DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Differentiatie in de klas
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Welkom nieuwe leerlingen!
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Portfolio
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Werken met ontwikkelingsplannen
Oog voor slimme kinderen?!
Informatieavond groep 7b
WELKOM.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Actieonderzoek instructietafel.
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Onze nieuwe rekenmethode
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Informatieavond Da Vinci OKTOBER 2015.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Presentatie EduCheck SOML
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Stichting Lek en IJssel
Snappet.
Koningin Julianaschool,
Circuit en hoeken.
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Door Sabrina Heijnen.
Online Plusonderwijs ontvangst.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Profiel van een plusleerling
Doubleren.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG

AANLEIDING VANUIT HET TEAM ER BESTAAT DE BEHOEFTE AAN INPUT GERICHT OP HET WERKEN MET DE DERDE NIVEAUGROEP BINNEN DE KLAS. DERDE NIVEAUGROEP nieuwe methodes *** Professionele leergemeenschap (plg) analysedocument BL protocol hoogbegaafdheid leerlab academisch onderzoek bloom/denksleutels Handelingsgericht werken (HGW)

ONDERZOEK MOTIVATIE LEERLAB HET DOEL : ZIJN DE KINDEREN, DIE OP SCHOOL MEE DOEN AAN HET LEERLAB GEMOTIVEERDER, DAN IN DE EIGEN GROEP GEBASEERD OP DE VIER ASPECTEN VAN LMT?

RESULTATEN EN CONCLUSIES RESULTATEN KINDEREN: LEERLAB: SCOREN HOGER OP DRIE GEBIEDEN, SOCIALE WENSELIJKHEID LIGT DICHT BIJ ELKAAR KBS de Linderte

RESULTATEN LEERKRACHTEN: KBS de Linderte

ALGEHELE CONCLUSIE IN LEERLAB: -MEER GEMOTIVEERD: INTRINSIEKE MOTIVATIE LEIDT TOT MEER DOORZETTINGSVERMOGEN EN LEERMOTIVATIE -MEER UITGEDAAGD, -VERRIJKENDE OPDRACHTEN, RUIMTE VOOR EIGEN CREATIVITEIT -AANLOPEN GRENZEN -SOCIALE WENSELIJKHEID IS HOOG IN DE GROEP: -WISSELEND HANDELEN VAN DE LEERKRACHTEN: VERRIJKEN, KENNIS, OMGAAN GRENZEN, DOORGAANDE LIJN, FAALANGST REDELIJK HOOG, SOCIALE WENSELIJKHEID BIJNA EVEN HOOG KBS de Linderte

AANLEIDING VANUIT DE RESULTATEN WE ZIEN DAT HET GROOTSTE DEEL VAN DE SCHOOLVERLATERS UITSTROOMT NAAR HAVO OF HOGER. 2016

Centraal Planbureau PISA data: Vergelijk onderwijsprestaties Nederland met andere OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) landen op drie domeinen (wiskunde, natuurwetenschappen, lezen). De onderkant van leerlingen presteert relatief goed, terwijl de bovenkant juist onderpresteert Kinderen van nu zijn de probleemoplossers over 15 jaar Maar: slechts 20% van de meerbegaafde leerlingen wordt voldoende uitgedaagd Bewezen is dat het hoogste leerrendement te behalen is bij de betere leerlingen, en niet bij de verlengde instructiegroep. AANLEIDING VANUIT DE THEORIE

DE NORMAALVERDELING VAN IQ MAAKT VISUEEL DAT MEER/HOOGBEGAAFDE LLN. NET ZOVER VAN DE MIDDENMOOT AFWIJKEN ALS DE ZWAKBEGAAFDE KINDEREN. DUS VOOR DEZE KINDEREN NET ALS AAN DE ONDERKANT EXTRA TIJD VOOR INSTRUCTIE/FEEDBACK.

