Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Motivering van het ontslag
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Formatief - summatief evalueren
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Transparantie bij evaluatie van stages Mia Sas Groepsvoorzitter Professionele Opleidingen HUB 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
1.Uitgangspunten gelijke behandeling bij examens 2.Formele structuur: wie beslist?
Kwaliteit van het mbo Door Nick Hoogebeen..
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Transparantie bij evaluatie
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Dag van de Docent 19 november 2009 Het examenreglement en flexibiliteit Redelijke aanpassingen voor studenten met een functiebeperking.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Intervisie op verplaatsing Masterproef. 2 20/5/2010 IVOV Masterproef Programma Kadering concept masterproef Focus op 3 thema’s –Begeleiding van de masterproef.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
OER voor ombudsen (versie ) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Navigeren door het OER.
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Infosessie Brussel 7 en 12 december 2013 In samenwerking met ONE.
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Werkvergunningen.
Onderhandelingen en l.o.i.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Functiegesprekken in de praktijk.
Handelingsgericht werken
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
Workshop “Beoordelen”
Samenwerken Werken in Teams.
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
MANTELZORGGESPREK.
Workshop evalueren Dcp
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
PTA Programma van toetsing en afsluiting
EXAMINERING Danielle vd Burgt Examencoördinator/examendeskundige team VP.
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS AKM december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS Taal- en Letterkunde 7 december 2015 WELKOM!
Ombudsdienst Letteren OMBUDSDIENST & EXAMENS december 2015 WELKOM!
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Onderwijs-en examenreglement OER: Wat is het? OER = Onderwijs- en examenreglement: drie delen 1.Algemeen reglement (heel de hogeschool):
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies criminologie Februari 2013.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
OER Overzicht belangrijkste wijzigingen.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Zorginkoop is teamsport op teamniveau! MKB, 30 mei 2016 Intercoaches, Alice Hilbers.
Studietijdmeting met KronosMetis Pedagogische wetenschappen Educatieve studies Onderwijskunde Educational studies SLO gedragswetenschappen Verantwoordelijke.
Student: Frits Vermeulen Academiejaar: Stageplaats: Wiekslag vzw afdeling Kristal Stagementor(en): Tiene, Sandra & May Mijn stage in de wiekslag.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Zin en onzin van het OER Studentenraad KU Leuven
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Hoofdstuk 5 Communiceren
Transcript van de presentatie:

Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )

Schema van betoog Breinbrekers… Essentiële concepten Enkele specifieke themata Oplossing breinbrekers Vragen

??? - 1 Ik heb een opleidingsonderdeel met 4 deelevaluaties tijdens jaar. Student haalt 8/20; 9/20; 11/20; 12/20 (niet-chronologisch). Ik wens als eindresultaat 8/20 te geven. Kan dit?

??? - 2 Ik neem een multiple choice examen af. Ik kondig aan dat er een giscorrectie zal plaatsvinden. Bij de beoordeling doe ik in het voordeel van de studenten toch geen correctie. Kan dit?

??? - 3 Ik ben promotor van een bachelor- of masterproef of begeleider van een stage. Om mijn studenten te motiveren beslis ik uitzonderlijk tot het geven van feedback, in positieve zin. Kan dit?

Essentiële concepten Juridische basisconcepten : - toetredingscontract; - voorwaarden (transparantie, consequentie, motivering) - correctie (kennelijk onredelijk)

Essentiële concepten Toetredingscontract : -Concept ° engagement = engagement ° geen eenzijdige wijzigingen -Inhoudelijke verantwoordelijkheid bij examinator/examencommissie -Voorwaarden : volgende blz.

Essentiële concepten Voorwaarde 1 : transparantie -schriftelijk! (ECTS-fiche of andere permanente “schriftelijke” bron); -In alle fasen : vooraf/tussentijds/examenmoment zelf/nabespreking-nazorg (zie volgende slides)

Essentiële concepten Transparantie vooraf : in ‘t bijzonder (cf. rechtspraak) : - examentijdstippen; - examenvormen (opgelet met sommige vormen: Muliple Choice, peer evaluation); - wegingen tussen componenten; - wie evalueert; - verplichte aanwezigheid.

Essentiële concepten Transparantie tussentijds: - Duidelijke afspraken (bv. inlevertermijnen) - Duidelijk maken of student goed bezig is - Geen tegenstrijdigheid tussen tussentijdse en eindevaluatie - Communicatie deelcijfers (welke?)

Essentiële concepten Transparantie examenmoment zelf: - Schriftelijk/mondeling (inkijkrecht vs. getuige mogelijk; inkijken van wat?) - Modelantwoord – essentiële elementen oplijsten - Bewaren materiaal - Afspraken tussen meerdere evaluatoren

Essentiële concepten Transparantie nabespreking/nazorg - Student heeft recht op kopie van examen - Onderlinge vergelijking mogelijk - Geen “vergelijkende” examens, opgelet met concept “gelijkheid”

Essentiële concepten Voorwaarde 2 : Consequentie -Geen absolute nietigheid als men afwijkt -Overmacht geaccepteerd, maar strikte interpretatie -Specifieke situatie gecreëerd door student

Essentiële concepten Voorwaarde 3 : Motivering -= Motiveerbaarheid -Materiële motivering vs. Formele (“ingaan op argumenten”) -Modelantwoord; voldoende documenteren

Essentiële concepten Correctie : kennelijk onredelijk Voorbeelden : - 8/20;9/20;11/20;12/20 = 7/20; -Afrondingsregels; -Stopzetting stage; -Rekening houden met andere resultaten; -Examenbladen die ontbreken (= zorg van de instelling) -Niet : “onvoldoende begeleiding”

Enkele specifieke themata Informele communicatie Verloren documenten Beroepstermijn vs. inzagerecht Materiële vergissing vs. doordachtheid cijfer “Gelijkheid” (ongelijke behandeling mag, maar geoorloofd doel, maatregel doelmatig en “in verhouding”) Beroepsprocedure

Enkele specifieke themata Representativiteit examen? Hoeveel vragen? Schrappen vragen? Aanwezigheid tijdens schriftelijk examen? Mondeling : verschil in voorbereidingstijd? Diversiteitsaspecten : faciliteiten (meer tijd?) Kopie van examen? Wat? Uitzondering mogelijk?

??? – 1 – oplossing? Ik heb een opleidingsonderdeel met 4 deelevaluaties tijdens jaar. Student haalt 8/20; 9/20; 11/20; 12/20 (niet-chronologisch). Ik wens als eindresultaat 8/20 te geven. Kan dit? Transparant? Consequent? Onredelijk (7).

??? – 2– oplossing? Ik neem een multiple choice examen af. Ik kondig aan dat er een giscorrectie zal plaatsvinden. Bij de beoordeling doe ik in het voordeel van de studenten toch geen correctie. Kan dit? Transparant? Consequent?

??? – 3– oplossing? Ik ben promotor van een bachelor- of masterproef of begeleider van een stage. Om mijn studenten te motiveren beslis ik uitzonderlijk tot het geven van feedback, in positieve zin. Kan dit? Transparant (feedback)? Consequent?