Emine Osmanoglou  Examen spreken is een PPP  Het mondeling examen wordt opgenomen met een voice-recorder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Het doen van onderzoek in klas 4
· · · · · · · · · · · · · · · · · · · · l e r e n · d o o r · d o e n · · · · · · · · · · · · · · · · · · · · De structuur van LINK2 Domein Thema’s Boxen.
Presentatie introductie BGL
Leerling Ik ben … jaar en woon in ….
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Het Debat Opbouw en inhoud.
Leren debatteren Discussie vs debat Eisen Structuur Parlementair debat
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Aan de slag met competenties beoordelen
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
zelfsturend portfolio-onderwijs:
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Stagecoördinatie op De Rank
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Module Communicatie 3de dag
Jij en de wereld om je heen
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Presenteren en communiceren
Betogende spreekbeurt
Portfolio Presentatie
Stages Keuzen en kansen.
 Mw. Stams Zesde semester 17 mei  Maximaal 10 minuten  Bezoek en beoordeling van mensen uit het bedrijfsleven  Doelgroep: investeerders o Wat is.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Onderzoeksvaardigheden 3
Kijken naar Kinderen Week 4
Praktijkervaring en reflectie
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
SET schrijfvaardigheid H5
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Marketing Coen van Wetering
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
HOE MAAK IK EEN POWERPOINTPRESENTATIE? 4 havo. ALGEMEEN Dia’s kort en helder Steekwoorden Lichte achtergrond, donkere letters Correcte spelling Passende.
Uitleg Examen Gesprekken voeren Emine Osmanoglou.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
LOB in het PTA van het VMBO
SET schrijfvaardigheid H5
SPREEKVAARDIGHEID V6.
LOB Presenteer je stagebedrijf
© UNIEK IN DE KLAS.
Duurzame inzetbaarheid
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
De betogende voordracht
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Duurzame inzetbaarheid
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
4 havo Schrijflijn les 5
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Gedragsproblemen en stoornissen
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Een (informatief) Artikel schrijven
Reflectie over leren Naam vak.
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Emine Osmanoglou

 Examen spreken is een PPP

 Het mondeling examen wordt opgenomen met een voice-recorder

 Kies het onderwerp in overleg met je docent  Heeft te maken met: ◦ Opleiding of beroep:  Werk (BBL)  Stage (BOL)  Verwerkt moet worden: ◦ Een dilemma, meningsverschil, probleem of keuze ◦ Voor- en nadelen ◦ Mening van voor- en tegenstanders ◦ Eigen mening plus onderbouwing  Voorbeeld: ◦ Kunststof kozijnen of houten kozijnen? ◦ Verf op waterbasis of op synthetische basis? ◦ Kast van massief hout of plaatmateriaal?

 Inleiding ◦ Inhoudsopgave  Doel  Eerst..dan..vervolgens..daarna..tot slot..  Middenstuk ◦ Uitwerking deelonderwerpen  Slot ◦ Conclusie

Voorstellen Dia 1 Inleiding Dia 2: Deze presentatie gaat over… Eerst vertel ik…Vervolgens…Tot slot… Middenstuk Dia 3: Informatie over het onderwerp Toelichting keuze Argumenten vóór en tégen Dia 4: Dia 5: Dia 6: Dia 7: Slot Dia 8: Slot Dia 9: Zijn er nog vragen? Dia 10: Bedanken voor de aandacht

 Het examen wordt pas beoordeeld als aan onderstaande factoren is voldaan: ◦ Verstaanbaarheid ◦ De presentatie is de uitvoering vd opdracht ◦ Voldoet aan minimale duur:  2F: 5 minuten tot 8 minuten  3F: 7 minuten tot 10 minuten

 Voldoet de presentatie aan de opdracht?  Is het doel duidelijk? ◦ Geef je genoeg informative en ben je overtuigend met je mening en argumenten?  Ben je gericht op het publiek en stem je af op publiek? ◦ Verbaal en non-verbaal gedrag/houding  Is de presentatie een samenhangend verhaal?  Is je woordgebruik correct en treffend?  Is je woordenschat groot genoeg?  Ben je goed verstaanbaar?  Spreek je vloeiend?  Is je taalgerbuik grammaticaal correct?

