Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Jeroen Bosch Ziekenhuis – Dokter op dinsdag Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Prof mr Arno Akkermans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
12e PIV Jaarconferentie Een andere toon in de letselschaderegeling
Advertisements

Een gebrek aan patiëntveiligheid
Open normen in wetgeving
Technicus Conferentie 2005 Positie Zweefvliegtechnicus en Klein en groot onderhoud.
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
Risico’s en gevaren van techniek
Preventief Verzuimmanagement
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
NIS-bijeenkomst 13 september 2012
Doorbreek de muur van stilte:
Workshop WIJ Advocaten 13 maart 2012
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
De nieuwe voorschrijvers
Patientveiligheid: juridische aspecten
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Nederlands Instituut van Schaderegelaars
Patiëntveiligheid en medische fouten
auteursrechtprivacyarchiefwet Krant: Krant: – Een krant publiceren is een economische transactie met bijzondere eigenschappen: Nieuwsberichten zijn extreem.
Angelique M. Reitsma, arts
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Over de schotten heen kijken!
Bedrijfsregeling informatieverstrekking 12 e PIV Jaarconferentie Een andere toon in de letselschaderegeling Bedrijfsregeling informatieverstrekking Recht.
Ethiek.
Zeggenschap voor zorgvragers
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Zorgcalamiteiten en het UMCG Jan van der Iest december 2015
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
Moet de vraagstelling aan de deskundigen anders? Moet de vraagstelling aan de deskundigen anders? Mr. W.A (Jim) Faas, verzekeringsarts Deskundigenbijeenkomst.
Gedragscode zwembranche Een impuls voor professionele ontwikkeling van het zwemonderwijs.
Zicht op verzekeringen voor verenigingen en instellingen 21 april 2016, Mart Hanssen.
Subsidieregeling opleidingen publieke gezondheidszorg november 2012.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Toezicht van De Nederlandsche Bank op trustkantoren Een kort overzicht.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Klachten en claims doorkijk naar de afhandeling van klachten en claims 26 november 2013.
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Letselschade Raadsdag
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Samenwerking bij de afwikkeling van letselschade na een medisch incident Just trust! mr Annemiek van Reenen-ten Kate, re.
Impressies uit de interviews
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Patiëntenparticipatie
De Huisartsenkring en Amma
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Transcript van de presentatie:

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Jeroen Bosch Ziekenhuis – Dokter op dinsdag Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Prof mr Arno Akkermans

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Telegraaf,

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Telegraaf,

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Trouw,

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Volkskrant, 12 oktober 2009

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Volkskrant, 2 april 2010

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Openheid over fouten Onderzoek wijst steevast uit dat patiënten eerlijkheid en openheid verlangen en waarderen Belang van openheid wordt steeds meer geaccentueerd in gedragsregels, beleidsstandpunten, richtlijnen en opleiding De praktijk leert echter dat artsen en andere zorgverleners lang niet altijd voldoende openheid betrachten

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Openheid over fouten Oorzaken: moeite om fout te erkennen, ongemak over hoe dat te doen, angst voor reputatieschade en/of juridische gevolgen Openheid stond lange tijd haaks op cultuur onder zorgverleners, in het bijzonder artsen Dit is aan het veranderen, maar cultuuromslag nog niet voltooid

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis De GOMA (juni 2010)

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis GOMA: opzet en inhoud (1) Twee invalshoeken: openheid medische incidenten en betere afwikkeling schadeclaims Eerste deel GOMA breder dan schadeclaims: adequate reactie op incidenten (= onbedoelde gebeurtenis met merkbare gevolgen) Zorgaanbieder: is en blijft verantwoordelijk voor het hele traject (van incident tot claimafhandeling)

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis GOMA: opzet en inhoud (2) Deel A: adequaat omgaan met incidenten (aanbevelingen 1-9), waaronder: * goed dossier bijhouden * openheid over en snelle reactie op incidenten * fouten toegeven, verontschuldigingen * behulpzaam zijn bij vergaren bewijsmateriaal * leren van incidenten, aanpassen beleid * goede informatie over rechten

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis GOMA: opzet en inhoud (3) Deel B: adequate afhandeling verzoeken om schadevergoeding (aanbevelingen 10-19), waaronder: -goede informatie aan patiënt door belangenbehartiger of zorgaanbieder -goed onderbouwde aansprakelijkstelling -binnen 2 weken na ontvangst maakt verzekeraar zich bekend -onderling voortvarend benodigde gegevens uitwisselen, gestandaardiseerd machtigingsformulier -in beginsel binnen 3 maanden onderbouwd standpunt -aanbevelingen mbt inschakelen medisch deskundige

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Waarom openheid? Morele verplichting (fatsoensnorm in vertrouwensrelatie met patiënt) Juridische verplichting (professionele standaard: plicht tot informatie van de patiënt) Verbetering kwaliteit zorgverlening (openheid als onmisbaar onderdeel van onderzoek en preventie) Bevordering van herstel en welzijn van de patiënt Minder klachten en claims, soepeler verloop afwikkeling

