Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
Persoonlijk Leiderschap
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.

KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Ethisch gedrag: veelzijdig en van iedereen
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Opvoeden in de puberteit
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
In je element zijn slim samen
Ontwikkelingstraject kinderen
Hogescholen in Dialoog
Ludo Daems.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
 Grensoverschrijdend pubergedrag;  Voortgezette scholen;  Omgaan met…;  Jeugd en Co.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Morele ontwikkeling en opvoeding
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
IPC Nederland.
Regie over eigen leven..
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Het coachende functioneringsgesprek
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica.
Welkom ik maak me sterk.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Bepaal jouw (voor)waarden
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
Kernwaarden Door
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Verbonden voelen met de natuur
Persoonlijk Leiderschap
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Leren van binnenuit.
Ontwikkeling, wij als EBS
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs vakmanschap is meesterschap studiedag De Onderwijsspecialisten en SOTOG Barchem - 16 maart 2016

Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs alles is niet wat het lijkt zie alles, negeer veel, corrigeer weinig begrijp om begrepen te worden

Oòk 2016 2016 wat zien we?

succeservaring HAVO - VWO Maar... leerfrustratie PrO - VMBO

Complex Gedrag in het Voortgezet Onderwijs toename compliciteit door: effecten digitale revolutie conflict-vermijdende opvoedingsstijl individualisering samenleving

Brutaal in de klas Najib Amhali Reëel? Welke ouder kom jij tegen?

Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein 2 hersengebieden ontwikkelen zich cruciaal: de emotionele hersengebieden: controle van emoties uiten van emoties gevoeligheid voor beloningen de rationele hersengebieden: planning organisatie controle over je gedrag Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein beide hersengebieden zijn goed uit balans de rationele hersengebieden tijdelijk niet sterk genoeg (executieve functies staan in de stijgers) emotionele hersengebieden de puber is hypergevoelig voor beloning (risicovol experimenteren) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

hersengebieden zijn uit balans Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans

Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans niet voor niets! ze moeten zichzelf ontdekken ze moeten leren wie ze zijn ze moeten zich losmaken van de ouders functie van het pubergedrag: wie ben ik? waar sta ik voor? hoe ga ik om met complexe sociale situaties? Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans wat zie we? de puber staat niet open voor advies maar hoort de tips echt wel en slaat deze zelfs op! de gevoeligheid voor beloningen horende bij de leeftijdsgroep is te sterk de emoties winnen het van de ratio (bij jongens nog sterker dan bij meisjes)eisjes) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans wat werkt niet? preken van straffen een gedragsverandering verwachten (wel om een grens te stellen) wat werkt wel? liefde, begrip, humor structuur en veiligheid bieden in deze cruciale ontwikkelingsfase balans vinden tussen in vertrouwen los laten en gedoseerd blijven ondersteunen Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn Het puberbrein hersengebieden zijn uit balans jongens zijn sterker rechts dominant daardoor: uitstellers slechte planners risicovol experimenteren (risk taking) motivatie is gericht op het hier en nu, niet op de toekomst gevoelig voor korte termijn verleidingen oorzaak: testosterontoename van 800 % en een smalle hersenbrug (thalamus) t.o.v. meisjes) Laura Smit-Rigter / Margriet Sitskoorn

horizontaal en verticaal lesgeven Zo’n leraar ben ik dus…   horizontaal en verticaal lesgeven

Zo’n leraar ben ik dus… horizontaal en verticaal lesgeven

Zo’n leraar ben ik dus… horizontaal en verticaal lesgeven paars: leiden blauw: helpen lichtblauw: begrijpen groen: ruimte geven licht groen: niet zeker voelen geel: niet tevreden voelen rood: gedrag corrigeren roze: streng zijn orde handhaven

Roos an Leary (1920 – 1996)

Roos van Leary Wat herken je hiervan in? eten in de klas mobiel weg! (Peter Hoefnagels is docent Nederlands)

Waarop drijft gedrag?

behoeftepyramide Abraham Maslow (1908 - 1970) Waarop drijft gedrag? behoeftepyramide Abraham Maslow (1908 - 1970)

