Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken
Wat is samenwerken? Werken betekent iets doen met een doel Samen betekent dat meerdere mensen dat zelfde doel hebben Samenwerken is de basis van organiseren
Hoe werken professionals samen? Professionals werken in de praktijk als een “community of practice” Ze hebben een gezamenlijk doel Ze hebben dezelfde normen en waarden Ze vormen een netwerk De kern van waarheid is waarde; wij herkennen waarheid en daarmee de waarden (Arnold Cornelis).
Vertrouwen De basis voor de waarden is Vertrouwen in elkaar, in het netwerk Vertrouwen ontstaat door samen te werken aan een doel Vertrouwen ontstaat door terugkoppeling van de waarheid Oefening: vertel je buur over een specifiek moeilijk geval en hoe je dat hebt opgelost
Hoe vind je de waarde Drie maal vragen waarom Neem geen genoegen met antwoorden zoals: dat is nu eenmaal zo, dat doen we altijd zo en dat werkt…. Vraag waarom het werkt, vraag waarom deze methode is gekozen Interessant: als iemand antwoordt dat hij/zij het niet weet waarom het zo is of waarom het zo gedaan wordt
Monkeys
Het verschil tussen management en professionals Management is proces en efficiency gericht Op de uitvoering van het proces gericht Op standaardisatie, vereenvoudiging en aantallen gericht Professional is doel en resultaat gericht Doel van werk en samenwerken is belangrijk: de mens Oplossingsgericht met vrijheid binnen kaders Beide netwerken hebben hun eigen normen en waarden! Beide netwerken hebben hun eigen waarheid, maar laten die niet aan elkaar zien!
Voorbeelden uit andere omgeving De kleur rood voor een Chinees Wat heeft 25 eeuwen geslotenheid gedaan met de waarheid in China? Taal in Somalië Wat is het gevolg van het feit dat de Somalische taal pas in 1972 is vastgelegd?
Samenwerking met andere organisaties Inkoop/Management Wat is het doel van inkoop? I=P*Q (Inkoop = product * aantal) Wat gebeurt er als een professional regie moet nemen? Management: hiërarchie, proces gericht Professional: doel, mens en oplossing gericht
Wat is de focus van je eigen organisatie? Stel je hebt een case load van 250 klanten Stel je doet het zo goed dat je tijd over houdt Wat gebeurt er dan?
Relatie gericht Doel: Ontwikkeling Efficiency gericht Doel: Productiviteit Open systeem gericht Doel: Groei Proces gericht Doel: Stabiliteit Flexibiliteit Intern Controle Extern Robert E. Quinn en John Rohrbaugh Focus Structuur
Bruggen bouwen Eerst de waarheid bij elkaar vinden Waarom wordt het zo gedaan Met welk doel wordt het gedaan Met wie wordt samengewerkt om dat doel te bereiken Wat doen de professionals in de andere organisatie en wat doen de managers Creëren van (informele) netwerken en vertrouwen over grenzen heen Als we met andere organisaties gaan samenwerken moeten we eerst vaststellen wat hun doel en focus is! Als we met anderen in die organisatie gaan samenwerken moeten we eerst vaststellen hoe we de netwerken inrichten (organiseren)