzitter D66 19/06/16, 13:48  − bron: ANP Elke dag dat een vluchteling hier in Nederland op zijn handen moet zitten, is een verloren dag. Alexander Pechtold, fractievoorzitter D66 Het kabinet moet 75 miljoen euro vrijmaken om asielzoekers snel de Nederlandse taal te laten leren. D66-leider Alexander Pechtold pleitte daar zondag voor in het televisieprogramma Buitenhof. Tijdens het debat over de Voorjaarsnota komt Pechtold binnenkort opnieuw met een voorstel om vanaf de eerste dag taalles te regelen. Hij doet dat omdat een eerdere oproep hiervoor van een meerderheid in de Tweede Kamer volgens hem geen resultaat had. Een vluchteling kan nu gemiddeld pas na negen maanden beginnen met taalles als de officiële asielprocedure begint. Pechtold vindt dat zo kostbare tijd verloren gaat en ziet het liefst dat mensen vanaf de eerste dag dat zij in Nederland zijn de taal leren.

Taalverwerving – studievaardigheden – motoriek – klank-teken koppeling – huiswerk – zelfstandig werken in de klas – leerstrategieën

Inburgerings-examen Spreekvaardigheid Luistervaardigheid Leesvaardigheid Schrijfvaardigheid Kennis van de Nederlandse Maatschappij Oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt

Voorbeeld opgave inburgeringsexamen: Afspraak tandarts U hebt een afspraak bij de tandarts. De afspraak is volgende week woensdag om 14.00 uur. U wilt de afspraak afzeggen. U schrijft een e-mail aan de tandarts. U schrijft wanneer de afspraak was. U zegt de afspraak af. U legt ook uit waarom u de afspraak afzegt. Schrijf de e-mail.

Meedoen in de samenleving Gezamenlijke opdracht Gezamenlijke ambitie Gezamenlijke inzet Gezamenlijke kracht Karien: Hoe kunnen we ons gezamenlijk inzetten Karien Gemeentelijke opdracht: extra maatschappelijke begeleiding bieden, participatieverklaring tekenen, hogerop de participatieladder (toeleiding naar werk) Gezamenlijk belang/ambitie/doel: iedereen doet mee in de samenleving! Inburgeren/integreren (tweezijdig proces!!!) Beheersing Nederlandse taal - en omgaan digitale overheid Bekend maken met NL’se voorzieningen In gesprek over NL’se normen, waarden, samenleving In contact met stads/dorpsgenoten; liefst structureel en rondom positieve activiteit Gezamenlijke kracht: Een groot netwerk/bestand vrijwilligers. Vrijwillige inzet. Vrijwilligers Breed aanbod aan projecten/activiteiten Op provinciaal en landelijk niveau zoeken we elkaar op. VNG/VOB bijeenkomst verwijzing, vandaag Prov GLD ism VWON.

Karien: Concretisering door een aantal voorbeeldprojecten van alle drie de organisaties te noemen aan de hand van de foto’s.

Krachtenveld/stakeholderanalyse Plenair: -Petra Gezamenlijk maken van een krachtenveldanalyse. In deze analyse worden alle actoren (groepen en personen) in beeld gebracht , inclusief hun belangen, hun invloed, hun mening over dit onderwerp en hoe belangrijk zij zijn voor het welslagen van het project. Een krachtenveldanalyse geeft inzicht in de positie van partijen en hun belang bij bepaalde uitkomsten. Een krachtenveldanalyse begint bij het inventariseren van de relevante spelers. Vervolgens vindt een positiebepaling plaats op basis van de invloed die bepaalde spelers hebben en wat hun belangen zijn. Daarna wordt ingeschat hoe de actoren zich op zullen stellen.

Burgerkracht begint bij taal: Wie zijn hier de belangrijkste spelers? Een krachtenveldanalyse is nooit af. Het is een beeld van de werkelijkheid. Burgerkracht begint bij taal: Wie zijn hier de belangrijkste spelers? Bepaal per speler wat de rol is & basishouding tov het project Teken een grote cirkel en geef elke speler een plek in het krachtenveld Zet spelers die logisch bij elkaar horen vlak bij elkaar De plaats in de cirkel wordt bepaald door: - Betrokkenheid - Invloed Plenaire oefening

Bedankt voor de samenwerking zover! Afsluiten: bedanken, wijzen op handouts, visitekaartjes, nasturen ppt - 13.30u en 14.45u