Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Advertisements

6 sleutelbegrippen lesopbouw
Het geven van een workshop
Effectieve instructie
Voorbereid op Stage Les 4.
Informatie- avond groep 6
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Mysterie: Moord op de Romanovs
Docentvaardigheden ICT
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Welkom instructeurs!.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Didactiek Lesformulier.
Maatschappijleer Nadya Karim
Didactiek Lesformulier.
Vergelijkingen oplossen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
beslist geen rocket science
Gesprekstechnieken Les 1.
Jij als werkplekbegeleider!
Met behulp van formulieren
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Het vak maatschappijleer
S.O. H7 MATERIE §Test jezelf
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Begeleiden Les 9.
Onderwijskunde en vakdidactiek
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten Vakdidactiek Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten

Inhoud Doelen voor vandaag Feedback op leertaak 1 deel 1 ICT Leeractiviteiten Huiswerk

Doelen Leertaak deel 1 stap 1 is klaar! Aan het einde van de les kun je activiteiten benoemen die je in gaat zetten in jouw les om leerlingen de stof eigen te maken. Aan het einde van de les kun je benoemen welke activiteiten je in welke fase van het DI-model wilt inzetten.

Huiswerk vorige keer uitwerken leertaak 1 Lesontwerp, Deel 1 punt 1 onderzoek ict-rijke toepassingen om een les vorm te geven Lezen uit Geerts ( 2012) Handboek voor leraren. Hoofdstuk 3.1 t/m 3.2 Hoe zet ik lln aan het werk? Lezen uit Ebbens (2013) Effectief leren, hoofdstuk 2. Nog vragen over literatuur? Geerts: o.a. over volledige instructie

Leertaak deel 1 Wat? feedback geven op deel 1 (vul ook formulier Taxonomie van Bloom in) Hoe? tweetallen Hulp? in eigen groepje, vraag anders de docent Tijd? 15 min. Resultaat? deel 1 punt 1 kan afgerond worden. Klaar? ga verder met deel 2

Geef feedback volgens de volgende stappen: Geef een oordeel (complimenten) Geef suggesties voor verbetering Geef uitleg / een verklaring van punt 1 en 2 Refereer aan de bijbehorende theorie

ICT http://nl.padlet.com/Hans_Scheltinga/ictrijke toepassing voeg voorbeelden toe toelichting filmpje TPACK

Leeractiviteiten/opdrachten Hoe kun je leerlingen de stof eigen laten maken? Welke activiteiten kun je daarvoor inzetten? zie Ebbens wat heb je gezien in de methodes? aansluiten op leren (thema)

Opdracht Wat ga je leerlingen laten doen / met leerlingen doen / voor leerlingen doen / aan leerling uitleggen om hen in staat te stellen om die doelen te bereiken? In duo’s ga je met behulp van je uitgewerkte leerdoelen en de classificatie van de leerdoelen de volgende vragen beantwoorden: 1. Welke leeractiviteiten ga ik inzetten om mijn leerdoelen te behalen? Maak gebruik van het materiaal van Bloom. 2. Welke opdrachten/werkvormen zou je willen inzetten om je leerdoelen te behalen? 15 min. klaar? dan volgende opdracht

Fasen directe instructie Aandacht doelen van de les en aansluiten bij de voorkennis. Leerlingen voorzien van informatie en voordoen belangrijkste elementen. Nagaan op belangrijkste begrippen zijn overgekomen. Instructie geven op zelfwerkzaamheid leerlingen. Leerlingen voorzien van geleide of zelfstandige oefening en het begeleiden van de leerlingen daarbij. Afsluiten van de les op kernbegrippen. Ebbens & Ettekoven, 2013

Opdracht Ga per fase na welke activiteiten je in wilt zetten. Wat doe jij en wat doen de leerlingen?

Doelen Leertaak deel 1 stap 1 is klaar! terugkomen op de leerdoelen voor deze les Leertaak deel 1 stap 1 is klaar! Aan het einde van de les kun je activiteiten benoemen die je in gaat zetten in jouw les om leerlingen de stof eigen te maken. Aan het einde van de les kun je benoemen welke activiteiten je in welke fase van het DI-model wilt inzetten.

Huiswerk zie Wiki niet verplicht voor leertaak 1. wel belangrijk om te behandelen