Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Autonomie in de derde graad
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
Respect! INLEIDING: [tekst webpagina Ethisch Verantwoord Sporten]
Opvoeden in de puberteit
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
Adaptief onderwijs.
Ludo Daems.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 6 Rehabilitatie en jongeren met een psychische stoornis Hoofdstuk 18.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Groepsavond 5c 28 augustus 2012 Welkom. Logo Sjtadssjool.
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Autonomie in de derde graad
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Teamontwikkeling Minipresentatie….
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.

Cursus Handelingsgericht Werken
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Doel en taak van de hulpverlening
Spanning en spel in de hulpverlening. Spanning verzekerd Beïnvloeding van hulpverlener en hulpvrager door vroegere ervaringen en leefwereld Hulpverleningsrelatie.
Onderzoek en ontwikkeling van online complimententool
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Jeannette van Nieuwkoop
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Rekenen met negatieve en positieve getallen
Bij de informatieavond van groep 1/2
Groepsdynamiek 1.
Het BELANG van BEWUST BEWEGEN
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Ontmoetingsschool Arum.
Wat is DRAMA??.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De creativiteit van mevrouw Bol
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Harmonie in uw huis Wide World Importers
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Toekomstgericht personeelsbeleid
Pedagogische relatie in VO en MBO
Boekbespreking pedagogiek leerlijn 2
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Machten en vierkantswortels van gehele getallen
‘Motiveren kan je leren’
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Groepsrollen en groepsfases
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Overzicht gedragingen per competentie
God en het waarom van het lijden
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Grip op de Groep

De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking

Adaptief onderwijs! Competentie – Groep is gericht op doelen, gebruik makend van elkaars talenten; Relatie – Positieve relaties, groepsbelang; Autonomie – Groep verdeelt taken en komt met oplossingen, geen spanning.

De negatieve groep Strijd om het doel; geen harmonie Geen medeverantwoordelijkheid Geen respect en samenwerking

Adaptief onderwijs? Geen relatie – Negatieve communicatie; geen humor; pesten van de zondebok Geen Autonomie – Negatieve zelfbeeld Geen Competentie – Geen geloof in eigen kunnen

Positieve groepen zijn ook buiten school(tijd) positief Negatieve groepen ook………………..

Voorbeelden bevorderen positieve groep

Praten met elkaar

Leren met plezier, zo doen we dat hier!