Talentontwikkeling en kinderen 16 juni 2016
Warming-up …
Sparren Bespreek in twee-of drietallen: -Van welke foto/plaatje word je blij? -Of: wat doe je graag? -Welke talenten passen daarbij?
Waarom aandacht voor talent? erkennen van eigenheid geeft zelfvertrouwen registers staan open voor leren, hoge(re) betrokkenheid, nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd … een voorbeeld is tinkeringtinkering inspelen op talenten is ook: een kans (voor de leraar/docent) om te koppelen aan lesstof die niet direct de interesse heeft van de leerling
Luk Dewulf voegt daaraan toe: situaties, activiteiten, bezigheden waar je energie van krijgt – ook al kosten ze je energie en inspanning de tijd vliegt ervaren van flow
Wat verstaan wij onder talent? Volgens Van Dale: ta·lent (het; o; meervoud: talenten) 1 (Bijbel) bep. gewicht aan goud of zilver 2 natuurlijke begaafdheid; aanleg 3 iem. met veel aanleg Volgens Clifton & Buckingham (2003): ‘elk zich herhalend patroon van denken, voelen of zich gedragen dat op een productieve manier kan worden ingezet’ Kan besloten liggen in: – een manier van denken (bijvoorbeeld analytisch, strategisch, positief) – een manier van handelen (bijvoorbeeld actiegericht, behoedzaam, saamhorigheid stimulerend) – of een manier zich gedragen (bijvoorbeeld zelfverzekerd, precies, makkelijk contact maken)
Een andere bril “What would happen if we studied what was right with people versus what was wrong with people?“ Don Clifton, “Als je niet voor iemands kwaliteiten gaat, moet je van zijn gebreken afblijven” Emiel van Doorn … of positief versus negatief…
Ik zie, ik zie …
Vertaalslag naar de onderwijspraktijk Vanuit ‘Appreciative Inquiry’ (bouwen op wat goed werkt in plaats van te fixeren op wat niet werkt), dus: Wat doe jij al? Wat levert het op? Wat heb je nodig om met talentontwikkeling aan de slag te gaan? Hoe neem je je team, je collega’s mee? Deel met ons je werkwijze, plan, voorbeeld voorstel …
Ik zie, ik zie (niet)…
Dus: gepersonaliseerd leren? “Ik heb mijn hond geleerd hoe hij kan fluiten.” “Laat eens horen dan!” “Hij kan niet fluiten…” “Ik dacht dat je zei dat je het hem had geleerd?” “Dat klopt, maar hij heeft het niet onder de knie gekregen.”
Uitgaan van talenten... betekent ook : inzicht in het leerproces vs. het goede antwoord willen inzicht in het gegeven dat kinderen actief zijn in het vormen van hun eigen kennis op de hoogte zijn van dat wat leerlingen denken daartoe vragen stellen (en dat is moeilijk!) Bron: Wiliam, D. (2013). Cijfers geven werkt niet. Meppel: Ten Brink.
Kansen benutten! Ontdek de talenten (opgave/uitdaging om dat bij jezelf te doen ) Inspelen op talenten, op meerdere domeinen dus…meerdere domeinen Doen we dat niet, dan laten we kansen onbenut en lopen we het risico dat intrinsieke motivatie afneemt.
Verder lezen en delen…
Nog verder lezen en kijken… db/boek-onderzoek-en-onderwijs---p-25-ev-de-onderzoekende- leerkracht pdf db/boek-onderzoek-en-onderwijs---p-25-ev-de-onderzoekende- leerkracht pdf regisseur#tab=0 regisseur#tab=0 Peeters, M. (2015b). Moedig een nieuwsgierige houding aan. JSW, 9,