Kwaliteitsdag 9 januari 2012 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Hans Schirmbeck
Programma uurPlenair programma uurDemonstratie webportal pijler 1 en 2A in subgroepen uurInformatiemarkt & lunch uurWorkshops pijler 2B in subgroepen uurAfsluitende borrel
Praktische info Op badge: zaal demonstratie webportal (11-12 uur) Op badge: te volgen middagworkshops op volgorde In congrestas: in welke zaal is welke workshop + plattegrond In congrestas: USB met document ‘Instrumenten cliëntervaringsgegevens; achtergrondinformatie en goede voorbeelden bijeen gebracht’ Vragen? Inschrijfbalie!
The proof of the pudding is in the eating….
Nodig voor realisatie en doorontwikkeling Regie bij de VGN Ontwikkeltijd Meedenkkracht uit het veld en deskundigen Meewerkkracht uit het veld
Tot slot Dagelijks telefonische helpdesk Extra bijeenkomsten 24 en 30 januari (uitnodiging deze week op site VGN) MediQuest op informatiemarkt FAQ op site VGN Continu actuele informatie op site VGN Evaluatie juni 2012
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Rob Hoogma
Inhoud presentatie Hoe was het? Vastlopen en opnieuw beginnen Uitgangspunten huidige werkwijze Drie pijlers Successen & mijlpalen Vragen?
Het speelveld tot 2011
Van Naar
Opnieuw beginnen, maar wel… Visiedocument Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Breed gedragen door in- en externe partijen sinds februari 2007 8 Domeinen kwaliteit van bestaan (Schalock) 4 Zorgvoorwaardelijke domeinen
De herstart gerealiseerd! 27 Januari 2011: ALV VGN stemt in met vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg volgens plan van aanpak 10 Februari 2011: Stuurgroep stemt in met vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg volgens plan van aanpak Ontwikkelaanpak! Wederzijds respect en vertrouwen!
En dus samen bouwen
Ontwerpeisen vaststellen Uitgangspunten 1. Individuele cliënt (zorg- en ondersteuningsplan) 2. Verantwoorden in het verlengde van verbeteren Specificaties: 1. Doelgroepspecifiek Mogelijkheden bieden voor al ontwikkelde instrumenten! 2. Aansluiten bij informatiebehoefte in- en externe betrokkenen Vergelijkbaarheid 3. Eenvoud Vertrouwen Zo min mogelijk administratieve lasten
Drie pijlers Pijler 1Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Pijler 2Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau (2A) en cliëntervaringsgegevens (2B) Pijler 3Gegevens over de relatie cliënt- professional
Het speelveld tot 2011
Het speelveld vanaf 2011 REGIE: VGN/zorgaanbieders (beroepsorganisaties) Cliëntenorganisaties ZN/zorgverzekeraars (IGZ)
Gezamenlijkheid en wederzijds vertrouwen! De individuele cliënt Aansluiting bij het proces van zorg en ondersteuning Verantwoorden is niet extra Meetjaar in plaats van meetweken Eenvoud: In vergelijking met ZiZo Beperking in vergelijkingsvragen Successen
Mijlpalen Vernieuwde samenwerkingsafspraken Vragenlijst pijler 1 Vragenlijst pijler 2A Start meting pijlers 1 en 2A per 1 januari 2012 Overeenstemming over vormgeving pijler 2B Overeenstemming over ontwikkelrichting pijler 3 Aanpassing Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) met ingang van verslagjaar 2011
Vragen? VGN-stand op informatiemarkt Helpdesk
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Drie pijlers, één huis! Yvonne Heijnen-Kaales
Drie pijlers, één huis! Pijler 1Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Pijler 2Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau (2A) en cliëntervaringsgegevens (2B) Pijler 3Gegevens over de relatie cliënt- professional
Pijler 1: kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau Kwantitatieve gegevens op organisatieniveau Voor alle instellingen gelijk, ongeacht doelgroep of zorgvorm Eenvoudig in te vullen, eenvoudig te interpreteren ‘High trust, high penalty’ Onderdeel van Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) met ingang van verslagjaar 2011 Verbeteren en verantwoorden Tijdpad meting: 1 januari 2012 – 15 februari 2012
Pijler 1: thema’s Zorgafspraken en ondersteuningsplan Belangen (medezeggenschap, klachten, vertrouwensregeling, cliënttevredenheid) Cliëntveiligheid Kwaliteit van medewerkers en organisatie
