Hoe uitdagend te ontwerpen met het CLU model voor duurzaam ontwerpen
CLU-model Voordelen Flexibel – Je kunt de leeromgeving binnen het model aanpassen al naar gelang de wensen en eisen van doelgroep, organisatie en visie. Alle ontwerpstappen worden steeds teruggekoppeld naar doelgroep, organisatie en visie. Dit model leent zich voor het toepassen van meerdere leertheoretische visies. Er is in de aangepaste versie meer aandacht voor het sociaal-constructivistisch principe. Er wordt aandacht besteedt aan zowel cognitieve leerdoelen als aan vaardigheden. Het is minder docentgestuurd dan Dick, Carey&Carey Het biedt meer handvatten om van docentgestuurd naar leergestuurd te gaan. Leent zich om e-learning en b-learning te implementeren Nadelen De verleiding is groot om snel in herhaling te vallen omdat dit model in wezen dezelfde uitgangspunten neemt als het curriculair spinnenweb model en de verschillende analyses (doelgroep, visie, organisatie) De aanpak zou minder systematisch kunnen worden omdat dit model veel vrijheid biedt.
De eigenlijke ontwerpvraag. Wat willen we anders zien? Is er sprake van een probleem dat met leren kan worden opgelost. -Probleemgericht ontwerpbenadering -Situationele ontwerpbenadering
Welk gewenst gedrag moet de doelgroep vertonen wanner het probleem is opgelost?
Welke competenties/leerdoelen leiden tot het gewenste gedrag Welke competenties/leerdoel zijn in de gegeven situatie haalbaar en relevant
Welke leerinhoud is nodig om het gewenste gedrag te bereiken? In welke volgorde kan de leerinhoud verwerkt worden. Op welke manier kan de leerinhoud het beste verwerkt worden.
-Evaluatie van het ontwerp zelf -Evaluatie van het toegepast ontwerp (waardering van gebruikers) -Resultaten