Kwaliteitsdag 9 januari 2012 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Hans Schirmbeck.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Realisatie kindcentrum
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Landelijke Agenda suïcidepreventie Directie Curatieve Zorg, Mw. Mr. M.O. Samuels.
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Evaluatie Cursus.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Een initiatief van drie kadergroepen 25 juni 2013.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
De sociale wijkteams in Leiden
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Aanbesteding jeugdteams
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Cliëntenraad Sociaal Domein
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Welkom bij DAIly NURSE.
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Uitkomst Quickscan Kampen
Aan de slag met kwaliteit
Prof. dr. J. (Jan) Kremer Raadslid RVS Blijk van vertrouwen.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsdag 9 januari 2012 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Hans Schirmbeck

Programma  uurPlenair programma  uurDemonstratie webportal pijler 1 en 2A in subgroepen  uurInformatiemarkt & lunch  uurWorkshops pijler 2B in subgroepen  uurAfsluitende borrel

Praktische info  Op badge: zaal demonstratie webportal (11-12 uur)  Op badge: te volgen middagworkshops op volgorde  In congrestas: in welke zaal is welke workshop + plattegrond  In congrestas: USB met document ‘Instrumenten cliëntervaringsgegevens; achtergrondinformatie en goede voorbeelden bijeen gebracht’  Vragen? Inschrijfbalie!

The proof of the pudding is in the eating….

Nodig voor realisatie en doorontwikkeling  Regie bij de VGN  Ontwikkeltijd  Meedenkkracht uit het veld en deskundigen  Meewerkkracht uit het veld

Tot slot  Dagelijks telefonische helpdesk  Extra bijeenkomsten 24 en 30 januari (uitnodiging deze week op site VGN)  MediQuest op informatiemarkt  FAQ op site VGN  Continu actuele informatie op site VGN  Evaluatie juni 2012

Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Rob Hoogma

Inhoud presentatie  Hoe was het? Vastlopen en opnieuw beginnen  Uitgangspunten huidige werkwijze  Drie pijlers  Successen & mijlpalen  Vragen?

Het speelveld tot 2011

Van Naar

Opnieuw beginnen, maar wel…  Visiedocument Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg  Breed gedragen door in- en externe partijen sinds februari 2007  8 Domeinen kwaliteit van bestaan (Schalock)  4 Zorgvoorwaardelijke domeinen

De herstart gerealiseerd!  27 Januari 2011: ALV VGN stemt in met vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg volgens plan van aanpak  10 Februari 2011: Stuurgroep stemt in met vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg volgens plan van aanpak  Ontwikkelaanpak!  Wederzijds respect en vertrouwen!

En dus samen bouwen

Ontwerpeisen vaststellen Uitgangspunten 1. Individuele cliënt (zorg- en ondersteuningsplan) 2. Verantwoorden in het verlengde van verbeteren Specificaties: 1. Doelgroepspecifiek  Mogelijkheden bieden voor al ontwikkelde instrumenten! 2. Aansluiten bij informatiebehoefte in- en externe betrokkenen  Vergelijkbaarheid 3. Eenvoud  Vertrouwen  Zo min mogelijk administratieve lasten

Drie pijlers  Pijler 1Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau  Pijler 2Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau (2A) en cliëntervaringsgegevens (2B)  Pijler 3Gegevens over de relatie cliënt- professional

Het speelveld tot 2011

Het speelveld vanaf 2011 REGIE: VGN/zorgaanbieders (beroepsorganisaties) Cliëntenorganisaties ZN/zorgverzekeraars (IGZ)

 Gezamenlijkheid en wederzijds vertrouwen!  De individuele cliënt  Aansluiting bij het proces van zorg en ondersteuning  Verantwoorden is niet extra  Meetjaar in plaats van meetweken  Eenvoud:  In vergelijking met ZiZo  Beperking in vergelijkingsvragen Successen

Mijlpalen  Vernieuwde samenwerkingsafspraken  Vragenlijst pijler 1  Vragenlijst pijler 2A  Start meting pijlers 1 en 2A per 1 januari 2012  Overeenstemming over vormgeving pijler 2B  Overeenstemming over ontwikkelrichting pijler 3  Aanpassing Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) met ingang van verslagjaar 2011

Vragen?  VGN-stand op informatiemarkt  Helpdesk

Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Drie pijlers, één huis! Yvonne Heijnen-Kaales

Drie pijlers, één huis!  Pijler 1Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau  Pijler 2Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau (2A) en cliëntervaringsgegevens (2B)  Pijler 3Gegevens over de relatie cliënt- professional

Pijler 1: kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau  Kwantitatieve gegevens op organisatieniveau  Voor alle instellingen gelijk, ongeacht doelgroep of zorgvorm  Eenvoudig in te vullen, eenvoudig te interpreteren  ‘High trust, high penalty’  Onderdeel van Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) met ingang van verslagjaar 2011  Verbeteren en verantwoorden  Tijdpad meting: 1 januari 2012 – 15 februari 2012