Pijler 1: voorbeeld medicatiebeleid JaIn ontwikkelingNee Heeft uw organisatie beleid opgesteld op het gebied van medicatie? Wordt dit beleid periodiek geëvalueerd en bijgesteld? Heeft uw organisatie een persoon of commissie aangesteld die verantwoordelijk is voor het medicatiebeleid? Heeft uw organisatie een duidelijke, gestructureerde en werkbare werkwijze voor het doorgeven van wijzigingen in de voorgeschreven medicatie aan alle betrokkenen opgesteld? Worden medicatiefouten, conform beleid, binnen uw organisatie op cliëntniveau geregistreerd? Kunt u aantonen dat in uw organisatie de geregistreerde medicatiefouten periodiek worden geëvalueerd? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau Kunt u aantonen dat er verbeteracties zijn uitgevoerd naar aanleiding van evaluatie van medicatiefouten? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau
Pijler 1: voorbeeld uitkomsten medicatieveiligheid JaIn ontwikkelingNee Heeft uw organisatie aantoonbaar beleid opgesteld op het gebied van medicatie? Wordt dit beleid periodiek geëvalueerd en bijgesteld? Heeft uw organisatie een persoon of commissie aangesteld die verantwoordelijk is voor het medicatiebeleid? Heeft uw organisatie een duidelijke, gestructureerde en werkbare werkwijze voor het doorgeven van wijzigingen in de voorgeschreven medicatie aan alle betrokkenen opgesteld? Worden medicatiefouten, conform beleid, binnen uw organisatie op cliëntniveau geregistreerd? Kunt u aantonen dat in uw organisatie de geregistreerde medicatiefouten periodiek worden geëvalueerd? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau Kunt u aantonen dat er verbeteracties zijn uitgevoerd naar aanleiding van evaluatie van medicatiefouten? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau
Pijler 2A: kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau Kwantitatieve gegevens op cliëntniveau Voor alle cliënten met ZZP-indicatie en voor alle cliënten met extramurale indicatie Behandeling Groep Voor al die cliënten gelijk, ongeacht doelgroep of zorgvorm Onderdeel van Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) met ingang van verslagjaar 2011 Verbeteren en, op geaggregeerd niveau, verantwoorden Meting gekoppeld aan zorg- en ondersteuningsplancyclus
Pijler 2A: thema’s Vast: zorgafspraken en ondersteuningsplan Vast: cliëntveiligheid (medicatie, vrijheidsbeperking, incidenten) Thematisch: lichamelijk welbevinden (2012), psychisch welbevinden, sociaal welbevinden
Pijler 2A: tijdpad Meting: 1 januari 2012 – 31 december 2012 De gegevens van pijler 2A die instellingen verzamelen in de periode 1 januari 2012 – april 2012 worden doorgeleverd voor het Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) Richtlijn: meten % cliënten in eerste kwartaal
Pijler 2B: cliëntervaringsgegevens Kwantitatieve en kwalitatieve gegevens op cliëntniveau Waaier van instrumenten voor verbetering met daaraan gekoppeld 1 ultieme vraag (met maximaal 5 subvragen) voor verbetering, verantwoording en vergelijking Domeinen kwaliteit van bestaan (Schalock)
Pijler 2B: concept criteria instrumenten waaier Zoveel mogelijk raadpleging cliënt zelf Aansluiting bij zorg- en ondersteuningsplancyclus Genereren verbeterinformatie die in te zetten is ten aanzien van individuele cliënt en/of organisatorische eenheid en/of organisatie als geheel Instrument richt zich op ervaringen van cliënten op domeinen kwaliteit van bestaan Instrument is theoretisch onderbouwd Het instrument is betrouwbaar/er wordt gewerkt aan de betrouwbaarheid van het instrument Het instrument is valide/er wordt gewerkt aan de validiteit van het instrument Systematische evaluatie van het instrument
Pijler 2B: tijdpad Eerste kwartaal 2012: vaststelling criteria waaier en waaier instrumenten Tweede kwartaal 2012: start meting instrumenten waaier Medio 2012: ultieme vraag met maximaal 5 subvragen gereed
Pijler 3: gegevens relatie cliënt-professional Kwalitatieve gegevens Verbeterinformatie Waaier van instrumenten Dit vraagt om een specifieke en intensieve onderzoeksmethodiek (participatieve onderzoek) en maakt daardoor ook dat jaarlijks slechts onderdelen van zorginstellingen aan dit type onderzoek kunnen meedoen. Géén onderdeel Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV)
Pijler 3: tijdpad Inventarisatie instrumenten relatie cliënt- professional Ontwikkeling waaier van instrumenten relatie cliënt- professional Gereed: medio 2012 Meting: vanaf tweede helft 2012
Vragen? VGN-stand op informatiemarkt Helpdesk