Workshop Baukelien van Minnen
LinkedIn LinkedIn – 5,9 mio profielen in Nederland op een beroepsbevolking van 6,1 mio (mbo+) 78% van de mensen op LinkedIn is niet actief op zoek naar een andere baan mensen in Nederland actief op LinkedIn in de branche Oil & Energy
Doel van LinkedIn Jezelf profileren Netwerk vergroten en netwerk onderhouden Kansen zien en creëren via je netwerk Kennis vergaren en vergroten Gevonden worden op expertise, vaardigheden en interesse
Voordat je gaat beginnen…. Zet eerst alle ‘Activiteiten-meldingen’ uit… Jouw netwerk krijgt anders elke aanpassing apart te zien… Ga naar je profiel. Aan de rechterkant vind je onderstaande knop. Schuif de knop naar Nee.
Een kijkje in de wereld van recruitment
Zo zoeken werkgevers…
Filteren Nederlands AND (duits OR german OR deutsch ) Callcenter OR klantenservice OR contactcenter Binnen een straal van 15 km van Leeuwarden
Denk dus goed na waar je op gevonden wil worden…. Richt je op de functie die je ambieert en de regio en branche waarin je wilt werken
Waar kun je zoektermen gebruiken? Headline Samenvatting Werkervaring (functietitels en beschrijving) Skills
Jouw headline Professionele, zakelijke titel (meer dan 1) Niet de naam van het bedrijf waarvoor je werkt Denk aan je trefwoorden (3) Goede, zakelijke foto! Geen vakantiekiekje.
Wijzigen URL Geen cijfers achter jouw URL!! Jouw URL komt op je visitekaartje! Ga naar tabblad Profiel - > bewerken
Jouw Samenvatting Een goede, duidelijke samenvatting Elevator Pitch! Gebruik je trefwoorden Als je verschillende rollen in je Headline hebt staan, schrijf dan een korte samenvatting over elke rol Geen spelfouten Belangrijk: je Samenvatting is samen met je Headline het onderdeel waar je het eerst op gevonden gaat worden.
Hulpbronnen voor zoektermen Vraag het recruiters Spiek bij vakgenoten Leer het jargon Kijk naar vacatureteksten Gebruik synoniemen
Waarom een netwerk belangrijk is LinkedIn laat in zoekresultaten alleen mensen zien die een connectie met je hebben Inzage in het netwerk van je netwerk (2 e graad connecties) Makkelijk contact houden met mensen die je kent
Een netwerk zorgt dat je kunt zoeken en gevonden kunt worden via LinkedIn Jouw eigen netwerk Voeg zoveel mogelijk mensen toe die je kent en die iets voor jou kunnen en willen betekenen Jouw eigen netwerk Voeg zoveel mogelijk mensen toe die je kent en die iets voor jou kunnen en willen betekenen Het netwerk van jouw netwerk Hoe groter je 1 e graads netwerk, hoe groter je 2 e graads netwerk. Zorg voor een paar übernetwerkers in je netwerk Het netwerk van jouw netwerk Hoe groter je 1 e graads netwerk, hoe groter je 2 e graads netwerk. Zorg voor een paar übernetwerkers in je netwerk
Hoe vind ik mijn netwerk? Vul eerst je profiel zo zorgvuldig mogelijk in met werkervaring en opleidingen Zoek personen die je al kent op naam Voeg collega’s toe door op naam van het bedrijf te zoeken Laat LinkedIn je helpen met de lijst “mensen die je misschien kent”
Hoe vergroot ik mijn netwerk? Voeg steeds mensen toe die je IRL ontmoet Ga een conversatie aan in relevante groepen Nodig mensen uit die je interessant vindt of die iets voor je kunnen betekenen Belangrijk: zorg dat je in je uitnodiging al direct een goede indruk maakt
Netwerken begint bij de uitnodiging Nooit Altijd
Netwerken niet werken 19 Wees zuinig op je netwerk
Alleen in iemands “netwerk” zitten brengt je nog nergens…
Gebruik network updates om “top of mind” te blijven Om te laten zien waar je mee bezig bent Om kennis te delen Om mensen te attenderen op relevante vacatures
Actief netwerken Wees attent en persoonlijk! Maak gebruik van updates Reageer op- en deel updates van je netwerk Wees actief in relevante groepen (stel vragen, deel kennis, reageer op discussies)
Durf je droombaan na te jagen….
Bedrijven Hot-list: Maak jouw eigen bedrijven top 10 Focus op bedrijven die jij interessant vindt, en op bedrijven die iets voor jou kunnen betekenen Volg de ontwikkelingen van deze bedrijven Geef commentaar op de updates Bedrijven zien door wie ze gevolgd worden, ze zullen jou dus eerder vinden Jij bent in beeld! Toont interesse en motivatie! Werkgevers kiezen altijd voor zichtbaar gemotiveerd personeel!
Hulp bij het maken van je hotlist? Ardanta De Blinde ING Bagage online.nl Eneco Rabobank
Doe onderzoek Pas ik bij de bedrijfscultuur? Kan ik me vinden bij de producten/diensten die het bedrijf levert/produceert? Sta ik achter de missie/visie van het bedrijf? Kan ik iets toevoegen? Maak je hotlist
Zet gericht je netwerk in
Wanneer wordt jouw LinkedIn-pagina gebruikt? Als recruiters, collega’s, leidinggevenden, toekomstige werkgevers, HR-managers jouw status willen bekijken. Tijdens een sollicitatiegesprek: werkgevers hebben jouw LinkedIn-profiel vaak uitgeprint voor het gesprek. Als derden jou willen benaderen voor advies. Aanvullend op het visitekaartje na een gesprek
Belangrijk Een goed profiel is 100% gevuld Is waar Is foutloos geschreven en taalkundig correct Wordt regelmatig aangepast
Maak gebruik van de resources…
Laat je zien en zoek contact