Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Advertisements

Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
De kracht van motivatie, hoogtepunten en hobbels
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
De weg naar het voortgezet onderwijs
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Jeugdwerkeloosheid en alternatieve stage. Maatjes project Opleiding verzorgende (niveau 3) 1 e leerjaar.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Naar het voortgezet onderwijs
Op het Vormsel. * Maandelijkse bijeenkomsten * Op verschillende momenten: woe, za vm of nm * Activiteiten in grote groep maar ook in kleinere groepjes.
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
Het jaartje rond … januarifebruarimaartaprilmeijunijuliaugustusseptemberoktobernovemberdecember.
Orthopedagogie Lesplanning – maandag-vrijdagtraject StartersGestart jan 15Gestart sept 14Gestart jan 14 Maandagvoormiddag O8u45 – 12u15 (pauze 10u25 –
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
Informatie Specifieke Lerarenopleiding Talen. Overzicht 1.Waarom de academische lerarenopleiding volgen? 2.Waarom je lerarenopleiding aan de KU Leuven.
14.30 u.Inleiding (Wim Bergen, voorzitter SOE) u.Presentatie projectverloop en onderzoeksresultaten (Nele De Witte, projectmedewerker) u.Panelgesprek.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Ouderavond 2015–2016  Voortgezet onderwijs  Voorbereiding voortgezet onderwijs  Kalender.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
3 FEBRUARI 2016 Freddy Mathyssen. Een kleurrijke klas is een rijkdom aan ervaringen, opvattingen en gewoontes…
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 26 april 2016.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 28 april 2015.
Voorstelling dienst Studieadvies Informatie- en kennismaking Studentenvoorzieningen 19 oktober 2012.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Voorlichtingsavond 28 september 2017 Welkom op het Rythovius!
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
HAA in de Maat Kalender 2017/2018 September; Oktober:
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2018
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Masterclass voor lerarenopleiders
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
? Wie is dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het.
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2019
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes) drie studiepunten uit het praktijkluik HOOFDDOELSTELLING o Studenten lerarenopleiding verder professionaliseren in het omgaan met stedelijke diversiteit o Via uitbouw van diversiteitsstages in Brusselse scholen met veel allochtone leerlingen o Via lerend netwerk -> leerunits per school

KLEMTONEN INDIGOSTAGE o In leerunits mét begeleiding van coach uit de opleidingsinstelling o Met specifieke vorming voor studenten o Met veel oog voor contextverkenning/beginsituatie o Student vertrekt vanuit eigen doelen/leervragen rond ‘diversiteit’ o Werken in leerunits -4/6-tal studenten-stagiairs per school -Gemengd: bachelors & masters -5-tal bijeenkomsten oktober – maart -Indigo-mentor in de school -Indigo-coach vanuit de opleidingsinstelling

indigo startdag vormings -dag inleef- activitei- ten leerunits stage- periode (15/2- 4/3) leerunits afsluit- dag Indigo-traject academiejaar Infosessies 27/05/2016 van u in MSI /06/2016 van 19 – 21 u in MSI 02.18

TijdpadActiviteitInhoudelijke invulling eind september 2016 Voorafgesprek Begin oktober 2016 Startdag (Brussel)lesgeven in Brussel vanuit multi-actor-perspectief Eind november 2016 Vormingsdag (Leuven) meertaligheid/klasmanagement oktober 2015 februari 2016 Inleefactiviteiten - contextverkenning (ligging school, leefomgeving leerlingen, …) - relatie-opbouwende activiteiten met leerlingen - mesotaken (restaurantdag, speelplaatstoezicht, huiswerkbegeleiding, …) midden oktober begin december 2016 begin januari 2017 Leerunits: samenkomst 1, 2 en 3 (a) bepalen van de leervragen (individueel + in groep), IC-wijzer (b) uitwisselen van vormingen + gelezen literatuur (c) voorbereiden stage (bespreken lesvoorbereidingen, ….) februari-maart 2017 stageperiode (m.i.v. leerunits samenkomst 4 en 5) a) geven van lessen (10 à 15u) b) samenkomst 4 met de leerunit tijdens stage c) samenkomst 5 met de leerunit tijdens stage opvolgen van de leervragen (individueel + in groep) uitwisselen van vormingen + gelezen literatuur verder voorbereiden stage (bespreken lesvoorbereidingen, …) Eind april Afsluitdag (1/2 dag, Leuven) dag van uitwisseling (presentaties van de leerunits) en bestendigen relaties voor toekomstige samenwerkingen (lerend netwerk)

{ INZETTEN OP DIVERSITEIT IN GROOTSTEDELIJK ONDERWIJS VANUIT DE LERARENOPLEIDING TAL Waarom Indigo? Talenten van leerlingen met een andere culturele en/of taalachtergrond worden te vaak verspild door:  zittenblijven  beperkte doorstroming naar ASO en HO  onterechte instroom in BuO  ongekwalificeerde uitstroom Maar: leraren kunnen het verschil maken! => Nood aan:  leraren die deskundig op hun diverse leerlingenpubliek kunnen inspelen  lerarenopleiders die studenten voorbereiden op het omgaan met socio-culturele diversiteit  (stage)ervaring in een diverse, grootstedelijke context Doelstelling Door de uitbouw van een praktijkcomponent (in de vorm van diversiteitsstages in scholen met veel allochtone leerlingen) en het aanbieden van hefbomen, het handelen en denken van studenten lerarenopleiding, rond omgaan met stedelijke diversiteit, verder professionaliseren Indigostage KLEMTONEN -Met specifieke vorming voor studenten -Met veel oog voor contextverkenning/beginsitu atie -Student vertrekt vanuit eigen doelen/leervragen rond ‘diversiteit’ - Werken in leerunits: 4/6-tal studenten-stagiairs per school Gemengd: bachelors & masters Begeleiding van Indigo-mentor in de school Begeleiding van Indigo-coach vanuit de opleidingsinstelling