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Openheid en excuses mogen van de wetgever Artikel 7:953 Burgerlijk Wetboek: Indien een verzekering tegen aansprakelijkheid bepaalde erkenningen door de verzekerde verbiedt, heeft overtreding van dat verbod geen gevolg voor zover de erkenning juist is Een verbod tot erkenning van feiten heeft nimmer gevolg

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Openheid en excuses mogen van de verzekeraar Reactie MediRisk op rapport ‘onbedoelde schade’: “De vraag rijst nogal eens wat je wel en niet mag zeggen van de schadeverzekeraar. MediRisk is hierover helder: open communiceren over onbedoelde uitkomsten mag en móet zelfs.”

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Een fout is een fout Gedragscode medische aansprakelijkheid: Het is af te raden om, in situaties waarin van een fout gesproken kan worden, het woord ‘fout’ te vermijden of te maskeren. Dat kan leiden tot krampachtige gesprekssituaties, waar patiënten snel doorheen kunnen prikken; patiënten hebben doorgaans ‘very well tuned bullshit sensors’ (Feinmann, 2009)

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Een fout is nog geen aansprakelijkheid Gedragscode medische aansprakelijkheid: De erkenning van een fout door de zorgaanbieder staat niet gelijk aan civielrechtelijke aansprakelijkheid. Bovendien leidt niet iedere fout tot schade. Of de zorgaanbieder aansprakelijk is voor schade, vergt een nader onderzoek aan de hand van de geldende juridische regels. Deze beoordeling wordt namens de zorgaanbieder door zijn aansprakelijkheidsverzekeraar uitgevoerd. De zorgaanbieder doet er goed aan de patiënt te wijzen op dit onderscheid [..] Hulpverleners mogen fouten toegeven, maar behoren zich niet uit te laten over eventuele aansprakelijkheid.

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Excuses ≠ ‘ Sorrycultuur ’ Positief zijn excuses in aanvulling op het ‘normaal’ nemen van zijn verantwoordelijkheid Negatief zijn excuses in plaats van het nemen van zijn verantwoordelijkheid (= ‘sorrycultuur’)

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Onderzoek VU / Vumc / UvA / AMC naar optimale scenario’s voor opvang en schadeafwikkeling bij onbedoelde gevolgen medisch handelen Verzoek vanuit Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en Slachtofferhulp Nederland (SHN), gefinancierd door Fonds Slachtofferhulp Nauwe afstemming met Vereniging van Klachtenfunctionarissen in Instellingen voor Gezondheidszorg (VKIG) Onderzoeksgroep: Prof. mr. Arno Akkermans, prof. mr. Johan Legemaate, mr. dr. Lodewijk Smeehuijzen, mr. dr. Kiliaan van Wees, mr. drs. Liesbeth Hulst, drs. Susanne van Buschbach Hoe concreet vorm te geven aan alle goede bedoelingen?

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Onderzoeksvragen o.a.: Welke concrete opvangmaatregelen ter verbetering zijn denkbaar (bijv. beschikbaarheid van vertrouwenspersoon/klachtenfunctionaris, of van onafhankelijke medische en juridische deskundigheid)? In hoeverre kan dit door de zorgaanbieder zelf worden verzorgd en waar is externe opvang gewenst? Hoe zou deze opvang concreet georganiseerd en gefinancierd moeten worden? Welke partijen zijn in dit verband (financieel) belanghebbend of hebben een morele of juridische zorgplicht (zorgaanbieder, zijn aansprakelijkheidsverzekeraar, ziektekostenverzekeraar patiënt, zorgsector, overheid) ?

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Het perspectief van de patiënt

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Interviews ‘velddeskundigen’ (klachtenfunctionarissen, psychologen, letselschadeadvocaten, etc.) Interviews patiënten 15 -> duidelijke complicatie 15 -> onduidelijkheid over fout en/of schade 15 -> fout en schade zijn duidelijk Het perspectief van de patiënt

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Voorlopige gedachtevorming Complicerende factoren: geschonden vertrouwen in arts/ziekenhuis/beroepsgroep onzekerheid over toedracht (fout vs. complicatie) informatie-afhankelijkheid van arts/ziekenhuis die (vermeende) fout heeft begaan Belangrijke vraag: moet bij de opvang van slachtoffers van een medische fout op enig moment een buiten de zorgverlenende instantie staande derde worden betrokken, en als dat inderdaad zo is, hoe moet dan de betrokkenheid van die derde in de praktijk gerealiseerd worden?

Openheid bij incidenten in het ziekenhuis Conclusie: Een betere opvang van patiënten bij incidenten, meer openheid over fouten, en een soepeler traject voor schadevergoeding, zijn in het belang van pati ë nten, zorgverleners é n zorgaanbieders (Maar Rome is niet in een dag gebouwd)