Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Van drukker tot industriele procesoperator
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Ondernemen in de praktijk
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Succesvol verbeteren.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Samen innoveren: duurzaam samen
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Motivatie van de professional Willy Limpens
Management : situering en begrip
Economics of Motivation Studiedag ‘Het gaat niet goed’ 28 april 2011.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Kansen voor Samenwerken
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
‘Het talent bestaat niet.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Van HR netwerk naar P&O netwerk Voorstel vanuit “P&O Kenniskruispunt”
Evenwicht in sturing.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Terug naar de essentie: stop met invoeren van zelfsturende teams!
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Titel subtitel Samen maken wij… | titel presentatie | datum Cultuuromslag Historie, Conclusies en Aanbevelingen Samen maken wij… | Slot Cultuuromslag|
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
De jeugd heeft de toekomst Uitwerking proces door; Esther Radia Mieke Ruben Rene.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Museum als Experience Centre Museum als Broedplaats
Ondernemende Netwerken
persoonlijk professioneel prettig
Bondscoach Nederlands Vrouwenteam Hoofdcoach CTO Amsterdam
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Introductie Engaging Dynamics
Zichtbaarheid Creëren
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Middel Management Martin Doolaard Praat mee via #seminarISBW.
Transcript van de presentatie:

Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken

Wat is samenwerken? Werken betekent iets doen met een doel Samen betekent dat meerdere mensen dat zelfde doel hebben Samenwerken is de basis van organiseren

Hoe werken professionals samen? Professionals werken in de praktijk als een “community of practice” Ze hebben een gezamenlijk doel Ze hebben dezelfde normen en waarden Ze vormen een netwerk De kern van waarheid is waarde; wij herkennen waarheid en daarmee de waarden (Arnold Cornelis).

Vertrouwen De basis voor de waarden is Vertrouwen in elkaar, in het netwerk Vertrouwen ontstaat door samen te werken aan een doel Vertrouwen ontstaat door terugkoppeling van de waarheid Oefening: vertel je buur over een specifiek moeilijk geval en hoe je dat hebt opgelost

Hoe vind je de waarde Drie maal vragen waarom Neem geen genoegen met antwoorden zoals: dat is nu eenmaal zo, dat doen we altijd zo en dat werkt…. Vraag waarom het werkt, vraag waarom deze methode is gekozen Interessant: als iemand antwoordt dat hij/zij het niet weet waarom het zo is of waarom het zo gedaan wordt

Monkeys

Het verschil tussen management en professionals Management is proces en efficiency gericht Op de uitvoering van het proces gericht Op standaardisatie, vereenvoudiging en aantallen gericht Professional is doel en resultaat gericht Doel van werk en samenwerken is belangrijk: de mens Oplossingsgericht met vrijheid binnen kaders Beide netwerken hebben hun eigen normen en waarden! Beide netwerken hebben hun eigen waarheid, maar laten die niet aan elkaar zien!

Voorbeelden uit andere omgeving De kleur rood voor een Chinees Wat heeft 25 eeuwen geslotenheid gedaan met de waarheid in China? Taal in Somalië Wat is het gevolg van het feit dat de Somalische taal pas in 1972 is vastgelegd?

Samenwerking met andere organisaties Inkoop/Management Wat is het doel van inkoop? I=P*Q (Inkoop = product * aantal) Wat gebeurt er als een professional regie moet nemen? Management: hiërarchie, proces gericht Professional: doel, mens en oplossing gericht

Wat is de focus van je eigen organisatie? Stel je hebt een case load van 250 klanten Stel je doet het zo goed dat je tijd over houdt Wat gebeurt er dan?

Relatie gericht Doel: Ontwikkeling Efficiency gericht Doel: Productiviteit Open systeem gericht Doel: Groei Proces gericht Doel: Stabiliteit Flexibiliteit Intern Controle Extern Robert E. Quinn en John Rohrbaugh Focus Structuur

Bruggen bouwen Eerst de waarheid bij elkaar vinden Waarom wordt het zo gedaan Met welk doel wordt het gedaan Met wie wordt samengewerkt om dat doel te bereiken Wat doen de professionals in de andere organisatie en wat doen de managers Creëren van (informele) netwerken en vertrouwen over grenzen heen Als we met andere organisaties gaan samenwerken moeten we eerst vaststellen wat hun doel en focus is! Als we met anderen in die organisatie gaan samenwerken moeten we eerst vaststellen hoe we de netwerken inrichten (organiseren)