Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
I love you.
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Medicatietrouw en motivatie bij mensen met schizofrenie
Uitleg en Advies Chris Rietmeijer Mei 2009.
Interrogative sentences
Implementatie van het 4C-ID-model
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Pluis-niet pluis. omschrijvingen  Langzaam of plotseling opkomend of weer wegzakkend alarmgevoel.
Instrumenten Intenties Interactie Resultaat! LeanLeiderschap Ik doe te veel zelf Ze nemen me te weinig uit handen Ik kan ook niks aan ze overlaten Ik moet.
3 de bach Geneeskunde Communicatie: basic skills.
International Primary Curriculum
Opzet Maatschappelijke discussie Achtergrond, duiding Initiatieven.
Jan Melle van Dantzig cardioloog
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
Noelle Aarts, WUR / Universiteit van Amsterdam
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Samenwerken met de patiënt “… maar wat wilt u eigenlijk zelf?”
ABCDE…..RIP Gun de patiënt zijn einde
Training Gedeelde Besluitvorming voor medisch oncologen
”De naaktwaarheid” borstkanker anno 2015 Het jaar van de transparantie
RCT naar het effect van een online decision aid voor zelftesten Martine Ickenroth, Janaica Grispen, Gaby Ronda, Geert-Jan Dinant, Nanne de Vries, Trudy.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Framing for Success Theory of Change within Plan : what should Agents of Change do differently to achieve it? Sandra Galbusera, Plan België 15 oktober,
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
LEERTEAM VERSNELLEN 1 E BIJEENKOMST 1 SEPTEMBER 2015.
Patiëntencommunicatie hartenklop van patiëntenparticipatie.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Gedeelde besluitvorming Compagnonsdagen Almere Trudy van der Weijden Huisartsgeneeskunde School CAPHRI “Implementatie van richtlijnen in de.
Dr. Heidi Hoeben Dr. Ilse Muyshondt Kiezen voor low cost dialyse: peritoneale dialyse, thuisdialyse, nacht- of low care dialyse?
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Blok 5 17 februari 2015.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
Arts-patiënt communicatie rondom uitleg van SOLK: een kwalitatieve studie van Schotse audioconsulten Madelon den Boeft.
Samen beslissen in de praktijk Gepresenteerd door: Michiel Hageman, M.D.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
PINET Huisartsen in opleiding: hoe gaan zij om met klinische vragen over patiënten? Marlous F. Kortekaas, Lia Boelman, Marie-Louise E.L. Bartelink, Arno.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Palliatieve zorg en dementie
De Betekeniseconomie.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
Klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie
= Data management Voor uitvoering en communicatie Informatie tijdens het ontwerp- en het bouwproces Werken met het InfraModel Het begin van de verandering!
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Regenboog boven de stad
Jan Schuling Henkjan Gebben Floor Haaijer-Ruskamp
bij hun zorgverlening aan patiënten met multimorbiditeit
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Participatory Action Research
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
how to create an Optimal Classroom Experience
English 23 April 2018.
Dynamic Architecture What about you?
Disclaimer IKNL is eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten op de PowerPointpresentaties als onderdeel van de b-learning   palliatieve zorg, inclusief.
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming

Patiëntgeriche communicatie Patiëntgerichte Communicatie Uitleg en advies Vraagverheldering

Patiëntgerichte communicatie  Begin van het consult: Hulpvraagverheldering  Beleidsfase van het consult: uitleg en advies in explorerende dialoog: gedeelde besluitvorming (meer luisteren, minder praten)

Hulpvraagverheldering  Klacht/ziekte  Beleving/vraag/wens (SCEGS)

Uitleg en advies

Frisbeeën  Verifieert of de patiënt openstaat voor uitleg en advies  Gebruikt korte zinnen  Gebruikt eenvoudige bewoordingen  Vraagt wat de patiënt al weet  Maakt gebruik van herhalingen

Frisbeeën  Vraagt de patiënt te herhalen wat hij gehoord heeft  Vraagt de patiënt naar diens ideeën  Merkt non verbale signalen op en laat dat merken  Bekrachtigt vragen en tegenwerpingen van de patiënt: “Ik ben blij dat u dat vraagt/zegt”

 Echt contact  Common ground

Gedeelde Besluitvorming SDM is an approach where clinicians and patients share the best available evidence when faced with the task of making decisions, and where patients are supported to consider options, to achieve informed preferences Dus:  informeren  én ondersteunen van het keuzeproces

Deliberation A process where patients Become aware of choice Understand their options Have the time and support to consider ‘what matters most ’

Gedeelde besluitvorming SDM is the process of moving from initial to informed preferences (….) ‘to keep patients from making decisions in the face of avoidable ignorance’

Shared Decision Making: A Model for Clinical Practice. Elwyn G et al. J Gen Intern Med. 2012

Gedeelde besluitvorming PaternalismeGedeelde besluitvorming Geïnfor- meerde patiënt Informatie- transfer Wikken en wegen artspatiënt Besluit vorming artspatiënt Charles et al. Decision-making in the physician-patient encounter. Soc Sci Med 1999;49: arts en patiënt

Choice Decision Option Decision

Choice talk

Choice Decision Option Decision

Option talk

kwaliteit/keuzehulpen/

Option talk

Choice Decision Option Decision

Decision talk

40 jaar patiëntgerichte communicatie Onderzoek: Huisartsen stellen vooral open en explorerende vragen in het begin van het consult. Veel minder in de fase van uitleg en advies. Huisartsen bespreken het gebruik van medicijnen minder dan 20 jaar geleden Huisartsen doen minder aan gedeelde besluitvorming dan ze denken

Verklaringen? 1. De tijd is om 2. “Patiëntgericht paternalisme” 3. In opleiding te veel nadruk op de hulpvraag, te weinig op patiëntgericht adviseren/GB 4. Huisartsen zijn gehecht aan hun voorkeursbeleid en hebben te weinig kennis van andere opties

Kennis  Keuze-hulpen (voor arts en patiënt) Geïntegreerd met bestaande protocollen?  Veel meer kennis bij de huisarts nodig over de niet-voorkeurs-opties en de niet-behandel- opties?