1
2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie en hoe werkt het? Toets Discussie in gemengde duo’s/trio’s Essay: Welke visie heb ik op evolutie?
3
4 Interviews: Evolutievisie zoekkaart
5 Toetsvraag Leg uit welke twee misvattingen de schrijver van de tekst kennelijk heeft op biologisch gebied. Herschrijf de tekst zo dat die biologisch juist is.
6 Essay opdracht Schrijf een essay waarin je uiteenzet wat jouw visie op evolutie is en welke gevoelens, ideeën en argumenten die visie bepalen.
7 Richtvragen voor essay (selectie) Wat versta ik onder evolutie? Welke gevoelens spelen een rol ? Welke biologische kennis gebruik ik daarbij? Atheïst/agnost: hoe ga ik om met ‘evo-ongeloof’? Gelovige: hoe is de verhouding geloof- wetenschap? Hoe beïnvloeden opvattingen van anderen mij? Wat zou mij van mijn standpunt afbrengen? Hoe karakteriseer ik mezelf (zoekkaart)?
8 Fragmenten uit essays
9 Missie of misser? […] teaching students about the nature of scientific facts, theories, and evidence is more likely to enhance understanding of evolutionary theory if students are given the opportunity to discuss their values and beliefs in relation to scientific knowledge. (Dagher, BouJaoude 1997)
10