INTEGREREN VAN PRAKTIJKKENNIS EN PRAKTIJKDOELEN, HOE DOE JE DAT? Dr.ir. Femke Merkx Kenniscocreatie, onderzoek & advies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
een enthousiaste jonge hond
Visie, missie en kernwaarden
I love you.
A/AN Review. HOW DOES IT WORK? Op elke dia krijg je zometeen een vraag te zien. Vervolgens staan daaronder twee of drie antwoordmogelijkheden. Deze antwoordmogelijkheden.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
User Centred Development
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Leraar, school en opleiding
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Minor Project- en Programmamanagement
Capturing Kids’ hearts
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Leiding geven aan school ontwikkeling
Verlangen naar God Longing for God
Thinking like an economist
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Participatory Action Research
how to create an Optimal Classroom Experience
English 23 April 2018.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Mixed-Signal Design Engineer
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

INTEGREREN VAN PRAKTIJKKENNIS EN PRAKTIJKDOELEN, HOE DOE JE DAT? Dr.ir. Femke Merkx Kenniscocreatie, onderzoek & advies

Kenniscocreatie, hoe doe je dat? Geen generieke methode, geen blauwdruk. Van het ‘Hoe?’ naar het ‘Waarom?’ Generieke uitdagingen bij kenniscocreatie. Methodieken/tools voor de generieke uitdagingen van kenniscocreatie. 06/04/16kenniscocreatie, onderzoek & advies - 2

06/04/16kenniscocreatie, onderzoek & advies Merkx (2012) Samenwerken aan werkzame kennis. Methoden en technieken voor kenniscocreatie Boon & Horlings (red.) (2013) Kenniscoproductie voor de grote maatschappelijke vraagstukken Hegger, de Boer et al. (2013) Kenniscocreatie naar productieve samenwerking tussen wetenschappers en beleidsmakers

Initiatief van Gabriele Bammer voor een nieuw onderzoeksgebied. Integration and Implementation Sciences (I2S) Methodologie van onderzoek aan complexe maatschappelijke vraagstukken First Global Conference on Research Integration & Implementation (2013) Dutch co-conference in The Hague 06/04/16kenniscocreatie, onderzoek & advies - 4

Waarom kenniscocreatie? Cognitief: Praktijkkennis is relevant Normatief: Medezeggenschap over probleemdefinitie en probleemoplossing Instrumenteel: Een gezamenlijk leerproces bevordert kennistransfer en kennisgebruik Kenniscocreatie is vaak relevant, in het bijzonder wanneer vraagstukken complex zijn. kenniscocreatie, onderzoek & advies - 5

Generieke uitdaging Integreren van praktijkkennis en praktijkdoelen Impliciet door professionals te betrekken en ze bijv. hun eigen praktijk te laten onderzoeken Methodologisch niet in alle gevallen de beste keuze en niet altijd mogelijk. Integratie via impliciete weg vergt veel tijd. Expliciet door inzet van dialoog methodieken/tools Soft systems methodology Clean language 06/04/16kenniscocreatie, onderzoek & advies - 6

Soft Systems Methodology (SSM) PBL-project: ‘Toekomstscenario’s voor de Zuid-westelijke Delta’ Quick-scan: Verschillende perspectieven ‘welke kennis is nodig?’ Nieuw type opdrachtgever, provincies i.p.v. rijksoverheid Keuze voor SSM: Maakt verschillende perspectieven expliciet Gericht op ontwikkelen van concrete handelingsopties kenniscocreatie, onderzoek & advies - 7

Opbrengst Bewustwording van perspectief rijksoverheid en perspectief provincie. Bewustwording van de rol van kennis in besluitvorming. Integratie van rijksperspectief en provincieperspectief. 06/04/16kenniscocreatie, onderzoek & advies - 8

Soft systems methodology (SSM) Denktool en dialoogtool Inzicht in verschillende perspectieven/wereldbeelden Inzicht in onbewuste aannames en hiaten in kennis Basis: ontwikkelen van doelgerichte kennis/handelingsmodellen Geen representatie van de werkelijkheid Helpen de gedachtegang te expliciteren SSM geeft richtlijnen voor de ontwikkeling van deze modellen kenniscocreatie, onderzoek & advies - 9

