MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effecten van mogelijke zoetwater strategieën deskundigensessies gebruiksfuncties februari 2012.
Advertisements

Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
- Achtergrondinfo casus - Aan de slag!
Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
Hoofdstuk 2: De overheid om ons heen
Duurzaam omgaan met de openbare ruimte…… doe je samen!
‘Mentoring, koersen op kwaliteit’
Blok 2 OV-investeringen 2020
Risico’s en gevaren van techniek
Praktijkcase: MKBA herstructurering van bedrijventerrein ‘Groene Poort Oost’ CE Delft, Arno Schroten 28 mei 2009.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Infrastructuur en verkeersveiligheid
INVESTERINGSPROJECTEN
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
KBW voor KRW RAO atelier KBW systematiek Vergelijken varianten met financiële gevolgen Module 1. Financiële analyse Kengetallen Investeringen.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Grondwateronderzoek Schilderskwartier Informatieavond Schilderskwartier 30 juni 2010.
2 e Ontsluiting Stiphout I pagina 2 e ontsluiting Stiphout Aanleiding De Dorpsstraat is momenteel de enige weg waarmee de kern Stiphout ontsloten.
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Opbrengsten van onderwijs
Invloed van de energetische prestatie op de woningwaarde
17 maart Workshop Plattelandsontwikkeling: succesvolle gemeenten Deelworkshop ‘Kleine gemeenten die veel voor elkaar krijgen!’ Gemeente Noord-Beveland,
1 | Afdeling Helmond Gemeenteraadsvergadering 4 november 2014 Bijdrage PvdA inzake besluitvorming over “De Ruit”
Wat gebeurt er onder onze voeten? Transport Water & energie Constructies & opslag Integrale benadering van de ruimte is noodzakelijk om overlappende.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
MKBA-model ter ondersteuning van uitvoeringskeuze
Wat gebeurt er onder onze voeten? Transport Water & energie Constructies & opslag Integrale benadering van de ruimte is noodzakelijk om overlappende.
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
Randweg Nederweert FINANCIELE ONDERBOUWING ALTERNATIEF 2A VARIANT 3.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
BATEN OP UW BOTERHAM Lunchsessie over het meten in geld van de waarde van milieu en natuur.
1 Hoofdstuk 8 Investeringsselectie 8.1 Lange- en korte termijnbeslissingen 8.2 Investeringsselectie 8.3 Beoordelen 8.4 Methoden 8.5 Keuze uit projecten.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Klimaatadaptatie en stedelijk waterbeheer: tegen vervlakking en verstening Hugo Gastkemper directeur Stichting RIONED Dag van de openbare ruimte,
Welkom Provincie Noord-Brabant in samenwerking met de gemeente Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, en het waterschap Aa en Maas. Informatieavond GOL Nota.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Baten ondergrond Drechtsteden Martijn Blom en Mark in ‘t Veld.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Caspar Boendermaker Wissenkerke, 26 september 2013 Afwegingen MFA / Stadspolder.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Hoofdstuk 6 Productie.
De Nota Kapitaalgoederen Assetmanagement Seminar
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Variantenonderzoek locatie 6. Sociaal veilig ontwerp en beheer Landschap en natuur Fietsontsluiting Kosten Variantenonderzoek locatie 6.
BIDON Bodeminformatie delen tussen overheid en netbeheerders [ ] Hergebruik van bodemdata loont! Voornaam Achternaam, 29 mei 2015.
Workshop 7 november 2012 Asbestverwijdering en verduurzaming bedrijfsdaken georganiseerd door de samenwerkingspartners: - VNO-NCW Midden Nederland - Bouwend.
MKBA sanering asbestdaken bedrijventerreinen Overijssel 2018 versus versus 2043.
Participatief traject Veldinstallaties Zonnepanelen Presentatie Beeldvormende Raad, 16 april 2015.
ZWEEFVLIEGEN een zegen voor de BOKSENBERG?? IVN ASTEN-SOMEREN.
Ontwerp structuurvisie Kanaalzone Nederweert Wat kan de meerwaarde zijn van de Randweg voor Nederweert?
MKBA  Kwantitatief onderzoek  Kosten en Baten uitgedrukt in geld  Kwalitatieve zaken, niet in geld uit te drukken.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Asset Management & Twee voorbeelden
Informatiebijeenkomst GOL
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
MKBA Buurtbeheerbedrijven
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Externe effecten Verzonken kosten Berovingsprobleem.
Transcript van de presentatie:

MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort

Wat is een maatschappelijke kosten-batenanalyse? Aanleiding: Discussies over nut en noodzaak van grote infrastructuurprojecten in de jaren ’90 (Betuwelijn, 2e Maasvlakte, HSL) Wens tot verzakelijking en objectivering van beslisinformatie MKBA vergelijkbaar met business case maar met oog voor ‘alle’ effecten, niet alleen voor de financiële effecten Effecten bepaald conform economische welvaartstheorie, en worden zoveel mogelijk in geld uitgedrukt MKBA is voorgeschreven voor infrastructuurprojecten van Rijksoverheid, maar wordt ook veelvuldig toegepast door provincies en grote gemeenten