BEELDVORMING KENMERKEN MEER/HOOGBEGAAFDHEID HOE LEREN DEZE KINDEREN, HOE VERWERKEN ZE

JONGE KINDEREN MET ONTWIKKELINGSVOORSPRONG TAALVAARDIG ENERGIE LEVENSBESCHOUWING INVOELEND VERMOGEN HONGER NAAR KENNIS TAAKGERICHTHEID CREATIVITEIT AANPASSINGSVERMOGEN CIJFERS EN LETTERS STERK GEHEUGEN

SIGNALERING TWEE OPVALLENDE MOMENTEN: - VOOR HET EERST NAAR SCHOOL - OVERGANG NAAR GROEP 3 KINDEREN PASSEN ZICH BINNEN 6 WEKEN AAN, AAN HET “NORMALE” VERWACHTINGSPATROON FILMPJE ‘BEN IK EEN CHEETAH?’ (NOVILO)

ALS SIGNALERING UITBLIJFT VERVELING FRUSTRATIE FAALANGST ONDERPRESTEREN PERFECTIONISME PSYCHOSOMATISCHE KLACHTEN

COMPACTEN, VERRIJKEN, VERSNELLEN WAT IS NODIG EN WAT ONNODIG (65 – 75 % KAN GESCHRAPT WORDEN) IN DE STOF VOORAF TOETSEN OF DOORTOETSEN OPEN OPDRACHTEN GERICHT OP ONDERZOEKENDE HOUDING. DAT VRAAGT VAN DE LEERKRACHT EEN JUISTE VRAAGSTELLING OP NIVEAU VRAAG DOOR OP GEBRUIKTE STRATEGIEËN NIET VRIJBLIJVEND (VERWERKEN IN DAG-/ WEEKTAAK). EISEN STELLEN. FEEDBACK INPLANNEN. DENKSLEUTELS EN TAXONOMIE VAN BLOOM LEREN LEREN

DOELEN KOMENDE TIJD Het IGDI model optimale inzet in elke groep, 3 niveaugroepen met elk hun eigen aanpak en aanbod, in aanvulling op de methodes Het protocol meer- en hoogbegaafdheid werkbaar en up-to-date, voor iedereen helder Leerkrachtvaardigheden specifiek gericht op de derde niveaugroep en voor hoogbegaafde leerlingen Rechter hersenhelft (breinplaatje) een hierop gericht aanbod (ontdekkend/onderzoekend leren, rijke leeromgeving, CL,..) Kind als eigenaar van eigen leerproces vanuit leervoorkeur werken aan de ontwikkeling van specifieke talenten/kwaliteiten

IGDI – HUIDIGE SITUATIE - REKENLES

IGDI - TOEKOMSTPLAATJE VOORAFGAAND AAN HET BLOK DE ***KINDEREN TOETSEN MBV DIGITALE SCHADUWTOETS COMPACTEN/ VERRIJKEN

IGDI - TOEKOMSTPLAATJE

LESSON STUDY In tweetallen aan de slag: -Kies gezamenlijk een rekenles. -Bereid de les voor volgens het IGDI model in drie niveaus. -Gr. 1-2 bereidt een kleine kring voor gericht op de derde niveaugroep. -Zorg voor een uitdagende en verdiepende verwerking (d.m.v. rekentijgers en denksleutels). -Nummer 1 geeft de les, nummer 2 observeert. -Gezamenlijk evalueer je de les en stel je hem bij. -Nummer 2 geeft de (bijgestelde) les, nummer 1 observeert. -Gezamenlijk evalueer je de les en trek je conclusies voor het vervolg. engsten_CfP_2012/Lesson_Study_-_Draaiboek_verkleind.pdf

HOE NU VERDER? BORGEN VAN HET KLASSENMANAGEMENT GERICHT OP DRIE NIVEAUS (IGDI-MODEL, KLEINE KRING) KOMEN TOT EEN SELECTIE VERRIJKINGSMATERIAAL VANUIT VISIE EN BREED DRAAGVLAK VOORSTEL AANGEPAST PROTOCOL MEER- EN HOOGBEGAAFDE KINDEREN