BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Lees- en Taalproblemen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Het maken van een presentatie
Hoe werkt een powerpoint?
Leren = Concentreren I II III.
Denk aan een getal met 2 cijfers ... ?. Denk aan een getal met 2 cijfers ... ?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
(bijna) eindexamen.
Hoe leer je lange teksten
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Wachtwoorden. Waar gebruik je een wachtwoord voor? Hyves Msn Nog meer?
Magister voor ouders.
Hoe leer je geschiedenis?
Het belang van voorlezen
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Woordjes leren.
Waar is de zevende dwerg?
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Centraal Examen Nederlands
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
DELF Junior op het Augustinianum
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Studieloopbaanbegeleiding
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Teksten zoeken en vinden
Luisteren en begrijpen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Train your brain.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Instructie geven en uitvoeren
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Voel je wel in je vel !.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Les 5: Verbale communicatie
Hoe leer je geschiedenis?
M A R T X I W K U N E D S 2 G10 Begrip evenredigheid © André Snijers.
Teksten zoeken en vinden
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN beter leren
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN

BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben

INFORMATIE VAN BUITEN LANGE TERMIJN GEHEUGEN ZINTUIGLIJK GEHEUGEN WERKGEHEUGEN ▼▼▼▼▼▼▼ KORTE TERMIJN GEHEUGEN geleidelijk, vanzelf 30 seconden snelkoppeling weg

HET STUDEREN GAAT VAAK NIET ZO GOED, BIJ: GROTE GETALLEN EN WOORDEN EEN NIEUW JARGON (vaktaal) EEN DOORGAANDE STROOM VAN INFORMATIE TEVEEL EN TE LANG LEZEN EN LEREN

1 GROTE GETALLEN EN WOORDEN

WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ INFORMATIE VAN BUITEN een groot getal ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ 8 cijfers ineens, dat is teveel voor de 7 ingangen We noemen dat VERSTOPPING zó kan het wel ▼ ▼ ▼ ▼ WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼

INFORMATIE VAN BUITEN 11 letters ineens, dat is teveel voor de 7 ingangen VERSTOPPING igno mini ous en zó kan het ook ▼ ▼ ▼ i g n o m i n i o u s een groot lastig woord ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ (schandelijk) ig no mi ni ous zó kan het wel ▼ ▼ ▼ ▼ ▼

VERSTOPPING GROTE GETALLEN ► GROTE WOORDEN disadvantageous ► dis ad van ‘ta geous (nadelig) dis / ad / van / ‘ta / geous Gebruik punten of spaties als je overschrijft, of schuine streepjes in de bestaande tekst. Spreek het woord tien keer hardop uit.

2 EEN NIEUW JARGON (vaktaal) (veel nieuwe vreemde woorden en afkortingen)

INFORMATIE VAN BUITEN WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ Je begint aan een nieuw schooljaar met nieuwe vakken en je wordt gebombardeerd met veel onbekende woorden, begrippen en instructies. Of je komt na lang spijbelen of ziekte weer terug in de klas. Alles lijkt nieuw en je krijgt de tijd niet om de nieuwe termen te koppelen aan iets in je geheugen En daardoor kun je bijna niets onthouden van wat er wordt behandeld. AFSTOTING

INFORMATIE VAN BUITEN LANGE TERMIJN GEHEUGEN WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ KORTE TERMIJN GEHEUGEN geen aanwezige voorkennis geen aanwezige voorkennis AFSTOTING de nieuwe informatie kan dan niet aan een bestaand netwerk worden gekoppeld

VERMINDERING VAN AFSTOTING HET BEGIN VAN EEN NIEUW SCHOOLJAAR Lees van elk nieuw vak het eerste hoofdstuk van het leerboek door en leer alvast zoveel mogelijk de daarin voorkomende nieuwe termen, symbolen en begrippen. TERUG NA AFWEZIGHEID Kijk in de studiewijzer of vraag een medeleerling tot waar de klas gekomen is. Als de klas met een nieuw onderdeel is begonnen, lees dan vooraf de gemiste hoofdstukken door en leer alvast zoveel mogelijk de daarin voorkomende nieuwe termen, symbolen en begrippen.

3 EEN STROOM VAN INFORMATIE

INFORMATIE VAN BUITEN UITDOVING WERKGEHEUGEN ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ Je leest of luistert maar door, of de docent gaat maar door, zonder pauze, Je begrijpt alles wel, dus het lijkt erg makkelijk…… maar de netwerkjes die je maakt, gaan meteen weer stuk en daardoor kun je bijna niets onthouden.

VOORBEELDEN VAN UITDOVING  anekdotes (moppen) na elkaar  voorstellen van personen na elkaar  het lezen van de krant, ook van leerboeken  de leraar legt goed uit, maar……. je kunt het niet navertellen

DUS WAT IS UITDOVING? Als pakketjes nieuwe informatie, zoals woorden, getallen of plaatjes, te snel je brein binnenkomt, dan kun je die kennis niet vastmaken aan iets dat je al weet …… Dan kun je daar bijna niets van onthouden. De tweede zin dooft de eerste zin uit, de derde zin dooft de tweede uit, enzovoorts.

HET VERMINDEREN VAN UITDOVING Bij het lezen: Stel vragen aan jezelf terwijl je leest. Bij het luisteren: Stel vragen aan de ander die je iets vertelt, om zo de woordenstroom te onderbreken. Bij het leren: Gebruik leertechnieken, die gebaseerd zijn op het stellen van vragen.

WAT IS NU HET VERSCHIL TUSSEN AFSTOTING EN UITDOVING ? Bij afstoting kun je de informatie niet begrijpen. Je slaat dicht, je haakt af: verloren tijd. Bij uitdoving kun je de informatie prima volgen. Je begrijpt alles. Dat is bedrieglijk. Want je kunt bijna niets onthouden. Het is geen verloren tijd, want als je nu gaat studeren zul je veel herkennen…. Maar dat studeren…., dat moet je dan wel doen!

4 TEVEEL EN TE LANG

LANGE TERMIJN GEHEUGEN WERKGEHEUGEN veel ongeordende informatie je kunt niet meer goed denken KORTE TERMIJN GEHEUGEN VERSTIKKING weg TEVEEL EN TE LANG INFORMATIE VAN BUITEN

HET VERMINDEREN VAN VERSTIKKING…. Als je teveel en te lang studeert, probeer je te denken met je werkgeheugen. En daar is dit niet op gebouwd. Na 20 of 30 minuten studie minimaal 5 minuten pauzeren

HET STUDEREN GAAT VAAK NIET ZO GOED, DOOR: VERSTOPPING AFSTOTING UITDOVING VERSTIKKING