De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Het tweede werkstuk.
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Filosofie Op HAVO en VWO.
Schrijfplan Globalisering
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
VWO 5 Blok 1: Schrijven
Zakelijk lezen Nederlands.
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
Cursus Lezen 5 vwo.
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
Beschouwing – De Laatste Tips
Bouwplan 4Hc.
Online filmpjes maken. (
Betogende spreekbeurt
Samenvatting h1-h3.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstsoort en tekstdoel
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
Presentatie door: Welkom Nieuwsbegrip schrijven en lezen Paul de Maat, Yvet van Noordt, Saskia Rietdijk.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
de kunst van het presenteren
Cursus Leesvaardigheid
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Tekstsoort en tekstdoel
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Een beschouwing schrijven
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Doel en publiek Hoe weet ik wat de schrijver met zijn tekst wil bereiken en voor wie de tekst bedoeld is? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten Hoe begrijp ik een informatieve kijk-/luistertekst en hoe kan ik opvattingen en bedoelingen uit taal- en beeldgebruik afleiden?
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
4 havo Schrijflijn les 2
Beter denken om beter te vergaderen
Les 3 Lezen 4.2, 4.3 en 4.4.
De betogende voordracht
4 havo Schrijflijn les 5
diagnostische toets leesvaardigheid
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen) Inhoud: mening van de schrijver zelf en argumenten hiervoor Uitgangspunt = subjectiefVoorbeeld: De partij voor de dieren vindt dat het gebruik van proefdieren verboden moet worden en wil iedereen van deze noodzaak overtuigen, door alle nadelen van dierproeven en argumenten voor het afschaffen hiervan te benadrukken.

2. DE UITEENZETTING Doel = publiek informeren (kennis overdragen) Inhoud:feiten Uitgangspunt = objectiefVoorbeeld: Een leerling houdt een spreekbeurt over cavia‘s

3. DE BESCHOUWING Doel = publiek informeren (laten nadenken over het onderwerp of zelf een mening laten vormen, door het onderwerp van alle kanten te belichten) Inhoud: feiten, verschillende meningen, voor- en nadelen, verschillende verklaringen, mogelijke oplossingen. Uitgangspunt = subjectief, maar wel van meerdere kanten bekeken (dus niet vanuit de schrijver zelf)

Drie soorten beschouwingen: 1. Mening (niet van schrijver zelf) + argumenten voor en tegen Voorbeeld: Het kabinet gaat de AOW-leeftijd verhogen. Hier zijn zowel argument voor als tegen voor te noemen. De schrijver zet deze argumenten naast elkaar en helpt de lezer een afweging te maken in zijn besluit om voor of tegen deze maatregel te zijn.

2. Probleem + mogelijke oplossingen + voor- en nadelen van elke oplossing Voorbeeld: De aarde warmt op en de zeespiegel stijgt. Om dit tegen te gaan zijn er verschillende oplossingen te noemen die voor- en nadelen hebben (denk bijv. aan: meer gebruik maken van groene energie, dat geeft minder CO2-uitstoot, maar is lastiger op te wekken en vaak duurder). De schrijver zet alle oplossingen naast elkaar en bekijkt welke oplossing(en) de meeste voordelen heeft en de minste nadelen.

3. Verschijnsel + mogelijke verklaringen hiervoor Voorbeeld: Websites zoals Hyves zijn in korte tijd immens populair geworden. De schrijver vraagt zich af waarom en geeft hiervoor verschillende mogelijke verklaringen. Het zijn geen feiten, maar mogelijkheden. De ene verklaring is misschien aannemelijker dan de ander.