Hoe uitdagend te ontwerpen met het CLU model voor duurzaam ontwerpen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Onderwijskundig ontwerpen
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Opvoeden binnen een eenoudergezin
PROJECT IDEE EERSTEJAARS INDIVIDUEEL ONTWERPPROJECT.
Reclameontwerp: boodschapstrategieën en creatieve uitwerking
PLATO™-Intensief- Leadership
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Transdisciplinaire projecten
Help! De schoolleiding wil het ERK invoeren!
Ervaringen Implementatie in Nederland
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Actieonderzoek instructietafel.
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Iedereen is context driven!
Curriculaire spinnenweb
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Bijeenkomst September 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite
Communicatie is de basis
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Basistarieven Hulp in de Huishouding 1 en 2 Presentatie 3 april 2013.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Hoe leren professionals?
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
VISIE OP LEIDINGGEVEN : MODEL
Een strategie aanbevelen
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Visieontwikkeling Les
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
Differentiatie in de klas
Welkom instructeurs!.
Gepersonaliseerd leren
Curriculaire spinnenweb
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Een strategie aanbevelen
Een strategie aanbevelen
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Stap drie bij projecten
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Een strategie aanbevelen
Transcript van de presentatie:

Hoe uitdagend te ontwerpen met het CLU model voor duurzaam ontwerpen

CLU-model Voordelen Flexibel – Je kunt de leeromgeving binnen het model aanpassen al naar gelang de wensen en eisen van doelgroep, organisatie en visie. Alle ontwerpstappen worden steeds teruggekoppeld naar doelgroep, organisatie en visie. Dit model leent zich voor het toepassen van meerdere leertheoretische visies. Er is in de aangepaste versie meer aandacht voor het sociaal-constructivistisch principe. Er wordt aandacht besteedt aan zowel cognitieve leerdoelen als aan vaardigheden. Het is minder docentgestuurd dan Dick, Carey&Carey Het biedt meer handvatten om van docentgestuurd naar leergestuurd te gaan. Leent zich om e-learning en b-learning te implementeren Nadelen De verleiding is groot om snel in herhaling te vallen omdat dit model in wezen dezelfde uitgangspunten neemt als het curriculair spinnenweb model en de verschillende analyses (doelgroep, visie, organisatie) De aanpak zou minder systematisch kunnen worden omdat dit model veel vrijheid biedt.

De eigenlijke ontwerpvraag. Wat willen we anders zien? Is er sprake van een probleem dat met leren kan worden opgelost. -Probleemgericht ontwerpbenadering -Situationele ontwerpbenadering

Welk gewenst gedrag moet de doelgroep vertonen wanner het probleem is opgelost?

Welke competenties/leerdoelen leiden tot het gewenste gedrag Welke competenties/leerdoel zijn in de gegeven situatie haalbaar en relevant

Welke leerinhoud is nodig om het gewenste gedrag te bereiken? In welke volgorde kan de leerinhoud verwerkt worden. Op welke manier kan de leerinhoud het beste verwerkt worden.

-Evaluatie van het ontwerp zelf -Evaluatie van het toegepast ontwerp (waardering van gebruikers) -Resultaten