Doelgericht handelingsmodel Basisdefinitie: ‘wat?’, ‘hoe?’ en ‘waarom?’. Vertrekpunt: 1 ideaaltypisch perspectief/wereldbeeld. Ieder model wordt gevisualiseerd in ± 5 stappen. kenniscocreatie, onderzoek & advies

CATWOE - regel Customers Actoren Transformatie Wereldbeeld / perspectief Owners Environment kenniscocreatie, onderzoek & advies

“Highly skilled facilitation is more important than the right choice of method” Reed, M. (2008): Stakeholder Participation for environmental management: A literature review. Biological Conservation 141 ( ). Clean Language / Zuiver communiceren Toegepast in methodiek voor maatschappelijke vraagarticulatie 06/04/16kenniscocreatie, onderzoek & advies

The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place George Bernard Shaw kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

Wittgenstein Hoe weten we dat de geluidstrilling appel of de tekens a p p e l een is? Waarom niet een ? kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

Taalspel Het begrijpen van taal vergt een gedeelde handelingspraktijk. Woorden in de ene praktijk kunnen een heel andere betekenis hebben dan in een ander praktijk. Het ontwikkelen van een gezamenlijke taal en een gezamenlijk begrip vergt tijd en moeite. kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

De kracht van wetenschappers is ook hun valkuil Wetenschap is geïnstitutionaliseerde kritiek In de wetenschap domineert the doubting game (Peter Elbow) Risico: dat je ideeën van een ander afwijst voordat je ze goed begrepen hebt. kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

Wat je zou willen kunnen Je eigen vooronderstellingen, perspectief en interpretatie van taal uitschakelen. Niet de ‘doubting game’ spelen, maar de ‘believing game’. Vergt een disciplinerende gesprekstechniek kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

De oorsprong van zuiver communiceren kenniscocreatie, onderzoek & advies - David Grove James Lawley & Penny Tompkins (2000) Metaphors in Mind Toegepast o.a. in organisatieontwikkeling, in politieverhoren, binnen bedrijven, kwalitatief wetenschappelijk onderzoek. Zij onderzochten hoe hij te werk ging 18 06/04/16

Zuiver communiceren 1. Je herhaalt letterlijk de woorden van de ander en stelt een vraag over die woorden Dwingt om goed te luisteren naar de ander Je verbindt je met het perspectief van de ander Voorkomt dat je je eigen perspectief introduceert Voorkomt dat je je eigen woorden introduceert 2. Je stelt open vragen, met een minimum aan aannames. 3. Met jouw vragen richt je de aandacht. kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

Voorbeeld van een zuivere vraag En wanneer […], wat voor […] is die […]? Ik ervaar de samenwerking tussen artsen en verpleegkundigen als problematisch. kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

Zuivere vragen zijn ‘naburige’ vragen (adjacent) De man zat in de stoel Zuivere vragen: En wat voor stoel is die stoel? En wat bevindt zich naast die stoel? En waar was de man voordat hij in de stoel zat? Niet-zuivere vraag: En is er ook een tafel? En wat doet de vrouw van de man? kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

Oefening Stel je buurman of buurvrouw de vraag: Wat is cocreatie in praktijkonderzoek voor jou? Stel zuivere (naburige) vervolgvragen: Wat voor […] is die […]? 06/04/16kenniscocreatie, onderzoek & advies

Dank voor uw aandacht!

