Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integraal onderwijs met ict
Advertisements

Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
GROEIDOCUMENT.
Plusklas naar het workshop “medicijnen”
Kun jij de plusklas aan?.
Docent medmec = Wil Adolfs
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Welkom op deze informatieavond
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
PLUSKLAS.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Welkom…...
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Ouderkring groep
Een online dagboek van en door de groep.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Jeannette van Nieuwkoop
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het motiveren van leerlingen in het VO
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
VERSTERK WAT WERKT.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Mindset DE ROL VAN OVERTUIGINGEN OP GEDRAG EN FUNCTIONEREN JAN VAN ZUTPHEN.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
JEUGDWERK 2016/2017 Youth Connect Youth Mission Youth Chill Next Level 16+ Open Huis & Haard (OHH) Youth Online.
Welkom.
Welkom in groep 4.
TopOndernemers op de Springplank
Coaching in regioleren
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
What is the meaning of? Student centered learning
Passend onderwijs.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Mediawijsheid competentie:
De veranderende rol van de IB
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Maak Maar Duidelijk!.
waar / niet waar EEN GOED VERKOOPPRAATJE IS HET HALVE WERK
De FoutenFabriek Frank Deuring
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Welkom in groep 6/7!.
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas

DAGOPENING De dag wordt op verschillende manieren begonnen: even een kort praatje, daarna hebben we verschillende opdrachten of werkvormen: een spel, creatieve opdracht, het ik museum, creatief denken opdrachten, diverse coöperatieve spellen…enz. Kinderen kunnen ook zelf met een initiatief komen.. Ook is er ruimte voor vrije inloop om elkaar informeel te ontmoeten, tijd voor een spelletje of lezen uit de plusklasleesbladen.

VOOR DE PAUZE Na de opening gaan we in 2 groepen uiteen en gaan we aan de gang met filosoferen Of met hersenwerk voor groep 6 of mindset met groep 7. En dit wisselen we de week erna weer om.

Hersenwerk/mindset Met hersenwerk gaan we met de kinderen aan het werk over de werking van het brein, hoe leer je, hoe onthoud je het beste, enz. En mindset is vooral Daarbij spelen we vnl. in op de mindset: doorzetten, leren leren, uit je comfortzone stappen, samenwerken, inzet, bewustwording van je best ergens voor doen.

Mindset Mindset meer bepalend voor succes dan talent De afgelopen 20 jaar deed Carol Dweck onderzoek naar mindset. Zij toonde aan dat de manier waarop iemand naar zijn eigen vaardigheden en talenten kijkt (mindset), in hoge mate bepaalt hoe je je zal ontwikkelen. Dit geldt niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen. Iedereen heeft een overtuiging (mindset) over zijn kwaliteiten, intelligentie en ontwikkeling. Die overtuiging kan je ontwikkeling enorm stimuleren of juist belemmeren.

Filosofie

NA DE PAUZE Project Na de pauze werken we aan een gezamenlijk project dat elke periode wordt afgerond met een presentatie/tentoonstelling voor ouders en belangstellenden. Tijdens dit project gaan leerlingen leren onderzoeksvragen te stellen bij het thema waar we over werken. De informatie daarover moeten ze zelf opzoeken en verwerken in een of andere presentatievorm. Daarnaast proberen we zo mogelijk een excursie of gastspreker te vinden passend bij het project.

start van het project Na de introductie van het nieuwe project maken we o.a. gebruik van: -een planning -een woordweb -een mindmap -brainstormen -onderzoeksvragen

brainstormen

onderzoeksvragen

excursie

gastspreker

Media * Onze plusklas heeft een eigen site: Hierop staat alle (actuele) informatie over de plusklas zelf. Elk project wordt uitgewerkt op een aparte projectsite. De link staat altijd op de homepagina van de hoofdsite. * De leerlingen krijgen gedurende hun plusklasperiode een eigen account op Office 365, een digitale werkomgeving, online dus overal te gebruiken. * Twitter: op de homepagina mee te lezen * Mail:

aanvullingen wij werken in 3 periodes: - sept.-dec. leerlingen uit gr 7/8: met eindpresentatie -jan.- febr. leerlingen uit gr 6/7 ( gr 8 lln gaan dan naar het Vechtdalcollege voor plusklasactiviteiten): klein individueel project -maart - juni: leerlingen uit gr 6/7: met eindpresentatie we werken met portfolio’s evaluatieformulieren kinderen/leerkrachten leerlingdoelen en eisen worden vooraf besproken met de kinderen leerlingen werken aan persoonlijk doel eindevaluaties oudergesprekken tweemaal in het jaar/op afspraak informatie avond techniek Programmeren themalessen