MKBA randweg Nederweert Uitgevoerd najaar 2015 tegen inzichten destijds: planMER 2014 Een MKBA van het integrale project: –1. Randweg: alternatief 2a, variant 3 –2. Masterplan Nederweert – Budschop ◦Afwaardering van de provinciale weg N266, inclusief afsluiting tussen Staat en N275; ◦Aaneengesloten parkgebied langs de Zuid-Willemsvaart inclusief een nieuw te realiseren langzaam verkeersbrug –3. Versneld aanpassen van de aansluiting A2/N275 –4. Realisatie twee ongelijkvloerse fietskruisingen op de N275

MKBA randweg Nederweert Investeringen: –Randweg: 20,0 mln –Masterplan: 4,5 mln –Bedragen zijn excl. BTW, in MKBA inclusief BTW gerekend. –Correctie voor investering in aansluiting A2/N275 Kosten voor beheer en onderhoud: –Op basis van reguliere kengetallen De kosten

MKBA randweg Nederweert Gebruiks- en belevingswaarde parkgebied  Benaderd obv effect ‘groen’ op woningwaarde  +5,5% direct aangrenzende woningen  +2,75% verderweg gelegen woningen Bereikbaarheid: -Reistijden autoverkeer -Betrouwbaarheid autoverkeer -Variabele ritkosten en accijnzen autoverkeer -Reistijden langzaam verkeer  Plussen en minnen: Deels verbetering, deels verslechtering  Effecten voor al het verkeer!  Per saldo een positief effect  Verkeersmodel lijkt bereikbaarheidseffecten te onderschatten De baten: Directe effecten

MKBA randweg Nederweert Indirecte effecten: -Verschuiving winkelbestedingen Nederweert en Budschop -Kansen: ontwikkeling zichtlocatie Stadspoort -Kansen: woningontwikkeling Budschop  Per saldo relatief beperkt positieve effecten Externe effecten: –Verkeersveiligheid en Externe Veiligheid –Geluidsbelasting en Trillingshinder –Broeikasgassen (CO2) en luchtkwaliteit (PM10, SO2 en NOx) –Natuur, Landschap, Bodem en water  Deels positieve en deels negatieve effecten  Niet alle effecten konden gekwantificeerd worden De baten: Indirecte effecten en externe effecten

Contante waarde effect Directe kosten Investeringskosten Randweg (inclusief twee oversteekvoorzieningen en aansluiting A2/N275)-18,6 Correctie investeringen voor aansluiting A2/N2750,6 Masterplan-3,6 Kosten beheer en onderhoud Randweg-3,1 Masterplan-0,6 Directe baten Gebruiks- en belevingswaarde parkgebied3,0 Bereikbaarheid Reistijden autoverkeer7,2 à 13,8 Variabele ritkosten en accijnzen-1,9 Betrouwbaarheid autoverkeer0,9 Reistijden langzaam verkeer1,7 Indirecte effecten Indirecte effecten (effecten op werkgelegenheid, productie etc.)0,6 Externe effecten Verkeersveiligheid0,3 Geluid0,4 Broeikasgasemissies-0,5 Luchtkwaliteit0,6 Externe veiligheid+ Trillingen+ Natuur & Landschap- Bodem- (Grond)water0

MKBA randweg Nederweert Maatschappelijke baten zijn lager dan de kosten De uitkomsten -Totale kosten:-25,4 mln -Totale baten: +12,2 à 19,4 mln -Saldo kosten en baten: -13,2 à -5,9 mln -Baten-kostenverhouding: 0,5 à 0,8 Let op: In uitkomsten komen kwalitatieve effecten niet tot uiting! De resultaten

Basisprincipes MKBA (I) 1.Vaststellen projecteffecten 2.Projecteffecten in geld uitdrukken (monetariseren) Waarderen effecten in geldtermen volgens welvaartstheorie Voor veel projecteffecten zijn kengetallen. Waar geen waardering mogelijk: kwalitatief met + en -

Basisprincipes MKBA (II) 3.Overzicht projecteffecten Bepalen contante waarde Effecten later in tijd wegen minder Discontovoet van 5,5% 4. Bepalen rendement Netto contante waarde (NCW) - Optelsom contant gemaakte effecten - Als NCW > 0 : maatschappelijk rendabel project Baten-kostenverhouding - Contante waarde baten gedeeld door die van kosten - Als B/K > 1 maatschappelijk rendabel project

Drie typen effecten 1.Directe effecten: Effecten voor de eigenaar / exploitant en gebruikers van het project ‒ Bijvoorbeeld: de kosten van aanleg en beheer en onderhoud van de benodigde infrastructuur, alsmede de effecten van de infrastructuur op reistijden en reiskosten voor het wegverkeer 2.Indirecte effecten: Effecten die optreden op andere markten als gevolg van het doorgeven van de directe effecten ‒ Bijvoorbeeld: de arbeidsmarkt; forenzen kunnen als gevolg van een reistijdwinst een beter betaalde baan verder van huis gaan zoeken ‒ Geografische scope van de MKBA essentieel! 3.Externe effecten: Effecten op goederen waar geen markten voor zijn en waarvoor dus ook geen marktprijzen bestaan ‒ Bijvoorbeeld: emissies, geluidsoverlast, verkeersveiligheid, aantasting van de open ruimte, barrièrewerking en doorsnijding van het landschap