Zuiver communiceren om het mentale model van je kennisgebruiker in kaart te brengen Zuivere openingsvraag Doorvragen op het antwoord: Ontwikkelen van begrippen Ontwikkelen van relaties Verdiepingsvragen stellen kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

Ontwikkelen van relaties En wanneer [A] en wanneer [B], en is er een relatie tussen [A] en [B]? En [A] en [B], en wanneer [A], wat gebeurt er dan met [B ]? Voorbeeld Ik vind dat we als leraren veel te veel tijd kwijt zijn met administratieve taken. Ik heb de motivatie voor mijn werk verloren. En wanneer‘ [je als leraar veel te veel tijd kwijt bent met administratie] en wanneer [je de motivatie voor je werk verloren hebt] en is er een relatie tussen die twee? kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

Verdiepingsvraag: doorvragen bij hypothese Wat heb je ervaren dat [hypothese]? En [hypothese], op basis waarvan, denk je dat? Voorbeeld: Hypothese: Om de motivatie van leerkrachten te verhogen zouden we ze minder administratieve taken moeten geven. Vraag: En [we zouden de motivatie van leerkrachten kunnen verhogen door ze minder administratieve taken te geven] Op basis waarvan denk je dat? Antwoord: Een vriend van mij is op een school gaan werken waar ze administratieve ondersteuning hebben en vertelde mij dat hij nog nooit zulke gemotiveerde collega’s heeft gehad. kenniscocreatie, onderzoek & advies /04/16

Integration & Implementation Sciences (I2S) Drie hoofdvragen: 1. Synthese van kennis 2. Omgaan met onzekerheden  Jeroen van der Sluijs 3. Kennistoepassing in praktijk & beleid Rol van I2S-experts: Methodologische ondersteuning. Ontwikkeling van methodologie. Rol in peerreview proces. kenniscocreatie, onderzoek & advies

Volgende stappen Verrijk de modellen CATWOE-regel Taakgericht en issuegericht Monitoring en kwaliteitscriteria. Werkzaam, Effectief, Efficiënt, etc. Gericht op proces of op inhoud Submodellen Bediscussieer verschillende modellen Wederzijds leren Ontwikkel nieuwe modellen Ontwikkel onderzoeksvragen Kom tot handelingsopties kenniscocreatie, onderzoek & advies

Appreciative inquiry When to use: When you want to stay away from problem thinking and develop a positive atmosphere. When you want to make use of stakeholder knowledge on how things can be done better. When discussing problematic user/stakeholder participation, e.g. in case of stakeholder fatigue. kenniscocreatie, onderzoek & advies

Appreciative Inquiry How it works: What you pay attention to, grows. Focus on what goes well. Design a better future, grounded in success stories from the past and present. kenniscocreatie, onderzoek & advies

Appreciative inquiry Case study Rathenau Institute Assessment of researcher knowledge needs on the subject of knowledge transfer and use (‘valorisation’). Many researchers are skeptical and critical about the Dutch policy that made knowledge transfer into a formal task of Dutch universities. kenniscocreatie, onderzoek & advies

Three types of knowledge tool When to use: Tailoring and fine-tuning research questions to (societal) knowledge demands To broaden researchers thinking beyond the standards of their own thought style To deliberate on relevant research questions with knowledge users and stakeholders kenniscocreatie, onderzoek & advies

Three types of knowlegde tools How it works: Reformulate research questions so that they fit within one of the three knowledge types: Systems knowledge Target knowledge Transformation knowledge kenniscocreatie, onderzoek & advies

Drie typen kennis Systeemkennis betreft beschrijvende kennis over de huidige situatie. Volgens welke wetmatigheden/regelmatigheden gedragen natuurlijke en sociale systemen zich? Doelkennis betreft kennis die betrekking heeft op het bepalen en uitleggen van de noodzaak tot verandering, gewenste doelen en betere praktijken. Transformatiekennis betreft kennis over technische, sociale, wettelijke, culturele en andere handelingsopties om een bestaande praktijk/toestand te veranderen en een gewenste praktijk/toestand te introduceren. kenniscocreatie, onderzoek & advies

systeemkennis Doel(kennis) / betekenisgeving transformatiekennis Klimaat verandert door CO2 uitstoot CO2 reductie door emissierechtenhandel of door stimulering van hernieuwbare energie Klimaatverandering tegengaan – max. 2 graden temp. stijging Aanpassing aan klimaatverandering. Normatief Dijken bouwen – droogteresistente gewassen telen kenniscocreatie, onderzoek & advies -

Three types of knowledge tool Learn more: producing_knowledge/methods/three_types_of_knowledge _tool Tip: Combine this tool with clean language questions. kenniscocreatie, onderzoek & advies