1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

ICT op school.
Wat is geloven? Voor de één een vraag, voor de ander een weet… !
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Het ontstaan van de wereld en de mens
Woordvolgorde met woorden van tijd
Denk aan de sociale competentie
Geloven, waarom zou je? Mijn leven zit zo al best vol!
Is bij elke cultuur astrologie hetzelfde? Maya Christelijk Islamitisch.
Dienstbaar maken van kennis en kunde voor het leren van anderen.
GODLOZE WETENSCHAP HET EINDE NABIJ? afscheidscollege van Frans Holtkamp docent Hogeschool Leiden / Pabo Thomas More maandag 26 april 2010.
CanDo Coaching.
De lerarenopleider gepositioneerd
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
English and IPC How to teach content through English.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Sunday, 19 April 2015 zondag 19 april 2015 Click Klik.
Professional Development Schools - Rijnmond
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
In God geloven Wat is geloven? Tot geloof komen Bestaat God? God laat Zich kennen.
Religie het geloof in God of in goden
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Windesheim zet kennis in werking Darwin: vriend of vijand? Interactieve lezing over omgaan met evolutie en schepping bij een grote leerlingdiversiteit.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
Dare to be a Daniel. Ontworteld geloven? Dare to be a Daniel.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Ontwikkeling van professionele identiteit
Woorden 3.3 Woorden 1 en woorden 2.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Psychologie Les 1: Introductie.
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Ontwikkeling van professionele identiteit
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Het 24 spel.
Consumentengedrag Les 1: Introductie
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Geloof in de evolutie Gee van Duin Douaa Hussein Hafsa Agzenay
Evolutie in een superdiverse klas
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
vragen over, van en aan God
Transcript van de presentatie:

1

2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie en hoe werkt het? Toets Discussie in gemengde duo’s/trio’s Essay: Welke visie heb ik op evolutie?

3

4 Interviews: Evolutievisie zoekkaart

5 Toetsvraag Leg uit welke twee misvattingen de schrijver van de tekst kennelijk heeft op biologisch gebied. Herschrijf de tekst zo dat die biologisch juist is.

6 Essay opdracht Schrijf een essay waarin je uiteenzet wat jouw visie op evolutie is en welke gevoelens, ideeën en argumenten die visie bepalen.

7 Richtvragen voor essay (selectie) Wat versta ik onder evolutie? Welke gevoelens spelen een rol ? Welke biologische kennis gebruik ik daarbij? Atheïst/agnost: hoe ga ik om met ‘evo-ongeloof’? Gelovige: hoe is de verhouding geloof- wetenschap? Hoe beïnvloeden opvattingen van anderen mij? Wat zou mij van mijn standpunt afbrengen? Hoe karakteriseer ik mezelf (zoekkaart)?

8 Fragmenten uit essays

9 Missie of misser? […] teaching students about the nature of scientific facts, theories, and evidence is more likely to enhance understanding of evolutionary theory if students are given the opportunity to discuss their values and beliefs in relation to scientific knowledge. (Dagher, BouJaoude 1997)

10