 Maak een PowerPoint presentatie ◦ Ongeveer 10 dia’s  Geef achtergrondinformatie over het onderwerp  Het onderwerp is in de beroepscontext of maatschappelijk van aard  In de presentatie is een stelling verwerkt die te maken heeft met het onderwerp  De argumentatie is goed uitgewerkt: ◦ Argumenten en tegenargumenten ◦ Voordelen en nadelen ◦ Voorstanders en tegenstanders ◦ Eigen mening plus onderbouwing

 Strengere beoordeling op: ◦ Complexiteit ◦ Informatiedichtheid ◦ Diepgang ◦ Het nemen van initiatief tijdens het gesprek ◦ De bijdrage aan de samenhang van het gesprek ◦ Het bereiken van het doel (informeren, overtuigen) ◦ Afstemming op de gesprekspartner (formeel/informeel/juiste taalvariant) ◦ Juist woordgebruik (trefzekerheid) ◦ Variatie in woordenschat ◦ Vloeiendheid ◦ Verstaanbaarheid ◦ Grammaticale correctheid ◦ Argumentatie: diepgaander ◦ Abstractieniveau ◦ Afstand tot de belevingswereld ◦ Gebruik van LSD

 Inleiding ◦ Deze presentatie gaat over…. ◦ Eerst vertel ik…Vervolgens..Tot slot…  Middenstuk ◦ Ontstaansgeschiedenis bedrijf ◦ Organogram/afdelingen bedrijf ◦ Soort werk/projecten/werkzaamheden van het bedrijf ◦ Jouw werkzaamheden (foto’s, etc.) ◦ Hoe is het contact met collega’s? ◦ Hoe is het contact met je leidinggevende? ◦ Beschrijving van een dilemma/probleem/meningsverschil/keuze  Wat vinden de voorstanders? En waarom? Minimaal 2 argumenten.  Wat vinden de tegenstanders? En waarom? Minimaal 2 argumenten.  Wat vind jij? Waarom? ◦ Wat heb je zoal geleerd bij dit bedrijf? ◦ Wat zijn de pluspunten van het bedrijf en wat zijn de minpunten? Zou je het bedrijf aanbevelen bij klasgenoten en klanten? ◦ Waar is het bedrijf sterk in? ◦ Zijn er groeimogelijkheden? ◦ Hoe is de relatie praktijk en theorie wat betreft lesstof?  Slot ◦ Hoe zie jij jezelf over 20 jaar, privé en zakelijk?

 Inleiding ◦ Deze presentatie gaat over… ◦ Eerst vertel ik over…Vervolgens…Tot slot…  Middenstuk ◦ Ontstaansgeschiedenis bedrijf ◦ Organogram/organisatieschema/afdelingen van bedrijf ◦ Soort werk/projecten/werkzaamheden van het bedrijf ◦ Jouw werkzaamheden (foto’s, etc.) ◦ Hoe was het contact met collega’s en leidinggevende? ◦ Beschrijving van een dilemma/probleem/keuze/meningsverschil  Wat vinden de voorstanders? En waarom? Minimaal 2 argumenten.  Wat vinden de tegenstanders? En waarom? Minimaal 2 argumenten.  Voordelen en nadelen van de keuze die gemaakt moet worden.  Wat vind jij? Waarom? ◦ Wat heb je geleerd van deze stage?  Wat ging goed? Wat ging minder goed? Wat ga je volgende keer anders doen? Zou je bijvoorbeeld daar willen solliciteren? Waarom wel/niet? Zou je dit bedrijf aanbevelen bij klasgenoot?  Hoe was de stagebegeleiding vanuit school en vanuit bedrijf? ◦ Slot  Waar zie jij jezelf over 20 jaar (zakelijk en persoonlijk)?

 Inleiding  Informatie over windenergie  Stelling: ◦ Er moet meer ge”investeerd worden in windenergie  Argument 1: Windenergie raakt nooit op.  Argument 2: Windenergie vervuilt ons milieu niet.  Tegenargument: Maar ze vervuilen wel onze uitzicht (landschapsvervuiling).  Weerlegging tegenargument: Bouw ze dan op zee.  Maar dan hebben de toeristen aan zee er last van en dan gaan ze minder naar het strand en de strandtentjes moeten sluiten en dat is weer slecht voor de economie. Maar wat is belangrijker? Een gezonde leefomgeving of de economie?  Slot

 Presenteer het ontwerp van de eindopdracht  Inleiding  Middenstuk ◦ Programma van eisen + eindproduct + toelichting concessies ◦ Klantgegevens (wie, contactverloop) ◦ Planning + toelichting ◦ Materiaalstaat + motivatie keuzes ◦ Kostenberekening: materialenkosten, arbeidskosten, machinekosten, werkplaatskosten + motivaties keuzes ◦ 3 schetsontwerpen + toelichting ◦ Isometrische schetsen ◦ Definitief ontwerp + toelichting ◦ Tevredenheid klant  Slot ◦ Reflectie (terugkijken en heenkijken)  Wat ging goed?  Wat ga je anders doen in de toekomst?