Preventieve woonbegeleiding De praktijk vanuit OCMW Ravels.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

Onze kernwaarden.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Inschrijven - stroomdiagram
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Ken Sandeman, maatschappelijk werker Marleen Peeters, stafmedewerker – jurist Cel Schuldhulpverlening 6 mei 2014.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Meldpunt Discriminatie Hasselt
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
Communicatie met ouders
De VOA en schuldhulpverlening
Burgerinitiatieven.
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Wmo huishoudelijke ondersteuning.
PILOOTPROJECT BEWONERSPARTICIPATIE
Zorginspectie.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
BEMOEIZORG IN HET ALGEMEEN WELZIJNSWERK PREVENTIE VAN UITHUISZETTING Lore Assez.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
VOORSTELLING ‘…Als je niet weet waar te beginnen…’
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
1 DE KEMPEN. 2 Woonbegeleiding Olen Samenwerking: OCMW & CAW & SHVM.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Huurachterstallen Wie? Uitvoering binnen de sociale dienst. Sofie Van Den Berghe Colinne Devroede.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
Dienst Wonen - Stad Gent
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Dienst huurbegeleiding
Ouderenmis(be)handeling ‘Horen, zien en praten’
In samenwerking met:.
Waarom Multimove in Damme ?
Gesprekstechnieken Les 5.
Voorlichting leerplicht
OPweg Innovatief project
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Ouder(en)mishandeling
Infodag onderwijs Welkom!
WOONCOACHING.
Workshop Preventie uithuiszetting
Inschrijven - stroomdiagram
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Draaiboek uithuiszetting
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Kantonnale Bouwmaatschappij Beringen
5 valkuilen & Tips.
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Werkwijze aanvragen Myhandicap gemeente Mol 16/05/2019.
Transcript van de presentatie:

Preventieve woonbegeleiding De praktijk vanuit OCMW Ravels

1. Stappenplan UITGANGSPUNT actieve hulpverlening: met hulpaanbod naar cliënt toegaan (brieven te moeilijk, onvoldoende bereik) een directe persoonlijke aanpak- mensen rechtstreeks aanspreken  naar buiten trekken, er zijn op de plaats waar hun leven zich afspeelt

BEMOEIZORG: = ‘ bemoeien met zorg’  cliënt stapt niet op eigen initiatief naar hulpverlening  Verantwoordelijkheid van de hulpverlening om bij te dragen op moment dat men er zelf niet in slaagt steun te organiseren  Respect voor eigenheid, verantwoordelijkheden

2. Aanpak Algemene aanpak: vanaf de moment dat er signalen binnenkomen dat er problemen zijn, schiet de sociale dienst in actie volgens stappenplan Stappenplan is hulpmiddel/leidraad- geen kant en klaar ontwerp waarvan niet kan worden afgeweken Nood aan flexibiliteit en maatzorg (nieuw dossier of gekend dossier), maar ook een zekere systematiek in aanpak (niet zomaar wat doen) Gedragen door de sociale dienst Rol OCMW: ondersteunende en bemiddelende rol tussen huurder en verhuurder  bruggen slaan  neutrale, onafhankelijke partij

Constructie stappenplan Stappenplan is opgedeeld in vijf werkdagen Doel: intensieve begeleiding van huurders bij wie een uithuiszetting dreigt ten gevolge van gebrekkige woonvaardigheden Poetsdiensten, OCMW-budgetbeheer,…

Werkdag 1 STAP 1: OCMW ontvangt één van de volgende berichten: -SHM of SVK: melding huurachterstal -Verzoekschrift tot uithuiszetting opgesteld door jurist OCMW (verhuurder geeft toestemming om sociale dienst hiervan op de hoogte te brengen -Kopie vordering uithuiszetting STAP 2: Diezelfde werkdag zoeken we telefonisch contact

Werkdag 2 en 3 A. Telefonisch contact is geslaagd, dit wil zeggen dat je persoon hebt kunnen spreken:  Reden van contact toelichten  Bezorgdheid tonen: situatie bespreken bij hen thuis (leert je veel over hoe situatie ervoor staat) Optie 1: aanvaarden hulp: afspraak maken bij cliënt thuis (werkdag 2 of 3) Optie 2: weigeren hulp: er wordt onaangekondigd op huisbezoek gegaan (werkdag 2 of 3)