Pijler 1: thema’s  Zorgafspraken en ondersteuningsplan  Belangen (medezeggenschap, klachten, vertrouwensregeling, cliënttevredenheid)  Cliëntveiligheid  Kwaliteit van medewerkers en organisatie

Pijler 1: voorbeeld medicatiebeleid JaIn ontwikkelingNee Heeft uw organisatie beleid opgesteld op het gebied van medicatie? Wordt dit beleid periodiek geëvalueerd en bijgesteld? Heeft uw organisatie een persoon of commissie aangesteld die verantwoordelijk is voor het medicatiebeleid? Heeft uw organisatie een duidelijke, gestructureerde en werkbare werkwijze voor het doorgeven van wijzigingen in de voorgeschreven medicatie aan alle betrokkenen opgesteld? Worden medicatiefouten, conform beleid, binnen uw organisatie op cliëntniveau geregistreerd? Kunt u aantonen dat in uw organisatie de geregistreerde medicatiefouten periodiek worden geëvalueerd? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau Kunt u aantonen dat er verbeteracties zijn uitgevoerd naar aanleiding van evaluatie van medicatiefouten? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau

Pijler 1: voorbeeld uitkomsten medicatieveiligheid JaIn ontwikkelingNee Heeft uw organisatie aantoonbaar beleid opgesteld op het gebied van medicatie? Wordt dit beleid periodiek geëvalueerd en bijgesteld? Heeft uw organisatie een persoon of commissie aangesteld die verantwoordelijk is voor het medicatiebeleid? Heeft uw organisatie een duidelijke, gestructureerde en werkbare werkwijze voor het doorgeven van wijzigingen in de voorgeschreven medicatie aan alle betrokkenen opgesteld? Worden medicatiefouten, conform beleid, binnen uw organisatie op cliëntniveau geregistreerd? Kunt u aantonen dat in uw organisatie de geregistreerde medicatiefouten periodiek worden geëvalueerd? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau Kunt u aantonen dat er verbeteracties zijn uitgevoerd naar aanleiding van evaluatie van medicatiefouten? 0 op organisatieniveau 0 op cliëntniveau

Pijler 2A: kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau  Kwantitatieve gegevens op cliëntniveau  Voor alle cliënten met ZZP-indicatie en voor alle cliënten met extramurale indicatie Behandeling Groep  Voor al die cliënten gelijk, ongeacht doelgroep of zorgvorm  Onderdeel van Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) met ingang van verslagjaar 2011  Verbeteren en, op geaggregeerd niveau, verantwoorden  Meting gekoppeld aan zorg- en ondersteuningsplancyclus

Pijler 2A: thema’s  Vast: zorgafspraken en ondersteuningsplan  Vast: cliëntveiligheid (medicatie, vrijheidsbeperking, incidenten)  Thematisch:  lichamelijk welbevinden (2012),  psychisch welbevinden,  sociaal welbevinden

Pijler 2A: tijdpad  Meting: 1 januari 2012 – 31 december 2012  De gegevens van pijler 2A die instellingen verzamelen in de periode 1 januari 2012 – april 2012 worden doorgeleverd voor het Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV)  Richtlijn: meten % cliënten in eerste kwartaal

Pijler 2B: cliëntervaringsgegevens  Kwantitatieve en kwalitatieve gegevens op cliëntniveau  Waaier van instrumenten voor verbetering met daaraan gekoppeld 1 ultieme vraag (met maximaal 5 subvragen) voor verbetering, verantwoording en vergelijking  Domeinen kwaliteit van bestaan (Schalock)

Pijler 2B: concept criteria instrumenten waaier  Zoveel mogelijk raadpleging cliënt zelf  Aansluiting bij zorg- en ondersteuningsplancyclus  Genereren verbeterinformatie die in te zetten is ten aanzien van individuele cliënt en/of organisatorische eenheid en/of organisatie als geheel  Instrument richt zich op ervaringen van cliënten op domeinen kwaliteit van bestaan  Instrument is theoretisch onderbouwd  Het instrument is betrouwbaar/er wordt gewerkt aan de betrouwbaarheid van het instrument  Het instrument is valide/er wordt gewerkt aan de validiteit van het instrument  Systematische evaluatie van het instrument

Pijler 2B: tijdpad  Eerste kwartaal 2012: vaststelling criteria waaier en waaier instrumenten  Tweede kwartaal 2012: start meting instrumenten waaier  Medio 2012: ultieme vraag met maximaal 5 subvragen gereed

Pijler 3: gegevens relatie cliënt-professional  Kwalitatieve gegevens  Verbeterinformatie  Waaier van instrumenten  Dit vraagt om een specifieke en intensieve onderzoeksmethodiek (participatieve onderzoek) en maakt daardoor ook dat jaarlijks slechts onderdelen van zorginstellingen aan dit type onderzoek kunnen meedoen.  Géén onderdeel Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV)

Pijler 3: tijdpad  Inventarisatie instrumenten relatie cliënt- professional  Ontwikkeling waaier van instrumenten relatie cliënt- professional  Gereed: medio 2012  Meting: vanaf tweede helft 2012

Vragen?  VGN-stand op informatiemarkt  Helpdesk