Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming
Patiëntgeriche communicatie Patiëntgerichte Communicatie Uitleg en advies Vraagverheldering
Patiëntgerichte communicatie Begin van het consult: Hulpvraagverheldering Beleidsfase van het consult: uitleg en advies in explorerende dialoog: gedeelde besluitvorming (meer luisteren, minder praten)
Hulpvraagverheldering Klacht/ziekte Beleving/vraag/wens (SCEGS)
Uitleg en advies
Frisbeeën Verifieert of de patiënt openstaat voor uitleg en advies Gebruikt korte zinnen Gebruikt eenvoudige bewoordingen Vraagt wat de patiënt al weet Maakt gebruik van herhalingen
Frisbeeën Vraagt de patiënt te herhalen wat hij gehoord heeft Vraagt de patiënt naar diens ideeën Merkt non verbale signalen op en laat dat merken Bekrachtigt vragen en tegenwerpingen van de patiënt: “Ik ben blij dat u dat vraagt/zegt”
Echt contact Common ground
Gedeelde Besluitvorming SDM is an approach where clinicians and patients share the best available evidence when faced with the task of making decisions, and where patients are supported to consider options, to achieve informed preferences Dus: informeren én ondersteunen van het keuzeproces
Deliberation A process where patients Become aware of choice Understand their options Have the time and support to consider ‘what matters most ’
Gedeelde besluitvorming SDM is the process of moving from initial to informed preferences (….) ‘to keep patients from making decisions in the face of avoidable ignorance’
Shared Decision Making: A Model for Clinical Practice. Elwyn G et al. J Gen Intern Med. 2012
Gedeelde besluitvorming PaternalismeGedeelde besluitvorming Geïnfor- meerde patiënt Informatie- transfer Wikken en wegen artspatiënt Besluit vorming artspatiënt Charles et al. Decision-making in the physician-patient encounter. Soc Sci Med 1999;49: arts en patiënt
Choice Decision Option Decision
Choice talk
Choice Decision Option Decision
Option talk
kwaliteit/keuzehulpen/
Option talk
Choice Decision Option Decision
Decision talk
40 jaar patiëntgerichte communicatie Onderzoek: Huisartsen stellen vooral open en explorerende vragen in het begin van het consult. Veel minder in de fase van uitleg en advies. Huisartsen bespreken het gebruik van medicijnen minder dan 20 jaar geleden Huisartsen doen minder aan gedeelde besluitvorming dan ze denken
Verklaringen? 1. De tijd is om 2. “Patiëntgericht paternalisme” 3. In opleiding te veel nadruk op de hulpvraag, te weinig op patiëntgericht adviseren/GB 4. Huisartsen zijn gehecht aan hun voorkeursbeleid en hebben te weinig kennis van andere opties
Kennis Keuze-hulpen (voor arts en patiënt) Geïntegreerd met bestaande protocollen? Veel meer kennis bij de huisarts nodig over de niet-voorkeurs-opties en de niet-behandel- opties?