Experten in de derde graad Proefproject 2016-2017 2017-2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
Advertisements

Zorgwerking in onze school
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
De historie & de toekomst
De Van Damschool in ontwikkeling
1 Jongeren met leerstoornissen in de secundaire school Tom Walgraeve VCLB-Projecten L&S BaO/SO.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Structuur secundair onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
School- en pedagogische psychologie
Portfolio
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Handelingsgericht Werken
PLUSKLAS.
moderniseren van het curriculum.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
competentieontwikkeling
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Kunstonderwijs op maat
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Diversiteit & Discriminatie
Verschillen tussen scholen en klassen
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
Lancering Traject
Op het goede spoor? op weg naar het 4-sporen-beleid
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
M-decreet Een korte toelichting.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
VTI Sint-Lucas Menen1 SCHOOL voor WETENSCHAP en TECHNIEK.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Het zorgcontinuüm.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Doubleren.
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Doubleren.
Workshop – ambities delen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Experten in de derde graad Proefproject

VISIE BS DE KLIM-OP Belangrijke pijlers binnen onze schoolvisie zijn: zorgzaam elke kind uniek

M-Decreet september 2015 Wat is het M-decreet? De M staat voor maatregelen. Dit zijn maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften! => Wij willen klaar zijn voor wat er komt !

M-Decreet september 2015 De leerkracht doet ertoe Leerkrachten bieden kwaliteitsvol onderwijs aan => positieve ontwikkeling van leerlingen Leerkrachten zetten in op  aangepast leermateriaal  betekenisvolle taken Dit alles heeft een positief effect op zowel de leerprestaties als het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen

M-Decreet september 2015 Onderwijsbehoeften van de leerling staan centraal "Wat heeft deze leerling, van deze ouders, in deze klas, bij deze leerkracht op deze school de komende periode nodig?" We accepteren dat leerlingen verschillen en zijn bereid om met deze verschillen om te gaan. => een goede preventieve basiszorg. => Aanzet tot onderwijs op maat

M-Decreet september 2015 De vier zorgfases 0. Zorg begint bij algemene preventie – brede basiszorg =>de leerkracht 1. Sommige leerlingen hebben nood aan verhoogde zorg (sticordi maatregelen) => de leerkracht, de zorgleerkracht 2. Uitbreiding van zorg voor enkele leerlingen (zorgplan voor deze leerling) => de leerkracht, het zorgteam, ondersteuning door CLB 3. Individueel aangepast curriculum (school op maat) => de leerkracht, het zorgteam, ondersteuning door CLB

BaO t.o.v. SO BaO => alle kinderen zitten samen => enige referentie is leeftijd  elk kind heeft andere noden, andere talenten  1 leerkracht, 1 lokaal SO  kinderen worden georiënteerd, momenteel vooral op basis van het cognitieve en nog te weinig op basis van hun talenten  verschillende leerkrachten, verschillende lokalen => ASO, TSO, KSO, BSO

Modernisering SO De krachtlijnen werden goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Dit begint bij een pakket maatregelen om de overgang van BaO naar SO vlotter te laten verlopen:

Modernisering SO 1.Versterken overgang basis- naar secundair onderwijs 2.Inzetten van bijz lm voor techniek en wetenschap, MV en Frans in het BaO 3.De bruuske overgang van 1 leerkracht naar meerdere LKN in het SO verkleinen 4.Afstemmen van de vakkenstructuur SO op die van het BaO

Welke noden zijn er in het BaO om te kunnen voldoen aan het M-decreet en de modernisering van het SO? Nood aan deskundigheid Gedifferentieerd onderwijs Brede basiszorg ( zeer hoge differentiatie ) Klasorganisatie die dit toelaat Concentratie op 1 vak Kennis van het leerplan, zinvolle kwaliteitsbewaking Structureel overleg tussen de experten

Welke noden zijn er in het BaO om te kunnen voldoen aan het M-decreet en de modernisering van het SO? Verschillende leerstofniveaus per les Gevarieerde didactische werkvormen waar de kinderen van elkaar gaan leren Werken vanuit de leerplandoelen i.p.v. uit de methoden die weleens de aanzet tot vele problemen kunnen geven => meer dan nodig, verschillende strategieën = aan alle netten voldoen Lk wordt echt specialist, een aanspreekpunt, een kwaliteitsbewaker, volgt navorming specifiek volgens de opdracht

Op welke manier gaan wij hiermee aan de slag ? Expertise in Zilverberk => overleg gehad Proefproject experten in de 3 de graad Evaluatie na 2 jaar door kinderen, experten en ouders 3 groepen : 2 klassen 5 de j en 1 klas 6 de lj Klastitularis per groep : aanspreekpunt kinderen en ouders Werken met experten i.p.v. 1 klasjuf die alle vakken op zich neemt

Concreet Groep 5LA = klastitularis juf Nelly S Groep 5LB = klastitularis juf Erika Groep 6L = klastitularis juf Manuella De groepen starten en eindigen de week bij hun klastitularis De kinderen wisselen van lokaal na 2 lestijden De klassen worden volledig ingericht volgens de vakken

Concreet Juf Manuella wordt expert wiskunde Juf Erika wordt expert M&M en W&T (WO) Juf Nelly S wordt expert Nederlands en Frans Het leergebied MV wordt verdeeld onder juf Erika en juf Manuella Waar zijn de klassen van de derde graad te vinden - de huidige klassen van 5L en 6L - het 3 de lokaal in de gang boven.

VRAGEN? BEDENKINGEN?