Talentontwikkeling en kinderen 16 juni 2016. Warming-up …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Mediërend leren op bs. Theresia
Je bent wijs als je van ieder mens leren wilt.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Het is vandaag Girlsday!
“Een reis naar Licht”.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Respectvolle bejegening
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
….een korte presentatie
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Academie voor Management
John Vaupell Justin van der Steen
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
In je element zijn slim samen
De Moppentrommel van Piet Plezier
Iedereen coach naar Jef Clement.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Reflectie.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Het werken met portfolio
Welkom op deze informatieavond
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Competentiegericht leren vmbo
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Aanpak problematisch gedrag
C. Molmans SOD-Opleidingen
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VERSTERK WAT WERKT.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Groepsdynamica.

Starr methode.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Drugs.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Mondzorg - persoonsgericht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Duurzame inzetbaarheid
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Duurzame inzetbaarheid
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Talentontwikkeling en kinderen 16 juni 2016

Warming-up …

Sparren Bespreek in twee-of drietallen: -Van welke foto/plaatje word je blij? -Of: wat doe je graag? -Welke talenten passen daarbij?

Waarom aandacht voor talent? erkennen van eigenheid geeft zelfvertrouwen registers staan open voor leren, hoge(re) betrokkenheid, nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd … een voorbeeld is tinkeringtinkering inspelen op talenten is ook: een kans (voor de leraar/docent) om te koppelen aan lesstof die niet direct de interesse heeft van de leerling

Luk Dewulf voegt daaraan toe: situaties, activiteiten, bezigheden waar je energie van krijgt – ook al kosten ze je energie en inspanning de tijd vliegt ervaren van flow

Wat verstaan wij onder talent? Volgens Van Dale: ta·lent (het; o; meervoud: talenten) 1 (Bijbel) bep. gewicht aan goud of zilver 2 natuurlijke begaafdheid; aanleg 3 iem. met veel aanleg Volgens Clifton & Buckingham (2003): ‘elk zich herhalend patroon van denken, voelen of zich gedragen dat op een productieve manier kan worden ingezet’ Kan besloten liggen in: – een manier van denken (bijvoorbeeld analytisch, strategisch, positief) – een manier van handelen (bijvoorbeeld actiegericht, behoedzaam, saamhorigheid stimulerend) – of een manier zich gedragen (bijvoorbeeld zelfverzekerd, precies, makkelijk contact maken)

Een andere bril “What would happen if we studied what was right with people versus what was wrong with people?“ Don Clifton, “Als je niet voor iemands kwaliteiten gaat, moet je van zijn gebreken afblijven” Emiel van Doorn … of positief versus negatief…

Ik zie, ik zie …

Vertaalslag naar de onderwijspraktijk Vanuit ‘Appreciative Inquiry’ (bouwen op wat goed werkt in plaats van te fixeren op wat niet werkt), dus: Wat doe jij al? Wat levert het op? Wat heb je nodig om met talentontwikkeling aan de slag te gaan? Hoe neem je je team, je collega’s mee? Deel met ons je werkwijze, plan, voorbeeld voorstel …

Ik zie, ik zie (niet)…

Dus: gepersonaliseerd leren? “Ik heb mijn hond geleerd hoe hij kan fluiten.” “Laat eens horen dan!” “Hij kan niet fluiten…” “Ik dacht dat je zei dat je het hem had geleerd?” “Dat klopt, maar hij heeft het niet onder de knie gekregen.”

Uitgaan van talenten... betekent ook : inzicht in het leerproces vs. het goede antwoord willen inzicht in het gegeven dat kinderen actief zijn in het vormen van hun eigen kennis op de hoogte zijn van dat wat leerlingen denken daartoe vragen stellen (en dat is moeilijk!) Bron: Wiliam, D. (2013). Cijfers geven werkt niet. Meppel: Ten Brink.

Kansen benutten! Ontdek de talenten (opgave/uitdaging om dat bij jezelf te doen ) Inspelen op talenten, op meerdere domeinen dus…meerdere domeinen Doen we dat niet, dan laten we kansen onbenut en lopen we het risico dat intrinsieke motivatie afneemt.

Verder lezen en delen…

Nog verder lezen en kijken… db/boek-onderzoek-en-onderwijs---p-25-ev-de-onderzoekende- leerkracht pdf db/boek-onderzoek-en-onderwijs---p-25-ev-de-onderzoekende- leerkracht pdf regisseur#tab=0 regisseur#tab=0 Peeters, M. (2015b). Moedig een nieuwsgierige houding aan. JSW, 9,