Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoe blijf ik gemotiveerd
Leergierig enthousiast nieuwsgierig. een voorproefje van jouw toekomst? leergierig enthousiast nieuwsgierigeen voorproefje van jouw toekomst?
Huiswerktips.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Wat is geluk voor jou?.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Weer zo‘n zware dag vandaag … ?
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Enkele tips die je leven mooier kunnen maken
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Geloven, waarom zou je? Mijn leven zit zo al best vol!
Het werken met portfolio
Mijn antwoord op jouw vragen is dat Ik de schepper ben.
Autonomie in de derde graad
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Het begint bij het jonge kind
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Toekomstgericht onderwijs
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
What is the meaning of? Student centered learning
Talent in Ontwikkeling
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
De Goede Week 2013 op de lagere school.
© UNIEK IN DE KLAS.
WELKOM.
Naar een typologie van scholen
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Kato bruyneels, Lore Driessens
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Wat doe jij?.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Transcript van de presentatie:

Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek

“Een Tienerschool, zeg je?” De Tienerschool is een heel nieuw schoolconcept. De Tienerschool brengt de derde graad lager onderwijs en de eerste graad secundair onderwijs samen onder één dak. De Tienerschool is een school alleen voor 10- tot 14- jarigen. Nooit gezien. Veelbelovend. En helemaal op jouw maat.

“ Een school op mijn maat?” Van je tiende tot je veertiende kom je zo’n beetje in een rollercoaster terecht. Je groeit van kind naar puber. Je leert steeds beter wie je bent en waar jouw talenten liggen. Je bouwt een hechte vriendengroep om je heen. Je ontdekt beetje bij beetje hoe je alles van de wereld kan leren. En meer en meer ga je nu op eigen benen staan. De Tienerschool heeft alles in huis om jou op die spannende tocht te begeleiden.

“Hoe werkt de Tienerschool?” In de Tienerschool slaan leraren uit het basisonderwijs en uit het secundair onderwijs de handen in elkaar. Ze hebben ontdekt dat ze veel van elkaar kunnen leren. Samen bouwen ze een vierjarig parcours voor je uit. De Tienerschool giet de wettelijke leerplannen in een aangepast leerprogramma voor jongeren van tien tot veertien jaar. Na twee jaar krijg je je getuigschrift basisonderwijs. Nog twee jaar later behaal je je getuigschrift van de eerste graad secundair onderwijs. Je bent nu helemaal klaar om de juiste richting voor jezelf te kiezen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs.

“Waarom een Tienerschool?” De overgang van de lagere school naar het secundair onderwijs is een hele uitdaging voor een twaalfjarige en zijn ouders. Eerst moet je een school kiezen, én meteen ook de studierichting die op dat moment het meest geschikt lijkt voor jouw toekomst. Daarna moet je wennen aan de heel nieuwe manier van leren en les krijgen in het secundair onderwijs. De keuze en de aanpassing verlopen niet voor elke leerling even makkelijk.

De Tienerschool laat de leerlijnen en de leermethodes uit lager en secundair onderwijs naadloos in elkaar overlopen. Zo maak jij vlotjes de overgang van de lagere school naar het secundair onderwijs. Een studierichting kiezen hoeft in de Tienerschool nog niet: in onze breed georiënteerde eerste graad secundair kan jij eerst nog volop jouw vaardigheden en passies ontdekken. Wanneer je als veertienjarige afstudeert van de Tienerschool rol je haast vanzelf de juiste studierichting binnen.

“Wat kan je verwachten op de Brusselse Tienerschool?” onderwijs volgens de wettelijke leerplannen en eindtermen van derde graad lager en eerste graad secundair onderwijs een uniek, vernieuwend en eigentijds leerprogramma met leermethodes die het beste uit lager en secundair onderwijs combineren, helemaal op maat van jonge Brusselse tieners. een gloednieuw schoolgebouw met multifunctionele ruimtes, dat de Tienerschool laat bruisen van leven en leren een team competente en enthousiaste leraren, die geloven in hun project en samen met jou erin willen vliegen een vlotte overgang van de lagere naar de secundaire school een leerparcours van vier jaar waarin we je nauw opvolgen en permanent evalueren hoe jouw leertijd op de Tienerschool verloopt het grootst mogelijke leerrendement op basis van jouw vaardigheden en talenten

 een steeds grotere taalvaardigheid in de schooltaal Nederlands, met veel aandacht voor vreemdetalenonderwijs en voor je thuistaal  een goed beeld van je kennen en kunnen wanneer je afstudeert  je eigen zegje in het schoolbeleid, een leerschool voor zelfstandigheid, betrokkenheid en probleemoplossend denken  je ouders als partners in een leerrijk en positief schoolklimaat.  een bruisend stukje Brussel, nauw verweven met buurtorganisaties, andere Brusselse scholen en belangrijke onderwijspartners zoals het Onderwijscentrum Brussel.