Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap studiedag De Onderwijsspecialisten en SOTOG Barchem - 16 maart 2016
Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs alles is niet wat het lijkt zie alles, negeer veel, corrigeer weinig begrijp om begrepen te worden
Oòk 2016 2016 wat zien we?
succeservaring HAVO - VWO Maar... leerfrustratie PrO - VMBO
Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs toename compliciteit door: effecten digitale revolutie conflict-vermijdende opvoedingsstijl individualisering samenleving
Brutaal in de klas Najib Amhali Reëel? Welke ouder kom jij tegen?
Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein 2 hersengebieden ontwikkelen zich cruciaal: de emotionele hersengebieden: controle van emoties uiten van emoties gevoeligheid voor beloningen de rationele hersengebieden: planning organisatie controle over je gedrag Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein beide hersengebieden zijn goed uit balans de rationele hersengebieden tijdelijk niet sterk genoeg (executieve functies staan in de stijgers) emotionele hersengebieden de puber is hypergevoelig voor beloning (risicovol experimenteren) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
hersengebieden zijn uit balans Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans
Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans niet voor niets! ze moeten zichzelf ontdekken ze moeten leren wie ze zijn ze moeten zich losmaken van de ouders functie van het pubergedrag: wie ben ik? waar sta ik voor? hoe ga ik om met complexe sociale situaties? Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans wat zie we? de puber staat niet open voor advies maar hoort de tips echt wel en slaat deze zelfs op! de gevoeligheid voor beloningen horende bij de leeftijdsgroep is te sterk de emoties winnen het van de ratio (bij jongens nog sterker dan bij meisjes)eisjes) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans wat werkt niet? preken van straffen een gedragsverandering verwachten (wel om een grens te stellen) wat werkt wel? liefde, begrip, humor structuur en veiligheid bieden in deze cruciale ontwikkelingsfase balans vinden tussen in vertrouwen los laten en gedoseerd blijven ondersteunen Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans jongens zijn sterker rechts dominant daardoor: uitstellers slechte planners risicovol experimenteren (risk taking) motivatie is gericht op het hier en nu, niet op de toekomst gevoelig voor korte termijn verleidingen oorzaak: testosterontoename van 800 % en een smalle hersenbrug (thalamus) t.o.v. meisjes) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn
horizontaal en verticaal lesgeven Zo’n leraar ben ik dus… horizontaal en verticaal lesgeven
Zo’n leraar ben ik dus… horizontaal en verticaal lesgeven
Zo’n leraar ben ik dus… horizontaal en verticaal lesgeven paars: leiden blauw: helpen lichtblauw: begrijpen groen: ruimte geven licht groen: niet zeker voelen geel: niet tevreden voelen rood: gedrag corrigeren roze: streng zijn orde handhaven
Roos an Leary (1920 – 1996)
Roos van Leary Wat herken je hiervan in? eten in de klas mobiel weg! (Peter Hoefnagels is docent Nederlands)
Waarop drijft gedrag?
behoeftepyramide Abraham Maslow (1908 - 1970) Waarop drijft gedrag? behoeftepyramide Abraham Maslow (1908 - 1970)
Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960)
ieder mens wil stabiliteit ervaren Waarop drijft gedrag? zekerheid ieder mens wil stabiliteit ervaren Tony Robbins (1960)
ieder mens heeft behoefte aan verandering en beweging Waarop drijft gedrag? onzekerheid ieder mens heeft behoefte aan verandering en beweging Tony Robbins (1960)
ieder mens wil zichzelf speciaal voelen Waarop drijft gedrag? significantie ieder mens wil zichzelf speciaal voelen Tony Robbins (1960)
connectie Waarop drijft gedrag? ieder mens wil zich verbonden voelen met iemand of iets Tony Robbins (1960)
ieder mens heeft de behoefte om zichzelf te ontplooien Waarop drijft gedrag? groei ieder mens heeft de behoefte om zichzelf te ontplooien Tony Robbins (1960)
ieder mens heeft de behoefte om deel uit te maken van Waarop drijft gedrag? contributie ieder mens heeft de behoefte om deel uit te maken van Tony Robbins (1960)
(door tekort, teleurstelling, frustratie, schade…) Waarop drijft gedrag? op GEZONDE behoeften en VERVORMDE behoeften (door tekort, teleurstelling, frustratie, schade…) Tony Robbins (1960)
Waarop drijft gedrag? behoefte gezond vervormd zekerheid werk neurose onzekerheid uitdaging risk taking significantie jezelf zijn vandalisme connectie samenwerken clownesk groei nieuwsgierig apathie contributie deelname isolatie
Kernwaarden Jouw kernwaarden in: je persoonlijk leiderschap (behoefte aan autonomie) je professionele houding naar de leerling en collega ‘s (behoefte aan relatie) je in je vakgericht competenties (behoefte aan competentie)
Kernwaarden Aanwezigheid Actief zijn (doen) Assertiviteit Autonomie Avontuur Begrip Beleefdheid Bescheidenheid Betrouwbaarheid Bewustzijn Charisma Concentratie Controle Creativiteit Deskundigheid Dienstbaarheid Doorzettings- vermogen Duidelijkheid Eerlijkheid Eenvoud Enthousiasme Erkenning Evenwicht Expressiviteit Fantasie Flexibiliteit Geduld Gehoorzaamheid Gelijkwaardigheid Geluk Genegenheid Geweten Gezelligheid Gezondheid Groei Gulheid Handigheid Hartstocht Humor IJver Initiatiefrijk Innerlijke rust Integriteit Inzicht Kameraadschap Kennis Kwaliteit Leiderschap Leren Lesgeven Liefde Loyaliteit Luisteren Moed Mededogen Nauwkeurigheid Onafhankelijkheid Onbaatzuchtigheid Onpartijdigheid Openheid Orde Passie Perfectionisme Plezier Prestatiegericht Pro-activiteit Professionaliteit Punctualiteit Rechtvaardigheid Redelijkheid Respect Rust Saamhorigheid Samenwerking Solidariteit Speelsheid Spiritualiteit Spontaniteit Stabiliteit Standvastigheid Stilte Structuur Tevredenheid Toegankelijkheid Toewijding Tolerantie Transparantie Trouw Uitdaging Uniciteit Vakmanschap Variatie Vastberadenheid Vasthoudendheid Veiligheid Verantwoordelijk Verbinding Verrassend Vlijt Voldoening Volharding Vooruitgang Vrede Vriendschap Vrijheid Waarheid Wijsheid Winnen Zachtheid Zekerheid Zelfbeheersing Zelfredzaamheid Zelfstandigheid Zorgzaamheid Zorgvuldigheid
Kernwaarden een persoonlijk onderzoek persoonlijk leiderschap (autonomie) professionele houding (relatie) vakgerichte competentie (competentie) enthousiasme III dienstbaarheid kwaliteit I gelijkwaardigheid plezier II inzicht humor veiligheid kennis begrip uitdaging bewustwording
Kernwaarden in dit team persoonlijk leiderschap (autonomie) professionele houding (relatie) vakgerichte competentie (competentie)
voel - leid - volg - begrijp de groepsspin Samen op het doel af! voel - leid - volg - begrijp de groepsspin
Dank voor jullie aandacht Marcel Lucassen 16 maart 2016