Waarop drijft gedrag? Tony Robbins (1960)

ieder mens wil stabiliteit ervaren Waarop drijft gedrag? zekerheid ieder mens wil stabiliteit ervaren Tony Robbins (1960)

ieder mens heeft behoefte aan verandering en beweging Waarop drijft gedrag? onzekerheid ieder mens heeft behoefte aan verandering en beweging Tony Robbins (1960)

ieder mens wil zichzelf speciaal voelen Waarop drijft gedrag? significantie ieder mens wil zichzelf speciaal voelen Tony Robbins (1960)

connectie Waarop drijft gedrag? ieder mens wil zich verbonden voelen met iemand of iets Tony Robbins (1960)

ieder mens heeft de behoefte om zichzelf te ontplooien Waarop drijft gedrag? groei ieder mens heeft de behoefte om zichzelf te ontplooien Tony Robbins (1960)

ieder mens heeft de behoefte om deel uit te maken van Waarop drijft gedrag? contributie ieder mens heeft de behoefte om deel uit te maken van Tony Robbins (1960)

(door tekort, teleurstelling, frustratie, schade…) Waarop drijft gedrag? op GEZONDE behoeften en VERVORMDE behoeften (door tekort, teleurstelling, frustratie, schade…) Tony Robbins (1960)

Waarop drijft gedrag? behoefte gezond vervormd zekerheid werk neurose  onzekerheid  uitdaging  risk taking  significantie  jezelf zijn  vandalisme  connectie  samenwerken  clownesk  groei  nieuwsgierig  apathie  contributie  deelname  isolatie

Kernwaarden Jouw kernwaarden in: je persoonlijk leiderschap (behoefte aan autonomie) je professionele houding naar de leerling en collega ‘s (behoefte aan relatie) je in je vakgericht competenties (behoefte aan competentie)

Kernwaarden Aanwezigheid Actief zijn (doen) Assertiviteit Autonomie Avontuur Begrip Beleefdheid Bescheidenheid Betrouwbaarheid Bewustzijn Charisma Concentratie Controle Creativiteit Deskundigheid Dienstbaarheid Doorzettings- vermogen Duidelijkheid Eerlijkheid Eenvoud Enthousiasme Erkenning Evenwicht Expressiviteit Fantasie Flexibiliteit Geduld Gehoorzaamheid Gelijkwaardigheid Geluk Genegenheid Geweten Gezelligheid Gezondheid Groei Gulheid Handigheid Hartstocht Humor IJver Initiatiefrijk Innerlijke rust Integriteit Inzicht Kameraadschap Kennis Kwaliteit Leiderschap Leren Lesgeven Liefde Loyaliteit Luisteren Moed Mededogen Nauwkeurigheid Onafhankelijkheid Onbaatzuchtigheid Onpartijdigheid Openheid Orde Passie Perfectionisme Plezier Prestatiegericht Pro-activiteit Professionaliteit Punctualiteit Rechtvaardigheid Redelijkheid Respect Rust Saamhorigheid Samenwerking Solidariteit Speelsheid Spiritualiteit Spontaniteit Stabiliteit Standvastigheid Stilte Structuur Tevredenheid Toegankelijkheid Toewijding Tolerantie Transparantie Trouw Uitdaging Uniciteit Vakmanschap Variatie Vastberadenheid Vasthoudendheid Veiligheid Verantwoordelijk Verbinding Verrassend Vlijt Voldoening Volharding Vooruitgang Vrede Vriendschap Vrijheid Waarheid Wijsheid Winnen Zachtheid Zekerheid Zelfbeheersing Zelfredzaamheid Zelfstandigheid Zorgzaamheid Zorgvuldigheid

Kernwaarden een persoonlijk onderzoek persoonlijk leiderschap (autonomie) professionele houding (relatie) vakgerichte competentie (competentie) enthousiasme III dienstbaarheid   kwaliteit I gelijkwaardigheid plezier II inzicht humor veiligheid kennis begrip uitdaging bewustwording

Kernwaarden in dit team persoonlijk leiderschap (autonomie) professionele houding (relatie) vakgerichte competentie (competentie)

voel - leid - volg - begrijp de groepsspin Samen op het doel af! voel - leid - volg - begrijp de groepsspin

Dank voor jullie aandacht Marcel Lucassen 16 maart 2016