Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Menno Karres Lead Auditor
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Certificering in de praktijk Dialyseafdeling Oosterscheldeziekenhuis Vakantiedialyse de Banjaard.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Welkom bij de presentatie van het
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Wat is een communicatieplan?
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Bedrijfsvoeringsscan
Onthaal en service.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Lean Auditen Congres Kwaliteit: de volgende stap 28 oktober 2014
Strategie en positionering
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001

Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Workshop Lean is logisch!
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Regie op Locatie met Lean Kennisbijeenkomst 29 oktober 2013 Jenny Tiemens.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
L EAN IN DE HUISARTSENPRAKTIJK D.R. Zwart Maart 2016.
Kennisdag Auditen en Onderzoeken Donderdag 5 juni 2014
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Certificering van assetmanagement
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Varianten op auditen Kennisdag 5 juni 2014 Manon Diepenmaat.
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Procesverbetering in de Zorg
Bepaal jouw SuperPowers!
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Excasso Voorstel wijziging Excasso Definitie/ doel: Controle op uitgaande betalingen tbv juistheid van de uit te betalen bedragen Probleemstelling In.
veilig en gezond bouwen
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Cursus Interne auditor
Is testen een project op zich?
Cursus Interne auditor
Kaizen Quick Reference Card
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Logistieke kwaliteitsprocessen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013

Meer rendement uit de interne audits  Hoe tevreden zijn wij met interne audits? a.Ontevreden b.Tevreden c.Zeer tevreden  Hoe tevreden zijn de medewerkers en het management met interne audits? a.Ontevreden b.Tevreden c.Zeer tevreden

Waarom een interne audit? (wiki) 1.Het bepalen in hoeverre het kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de gespecificeerde eisen 2.Het bepalen van de effectiviteit van het geïmplementeerde kwaliteitssysteem 3.Het bepalen waar de organisatie zich nog verder kan verbeteren 4.Het voldoen aan wettelijke eisen (het certificeren van het kwaliteitssysteem) Een kwaliteitsaudit kan worden uitgevoerd op een product, proces of organisatie(onderdeel).

Conformiteiten audit Risk based auditWaarderende audit UitgangspuntVerschil tussen praktijk en document/ afspraken Risico’s die niet worden gemanaged. Best practice FocusNon- conformiteiten Risico’sKracht en kwaliteiten InstrumentenInterviews en document-studie Interviews, FMEADialoog ScopeAlle processenGeselecteerde processen Rol onderzoekerConstateert Coacht

Belemmeringen in de praktijk 1.Bepalen in hoeverre het KMS voldoet aan de gespecificeerde eisen  Eisen zijn veelal alleen oppervlakkig bekend en worden door elkaar gehaald met doelen 2.Bepalen van de effectiviteit van het geïmplementeerde kwaliteitssysteem  Onderhoud vindt vaak plaats vlak voor een externe audit. 3.Het bepalen waar de organisatie zich nog verder kan verbeteren  Verbeteringen komen tot stand op basis van constateringen (afwijkingen) en wat medewerkers in de audits aangeven. 4.Het voldoen aan wettelijke eisen  Is noodzakelijk, maar zit weinig passie in.  Er wordt gehandeld naar de letter van de wet i.p.v. de geest.  Het middel is het doel geworden (voor bijv. Certificatie)

Bron: Verdraaide organisatie, Wouter Hart Terug naar de bedoeling LEAN AUDITEN!!

Lean Auditen Lean audit UitgangspuntVerbeter- potentieel FocusVerspillingen Continu verbeteren InstrumentenDivers ScopeGeselecteerde processen met gedetailleerde analyse Rol onderzoeker Begeleider en adviseur

De 5 Lean stappen Vijf principes om slimmer, slanker en sneller te werken 1.Alleen datgene doen wat waarde toevoegt voor de klant 2.Diepgaand inzicht in hoe processen lopen 3.Processen beter op elkaar aan laten sluiten (aanpakken van verspillingen) 4.Voorspelbaar maken van processen 5.Verspilling blijven signaleren en aanpakken

Lean ‘verspillingen’ audit: Verspillingen TransportationTransport InventoryVoorraden/opslag MotionBewegingen en verplaatsingen WaitingWachttijd Over ProducingOverproductie Over ProcessingGebrekkige procesinrichting DefectFouten en herbewerkingen (Talent)Juiste persoon op de juiste plek, benutten van creativiteit van mensen

Voorbeelden analyse instrumenten Lean ‘verspillingen’ Audit  Value Stream Map (VSM)  Ishikawa-diagram  5x Waarom  Verspillingswandeling

Hoe pak je een Lean Audit aan? 1.Opdrachtformulering  Goede aanleiding 2.Opdracht afbakening  Geselecteerde processen: slimmer, sneller, slanker  Proces continu verbeteren 3.Voorbereiding Lean Audit  Bepalen analyse instrumenten  Gegevens / informatie verzamelen 4.Uitvoeren van Lean Audit  Variabele tijdsinvestering  Analyse / workshop sessies 5.Rapporteren van resultaten  Visualisatie van resultaten: plaatjes, filmpjes, foto’s

Oefening Kijk met de ‘lean’ bril naar het proces ‘verlofpassen maken door de administratie afdeling’. 1.Benoem de verspillingen die je daarin ziet. Schrijf elke verspilling op het sjabloon bij de juiste verspilling. 2.Stel als auditor vragen die je vanuit de ‘lean bril’ wil stellen om de toegevoegde waarde verder te onderzoeken.