Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Welkom bij Best Buddies Nederland
aanbevolen administratieve opzet voor Rotary Clubs
De nieuwe werkelijkheid
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
C3 en het Jaar van de Chemie! Over C3, het Jaar van de Chemie … & social media!
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
L Seizoen Met onderstaande informatie willen wij je vast een idee geven wat je volgend jaar van ons kunt verwachten. Start nieuw seizoen In.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Arbeidsvreugde voor iedereen
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Ketenaanpak Laaggeletterdheid LeerWerkdag 2014
MTB ver. Havelte eo Doelstellingen MTB ver. Havelte eo. Hoofddoelstelling: Het mountainbiken voor iedereen in Zuidwest Drenthe aantrekkelijk.
Jaarplan 2015 CONCEPT– 27/10/14 Commissie GAIN. Realisatie jaarplan 2014 In 2014 is de jaarlijkse GAIN benchmark georganiseerd. In 2014 waren er 30 deel-
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Drie sociaal ondernemers die geloven in samenwerken
Opdrachten en eindopdracht
Verslag van de brainstorm NIOBB 6 februari Sterke punten Bowls is een leuke, laagdrempelige en sociale sport Inzet en betrokkenheid vrijwilligers.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Landelijke raad 14 december 2013 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
INNER WHEEL INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE. Een internationale serviceclub die staat voor:  Eén van de grootst opererende serviceorganisaties  Wereldwijd.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Landelijke raad 12 december 2015 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Toezicht houden op SamenOud NVTZ Noord Nederland, 03 juni 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE
Startbijeenkomst Monitor BoekStart in de kinderopvang meting 2017
Cursus vrijwilligers werven
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Scouting Academy, de mensen.
Landelijke raad 10 december 2016
Een vergadering organiseren
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Vergadering Personeelsdienst
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
Toekomstvisie Scouting Nederland
Algemene ledenvergadering
De collecte is voor Red een Kind.
Sterke FNV: Zichtbaar betrokken wervend hoe doe jij dat?
Werken met plezier en goed presteren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Ontwikkeling, wij als EBS
Wij komen centraal te staan !
Zet je club op de kaart!.
Een lerende en adaptieve organisatie
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau

Programma Introductie Handbalkids Drie rondjes subgroepen – Succesfactoren Handbalkids – Hoe succesfactoren succesvol maken – Waar staat jouw club Aanpak slagkracht verhogen – Individueel – Club – Bond Afsluiting

Introductie Coöperatie NKS Han de Regt Uitdaging: meerjarenbeleid in actie in 400 clubs

Introductie Handbalkids Grootste project van NHV 50 clubs Vijf regiocoördinatoren Per regio samenwerken Uitgroeien naar 150 clubs Road to success: -Kick off -Wervingscommissie -Actieplannen -Aanhaken op de community -In actie -Leren van elkaar -Succesvolle ledenwerving -Groei van clubs -Groei van de handbalsport -Gezonde handbalclubs -Iedereen plezier en internationale successen

Eerste ronde subgroepjes Schrijf tien succesfactoren voor werven jongste jeugd op die je met de club kunt beïnvloeden / bevragen. Bespreken

Tweede ronde subgroepjes Uitdelen succesfactoren op formulier 1.Opgeleide trainers 2.Actieve social media 3.Leuke activiteiten (niet-handbal) 4.Ouders betrekken 5.Samenwerking met onderwijs 6.Samenwerking met andere sportverenigingen 7.Samenwerking met kinderopvang Wat heb je nodig om iedere afzonderlijke succesfactor effectiever te maken? Bespreken

Derde ronde subgroepjes Waar staan jullie per als club per succesfactor in werven Handbalkids 4-8 jarigen? Formulier om cijfers in de vakjes te zetten 1.Opgeleide trainers 2.Actieve social media 3.Leuke activiteiten (niet-handbal) 4.Ouders betrekken 5.Samenwerking onderwijs 6.Samenwerking sportverenigingen 7.Samenwerking kinderopvang Benodigde ondersteuning 3. Middelen: wij hebben niet meer nodig dan een folder en een training en we maken deze succesfactor succesvol. 2. MENSEN: we hebben meer kennis en ervaring in de hoofden van de vrijwilligers nodig om hen succesvol in actie te laten komen. 1. METHODEN: we hebben ondersteuning nodig op het gebied van organiseren om deze succesfactor tot een succes te maken.

Groeiproces Slagkracht. Mate van aanhaken op handbalgroei Mate van zelfstandigheid Niveau 3 middelen Niveau 2 mensen Niveau 1 methoden Innovatie- commissies NHV stuurt een mail Club komt in actie Handbalgroei is in uitvoering StartmetingInterventies Clubs ontwikkelen: Opschuiven naar niveau 3 met innovatiecommissies Leveren: flyers, trainingen. INSTRUCTIE Kennis en ervaring bij mensen nodig Ondersteuning in organiseren nodig Leveren: Kennis, ervaring, verbinden, betrekken. COMMUNITY Alleen nog middelen nodig Bestuurlijk vernieuwings- proces Landelijk Regionaal Lokaal verbinden Leveren: vergroten organisatie- kracht HOR. ORG. Groei naar niveau 3 clubs

Aanpak slagkracht verhogen – Individueel – Club – Bond

Individu Kun je presteren en wat heb je meer nodig? – Persoon koppelen aan een succesfactor – Geef cijfer hoe je er zelf voorstaat – Vertel wat je nodig hebt – Waardeer de andere succesfactoren in de club

Club Focus je ook op de randvoorwaarden van succes – Weet wie welke verantwoordelijkheid in een project heeft – Weet hoe deze persoon over zijn eigen functioneren denkt – Breng in beeld waar je als club als geheel staat, uitgedrukt in de losse succesfactoren

NHV Stimuleer heel gericht clubs én individuen door hen met elkaar in verbinding te brengen. – Breng alle losse waarderingen in kaart tot een landelijk geheel – Bied ondersteuning per succesfactor – Zet mensen per succesfactor cluboverstijgend bij elkaar

Volgen van de groei Elke kwartaal tussenstand bepalen met metingen, checklists, interviews: -# inhoudelijke successen in thema -# clubs met innovatiecommissie -# clubs actief op niveau mensen -# clubs actief op niveau methoden Strategie komend kwartaal vaststellen: -Optimaliseren bijdrage op niveau middelen, mensen, methoden (oa adhv succesverhalen) -Clubs kiezen en die met hun ontwikkeling in de schijnwerpers zetten -Koploperclubs zijn voorbeeldclubs en zij helpen anderen clubs.