Welcome at Maastricht University. Studie en Arbeid voor Mensen Zonder Verblijfsstatus Een Mensenrechtelijk Perspectief Fons Coomans UNESCO Hoogleraar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelfbeschikkingsrecht van vrouwen
Advertisements

Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
De economie van welzijn en geluk Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht (Centrum voor Arbeidsverhoudingen)
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Albert de Boer IJsselgroep
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Kamerleden en mensenrechten
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Consensus & kritiek § 4.2.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Training Rolmodellen.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Weesziekten en weesgeneesmiddelen
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
What the #hack?! privacy Job Vos – jurist, FG en privacy-expert Kennisnet MBO Raad 22 april 2015.
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
samen sterk voor gezondheid GENEESKUNDE VOOR DE DERDE WERELD
Studiedag Programma Aandacht voor Iedereen
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
WE CARE FOR THOSE WHOM THE WORLD IS FORGETTING Dokters van de Wereld Nederland: Toegang tot de gezondheidszorg voor ongedocumenteerde migranten GGZ uitwisselingsbijeenkomst.
 Reflecties vanuit Europees perspectief Studienamiddag « naar een versterkt recht op wonen » - 11 maart Bijdrage FEANTSA.
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Afstudeeropdracht Verhogen Marktaandeel Microsoft Door middel van de Wallet Allocation Rule Analyse.
Fiscaal juridische aandachtspunten scheiden wonen en zorg Activiteiten en structuren Marc van Dijl Hans Linders
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
Guides for gutter Text colours R 27 G 66 B 152 R 0 G 0 B 0 R 127 G 127 B 127 Background.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Erasmus Universiteit Rotterdam Het bereik van de compliance functie Inleiding Kernvraag Relevantie Context/ ‘setting the scene’ Voorgestelde aanpak en.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
23 juni 2017.
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
World Understanding and Peace day
Overzicht Privacy: ratione personae (Privacy = recht van individu)
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Mr Jolanda J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Juridische Argumenten Concurrentievervalsing:
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Oplossingsgerichte arbeidsbegeleiding bij het OCMW
Regels voor vastleggen van ELVs
Privacy en Big Data Bart van der Sloot.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Sociale grondrechten en hun betekenis voor de Wmo 2015
Kwaliteitszorg Les 2.
Sneller een beter personeelsrooster voor de gynaecologieafdeling van het JBZ Maartje van de Vrugt PhD.
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
HET SURINAAMS PERSPECTIEF
Privacy als grondrecht
Dynamic Architecture What about you?
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Welcome at Maastricht University

Studie en Arbeid voor Mensen Zonder Verblijfsstatus Een Mensenrechtelijk Perspectief Fons Coomans UNESCO Hoogleraar Mensenrechten

Department Beginselen van mensenrechten Mensenrechten inherent aan de menselijke persoon en onvervreemdbaar. Universaliteit van mensenrechten. Insluiting van mensen / non-discriminatie. Bescherming van de menselijke waardigheid. Bescherming van kwetsbare groepen. Ondeelbaarheid en onderlinge afhankelijkheid van rechten.

Department Nederlandse wetgeving en beleid Vreemdelingenbeleid: het voorkomen van aanzuigende werking en tegengaan van langdurig “illegaal” verblijf door uitsluiting van aanspraken op voorzieningen. Het ontzeggen van mensenrechten als instrument van vreemdelingenbeleid (Vreemdelingenwet, Koppelingswet). Er is een vacuum ontstaan in het genot van fundamentele sociale, economische en culturele rechten voor ongedocumenteerden. De wetgever heeft dit gewild. De rechter corrigeert soms.

Department Gevolgen Negatieve effecten op de gezondheid, eigenwaarde en ontplooiing als gevolg van het leven in een situatie van armoede, kwetsbaarheid, uitsluiting, uitzichtloosheid, leegheid van het bestaan.

Department Mensenrechtelijk kader Universalitieit: “Mensenrechten gelden voor iedereen, altijd en overal; daarover kan niet gemarchandeerd worden.” Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (1948): erkenning van de waarde en waardigheid van de mens. Insluiting i.p.v. uitsluiting: Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, zonder onderscheid (artikel 2). Non-discriminatie: sociale, economische en culturele rechten gelden voor een ieder, waaronder vreemdelingen, ongeacht hun juridische status of papieren. (UNCESCR, GC 20 [2009])

Department Maar… Rechten zijn niet absoluut. De uitoefening van rechten kan gereguleerd worden: onderscheid op basis van nationaliteit kan gerechtvaardigd zijn indien dat objectief en proportioneel is en een legitiem doel dient. Staten hebben een ruime beleidsvrijheid als het gaat om het reguleren van toegang tot (dure) voorzieningen waar mensen zonder verblijfstitel niet financieel aan bijdragen.

Department Recht op (beroeps)onderwijs Niemand mag het recht op onderwijs worden ontzegd (Art. 2, Eerste Protocol EVRM). Het onderwijs dient gericht te zijn op de volle ontwikkeling van de menselijke persoonlijkheid (Art. 26(2) UVRM) (“project of life”). Het onderwijs dient een ieder in staat te stellen een nuttige rol te vervullen in een vrije samenleving (Art. 13(1) IVESCR). Recht op onderwijs als sleutelrecht of “empowerment right”.

Department Recht op werk De Staten die partij zijn bij het IVESCR erkennen het recht op arbeid, hetgeen insluit het recht van een ieder op de mogelijkheid in zijn onderhoud te voorzien door middel van vrijelijk gekozen of aanvaarde werkzaamheden; zij nemen passende maatregelen om dit recht veilig te stellen. (Art. 6(1) “Every individual has the right to be able to work, allowing him/her to live in dignity. The right to work contributes at the same time to the survival of the individual and to that of his/her family, (..) and to his/her development and recognition within the community”. (UNCESCR, GC 18 [2006])

Department Kernverplichtingen (Core obligations) “(...) the Committee is of the view that a minimum core obligation to ensure the satisfaction of, at the very least, minimum essential levels of each of the rights is incumbent upon every State party. Thus, for example, a State party in which any significant number of individuals is deprived of essential foodstuffs, of essential primary health care, of basic shelter and housing, or of the most basic forms of education is, prima facie, failing to discharge its obligations under the Covenant. If the Covenant were to be read in such a way as not to establish such a minimum core obligation, it would be largely deprived of its raison d’être. (...) In order for a State Party to be able to attribute its failure to meet at least its minimum core obligations to a lack of available resources it must demonstrate that every effort has been made to use all resources that are at its disposition in an effort to satisfy, as a matter of priority, those minimum obligations.” (UN Committee on Economic, Social and Cultural Rights, General Comment no. 3, para. 10 [1990]).

Department Door mensenrechten geïnspireerde oplossingen: Erkenning van de keuzevrijheid van elk individu om invulling te geven aan zijn/haar leven. Geen benadering gebaseerd op uitsluiting van vreemdelingen als economische en maatschappelijke last. In plaats daarvan: vreemdelingen als aanwinst. Uitgangspunt: investeren in vreemdelingen als verrijking van individu, economie en samenleving. Baten in plaats van kosten. Toegang tot (onbetaald) werk, studie, stage als mogelijkheden om talenten te verzilveren.