Werkdag 2 en 3 B.Telefonisch contact niet geslaagd, dit wil zeggen dat je persoon niet hebt kunnen spreken: -Werkdag 2 voor 12 uur: proberen telefonisch contact te leggen -Indien dit niet lukt: diezelfde werkdag 2 of werkdag 3 onaangekondigd op huisbezoek gaan VOORKEUR: zo snel mogelijk

Werkdag 2 of 3 STAP 3: ter plaatse, wanneer men geen telefonische aansluiting heeft kunnen maken of weigering hulp A: DEUR OPEN: Uitleggen dat je van OCMW bent -Hebben ze idee waarvoor je komt? -Zeggen dat je je bezighoudt met voorkomen uithuiszetting en vragen of je binnen mag komen

Werkdag 2 of 3 Optie 1: Je mag niet binnenkomen Optie 2: er is niemand thuis of de deur wordt niet geopend  Handgeschreven briefje in de bus (officiële brieven schrikken vaak af- drempel kan zo lager zijn om contact op te nemen of om OCMW een volgende keer wel binnen te laten)  Inhoud: contactgegevens en vraag om spoedig contact op te nemen met OCMW + samen nadenken over mogelijke oplossingen + boodschap dat je terug langskomt  Folder bussen met info over dreigende uithuiszetting

Werkdag 4 Men geeft cliënt de ruimte om contact op te nemen met het OCMW Indien er geen respons is dan wordt er op werkdag 5 een onaangekondigd huisbezoek gedaan

Werkdag 5 Er wordt een laatste keer geprobeerd om voorbij de deur te gaan Optie 1: men doet open maar mag niet binnenkomen Optie 2: deur niet open Handgeschreven briefje in de bus dat je geen verdere stappen meer onderneemt + boodschap geven dat men ten alle tijden beroep kan doen op OCMW als men dit wenst De deur op een kier zetten

Inhoud van de contacten Aanpassen aan de cliëntsituatie, woonbegeleiding is dynamisch gegeven Verschillend naargelang de moment waarop gesignaleerd wordt in de probleemwording 1.Voor de procedure gerechtelijke uithuiszetting 2.Gerechtelijke procedure gestart 3.Eindvonnis uithuiszetting

1. Voor de gerechtelijke procedure uithuiszetting A. Informeren, adviseren, bewustmaking: -Niet-betaling van de huur kan ervoor zorgen dat je zeer snel in grote problemen kan komen - polsen naar verwachtingen -Folder achterlaten over dreigende uithuiszetting  Men gaat niet in op hulpverlengingsaanbod: we wijzen op gevolgen + mogelijkheid om steeds OCMW te contacteren  Men gaat wel in op hulpverlengingsaanbod  zie B

1. Voor de gerechtelijke procedure uithuiszetting B. Men gaat in op hulpverlengingsaanbod : We gaan de situatie verkennen en hebben aandacht voor noden en behoeften van de huurders

1. Voor de gerechtelijke procedure uithuiszetting C. Uitwerken van een stappenplan met prioritaire acties: -Bemiddelen bij de verhuurder bv. aftoetsen binnen welke termijn een voorstel gedaan kan worden om tot een oplossing te komen -Sociaal-financieel onderzoek en mogelijkheid tot aanvullende steun:  Tussenkomst in energiefactuur waardoor er meer ruimte is voor betaling huur(achterstal)  Huurtoelage  Budgetbegeleiding, budgetbeheer, schuldhulpverlening  Doorverwijzen naar andere diensten: bv. poetsdienst,…

2. Gerechtelijke procedure gestart Dit is wanneer er een kopie van vordering uithuiszetting binnenkomt in OCMW  Mensen sensibiliseren om naar zitting te gaan (eventueel ondersteuning bieden tijdens zitting)

3. Eindvonnis uithuiszetting aanraden aan huurder om woning zelf te verlaten- zo kan men kosten van uitdrijving vermijden Inschrijving bij SVK of SHM Ondersteuning bieden in zoektocht naar woning op de privé-markt